• KickanAnnika

Vad bör/ska förskolepersonalen ha åsikter om?

Vår 3,5-åriga son har napp på natten. Enda gången han har napp dagtid är mitt på dagen då han antingen sover eller bara varvar ner med en film, bok eller så. Vi ser inget som helst problem med hans nappanvändande eftersom han aldrig nånsin vägrar att ge den ifrån sig eller har den vid andra illfällen än vid just vila.
    Idag kommenterar förskoleläraren detta under vårt utvecklingssamtal. Hon har en gång tidigare kommenterat detta för pappan och idag inför oss båda. Hon undrade vad tandläkare hade sagt om det osv. Jag frågade faktiskt tandläkaren vid 3-årskontrollen och hon sa att det var lungt med den saken. Sonen har lätt utstående tänder, men inget typisk nappbett. Jag har själv världens överbett utan att ha haft napp. Ett släktdrag...
    Nåväl... Egentligen är ju detta skit samma. Jag menar om nu ungen ofta ville ha napp och hade knasiga tänder etc, är detta verkligen nåt förskolepersonal ska ha nån åsikt om?
    Jag menar inte att detta är nåt som har upprört mig, jag mest bara funderar för jag tyckte det var lite knasigt, det är väl inte deras sak?
    Vad har ni för erfarenhet av liknande och vad tycker ni om en kommentar som denna? Ni som jobbar inom förskola vad anser ni?

• Svar på tråden Vad bör/ska förskolepersonalen ha åsikter om?
  • solida

VI hade en föreläsning om vad vi ska och kan prata med föräldrarna om. Då sa föreläsaren att vårt ansvarsområde sträcker sig fram till vår grind. Utanför den är det föräldrarna som bestämmer. Vi vet vad barnen gör på förskolan, vad de kan hos oss och vad de mår bra av hos oss. Föräldrarna vet samma saker fast i hemmet. Om föräldrarna vill har man samtal och försöker sammanfoga sina bilder för att få en så komplex bild som möjligt av barnet. Vi skall inte ge råd om hur föräldrarna ska göra för att lägga sina barn på kvällen, vilken tid de bör gå upp, vad de bör äta till frukost etc. Däremot kan vi ha önskemål om vilken tid barnet bör komma till förskolan, vad h*n behöver för kläder för att klara vår verksamhet osv.
    ENDAST om vi misstänker misshandel eller vanvård av barn skall vi sträcka oss utanför vårt ansvarsområde...

Alltså, för att göra det lite kort; Pedagogerna på er sons förskola ska inte bry sig om hans napp eller inte napp.
    Själv hade jag napp till jag blev 6 år och jag har inget fel på tänderna.

• panki2

Tja, det är väl upp till er som föräldrar.
    Men är man 3,5 år kan det vara dags att sluta. Det går nog bra om ert barn ger ifrån sig nappen så lätt - varför inte sluta helt med den då?

• blonde redhead
    solida skrev 2007-11-22 21:05:42 följande:
    VI hade en föreläsning om vad vi ska och kan prata med föräldrarna om. Då sa föreläsaren att vårt ansvarsområde sträcker sig fram till vår grind. Utanför den är det föräldrarna som bestämmer. Vi vet vad barnen gör på förskolan, vad de kan hos oss och vad de mår bra av hos oss. Föräldrarna vet samma saker fast i hemmet. Om föräldrarna vill har man samtal och försöker sammanfoga sina bilder för att få en så komplex bild som möjligt av barnet. Vi skall inte ge råd om hur föräldrarna ska göra för att lägga sina barn på kvällen, vilken tid de bör gå upp, vad de bör äta till frukost etc. Däremot kan vi ha önskemål om vilken tid barnet bör komma till förskolan, vad h*n behöver för kläder för att klara vår verksamhet osv.ENDAST om vi misstänker misshandel eller vanvård av barn skall vi sträcka oss utanför vårt ansvarsområde...Alltså, för att göra det lite kort; Pedagogerna på er sons förskola ska inte bry sig om hans napp eller inte napp.Själv hade jag napp till jag blev 6 år och jag har inget fel på tänderna.
    Fast det du skriver är inte helt sant. Visst ska förskolepersonal kunna ta upp saker som läggtider, mat osv om barnet mår dåligt av det av en anledning (inte orkar med förskolan, är för hungrig när dom kommer osv)

Däremot har dom kanske inte så mycket att säga om en napp.
  • Rickeby

Här påpekar tandläkaren till alla, oavsett hur bettet ser ut, att det är dags att sluta med nappen på treårskollen.

