• Anonym

Diarre i en vecka nu, vad kan det vara och vad ska man ata?

Jag ar anonym for att jag tycker det ar lite pinsamt (tyvarr...) hoppas det ar okej.

Jag har haft diarre i en vecka nu, och det har jag aldrig haft innan, for att jag har alltid kakat 2 piller av ett jattebra lakemedel (glomt vad det heter) och sedan ar magen toppen igen. Nu funkar inte pillrena trots att jag kakat dem enl. anvisning heller.

Jattekonstigt att jag brukar ha mest diarre pa morgonen innan jag atit nat alls, och jag brukar inte vilja ata alls sen under dan heller for det kanns inte sa bra i magen. Det ar svart att beskriva, det gor inte ONT i den bemarkelsen men ar anda valdigt obehagligt.

Jag fragar Er forst eftersom jag tankte 'kurera' detta sjalv, jag kan kanske tillagga att jag akt in pa sjukhus en gang innan (1.5 ar sedan) for att jag hade superont i magen och borjade bajsa blod, de hittade en inflammerad del av tarmen. Lag pa sjukhus i 4 dagar och fick smartstillande och sadant, men detta gor inte alls ont pa det sattet som tarminflammationen gjorde (gjorde sa ont sa att jag kan inte beskriva...) utan man kanner bara att man MASTE ga pa toa. Sa jag ar alltsa karnfrisk i ovrigt, forutom denna incicent som hande for 1.5 ar sedan, har varit karnfrisk efter det med.

Anledningen till att jag vill prova att kurera sjalv innan jag gar till lakare ar att jag bor utomlands for tillfallet och dum som jag ar glomde jag att kopa forsakring... sa det lar bli ratt dyrt tror jag att ga till lakare.

Jag har nog ej atit nagot daligt, da jag och min sambo atit samma saker och han inte ar sjuk alls. Det har gatt sa langt sa att jag inte ater nagot overhuvudtaget for att jag ar radd att 'behova ga pa toa' direkt, det ar ju ingen skon kansla i magen direkt. Dessutom mar jag illa och vill spy.

Ar inte gravid (vad jag vet), men har mens just nu. Kanske nagon lakare/sjukskoterska har som kan komma med lite rad? Vill ocksa garna veta vad jag kan ata.... utan att det kommer upp direkt (eller ut :))

• Svar på tråden Diarre i en vecka nu, vad kan det vara och vad ska man ata?
  • CB72

Har du testat "Imodium"2mg???...

Om du nu bor utomlands så tror jag att du har fått i dig en elak bakterie som "härjar" i dina tarmar.. Så försåk att ta dig en "hutt" renat varje kväll innan sängläge..Det tar ju död på de flesta bakterier.. Jag gör det varje kväll innan sängläge då jag är utomlands..
    Men börjar det komma blod så åk till läkare det är inget som du ska gå länge med..

Lycka till...

• Anonym

Tack for svar, men jag bor i ett land inom EU och har bott har i 8 manader redan sa jag tror inte att det ar fallet... :)

• CB72

Hmmm,,,
    Är det då kollar om du har någon form av tarmsjukdom?..Som kommer å går?..
    Jag kommer nu inte ihåg vad den heter,,minnet mitt är inte det bästa

• Signatur

Här kommer apotekets råd:
    Vad kan du göra själv?
    * Vid lindrig diarré räcker det ofta med extra dryck och mat som är skonsam för magen, t ex svagt te, vitt bröd, kokt fisk eller kokt kött.

* Har du svår diarré kan du första dygnet enbart dricka. Te, vätskeersättning eller morotssoppa är några förslag. Drick rikligt! Du kan sedan börja äta som vanligt. Låt aptiten styra. Fortsätt att dricka rikligt, även om avföringen är lös.

* Det är lättare att få i sig den nödvändiga vätskevolymen om du tar den i mindre portioner med täta mellanrum. Det gäller särskilt om du samtidigt mår illa och kräks. Undvik mjölk, glass och fullkornsvälling de första tre till fyra dagarna.

* Imodium, Dimor, Loperamid och Travello är läkemedel som kan användas vid tillfällig diarré. De minskar tarmrörelsernas hastighet så att tarmen kan suga upp mer vätska. Inget av läkemedlen är virus- eller bakteriedödande. De har därför ingen effekt i förebyggande syfte.

Diarré hos vuxna
    De flesta fall av akut diarré, illamående och kräkningar beror på infektion eller matförgiftning. Matförgiftning beror på vissa bakterier i maten som utsöndrar giftiga ämnen. Magen kan reagera redan cirka 1-2 timmar efter smittotillfället. Dålig hygien är oftast orsak till smittan.

Diarré och lös mage under längre tid kan bero på överkänslighet mot vissa ämnen i maten. Orsaken kan också vara en inflammatorisk tarmsjukdom. Största faran vid diarré är uttorkning och saltbrist, så drick mycket. Vuxna tål vätskeförlust bättre än barn och lösa avföringar under något dygn behöver inte behandlas.

Vad kan du göra själv?
    Så minskar du risken för matförgiftning
    När ska du söka hjälp?

Vad kan du göra själv?

* Vid lindrig diarré räcker det ofta med extra dryck och mat som är skonsam för magen, t ex svagt te, vitt bröd, kokt fisk eller kokt kött.

* Har du svår diarré kan du första dygnet enbart dricka. Te, vätskeersättning eller morotssoppa är några förslag. Drick rikligt! Du kan sedan börja äta som vanligt. Låt aptiten styra. Fortsätt att dricka rikligt, även om avföringen är lös.

* Det är lättare att få i sig den nödvändiga vätskevolymen om du tar den i mindre portioner med täta mellanrum. Det gäller särskilt om du samtidigt mår illa och kräks. Undvik mjölk, glass och fullkornsvälling de första tre till fyra dagarna.

* Imodium, Dimor, Loperamid och Travello är läkemedel som kan användas vid tillfällig diarré. De minskar tarmrörelsernas hastighet så att tarmen kan suga upp mer vätska. Inget av läkemedlen är virus- eller bakteriedödande. De har därför ingen effekt i förebyggande syfte.

Kontakta sjukvården om

* diarrén varar i mer än sex dygn.
    * du får diarré och nyligen har varit utomlands. För att förhindra eventuell smittspridning av Salmonella eller annan tarmbakterie är det viktig att du blir undersökt.
    * du samtidigt har hög feber.
    * du har återkommande diarré, särskilt om du också går ner i vikt.
    * du eller den som är sjuk är slö, kissar mindre än normalt eller är allmänpåverkad. Då kan det vara frågan om allvarlig vätskebrist.
    * avföringen innehåller blod eller slem.
    * du har kraftig magsmärta.

• Signatur

ooops, det blev lite konstigt, det klippte in delar av sig självt. Hoppas det går att läsa ändå...

• Trixan

Blåbär är jätte bra mot diarre.

• Anonym

Tack! Ska testa allt det dar! :) kanns redan lite battre men det kan ju vara for att jag inte atit nagot. Jag brukar inte ha diarre pa kvallarna, utan det ar mest pa morgonen och formiddagen konstigt nog... Hoppas det forsvinner snart, YUCK!

Svar på tråden Diarre i en vecka nu, vad kan det vara och vad ska man ata?