Jag tycker nog personalen har rätt att i alla fall påpeka det, inte påtryckande eller ställa några krav men att påpeka ser jag inget fel i.

När hade ni tänkt att han skulle sluta?

• Hannajo

Känns som om nappens vara eller inte vara inte är något som förskolepersonalen ska lägga sig i, däremot är jag förvånad att tandläkaren inte sa ifrån. Dotterns tandläkare sa att det är bäst för tänderna att sluta före tre års ålder.

• solida

blonde redhead skrev 2007-11-22 21:08:06 följande:

Fast det du skriver är inte helt sant. Visst ska förskolepersonal kunna ta upp saker som läggtider, mat osv om barnet mår dåligt av det av en anledning (inte orkar med förskolan, är för hungrig när dom kommer osv)Däremot har dom kanske inte så mycket att säga om en napp.
    Ja, jag orkade inte förklara hela hennes utläggning... Vad hon sa var att vi ska inte säga: "När går ni och lägger er egentligen?" och få föräldrarna att gå i försvarsställning utan alltid utgå från hur barnet mår HOS OSS, och säga t ex: "Pelle är jättetrött här på dagarna, finns det nåt som vi tillsammans kan göra för att han ska få det bättre?" och då kommer oftast föräldrarna själva in på att det kanske behövs gå och läggas tidigare... Ja, det var en massa mer exempel men nu är jag så trött så jag minns knappt hälften. Ber om ursäkt.
  • blonde redhead
    solida skrev 2007-11-22 21:11:02 följande:
    blonde redhead skrev 2007-11-22 21:08:06 följande:
    Ja, jag orkade inte förklara hela hennes utläggning... Vad hon sa var att vi ska inte säga: "När går ni och lägger er egentligen?" och få föräldrarna att gå i försvarsställning utan alltid utgå från hur barnet mår HOS OSS, och säga t ex: "Pelle är jättetrött här på dagarna, finns det nåt som vi tillsammans kan göra för att han ska få det bättre?" och då kommer oftast föräldrarna själva in på att det kanske behövs gå och läggas tidigare... Ja, det var en massa mer exempel men nu är jag så trött så jag minns knappt hälften. Ber om ursäkt.
    Jo självklart ska man ha ett pedagogiskt förhållningssätt (det ska man alltid ha), men det sträcker ju inte bara sig till era grindar som du skrev förut.
  • KickanAnnika

solida:
    Låter vettigt och precis så jag tänker också. För övrigt är det en bra förskola, bra personal etc, men vissa saker som just den här personen sagt tycker jag är lite märkliga. Jag har liksom inte bett om råd... Annars kan jag tänka mig att man som förskolepersonal ofta får agera både bollblank och hobbypsykolog åt föräldrarna.

panki2:
    Ja, varför inte? Men med all respekt var det inte just det saken gällde.

• solida

blonde redhead skrev 2007-11-22 21:12:52 följande:

Jo självklart ska man ha ett pedagogiskt förhållningssätt (det ska man alltid ha), men det sträcker ju inte bara sig till era grindar som du skrev förut.
    Det sträcker sig bara till våra grindar i den mening att vi inte går hem till barnen och ser efter hur de gör där, och kommer med synpunkter och tips.
    Eller om en förälder kommer och frågar mig om jag har några tips om hur man kan få barnet i säng tidigare på kvällarna så säger jag att jag tyvärr inte vet och hänvisar dem till bvc, för det är inte min uppgift att ge dem tips och hamna i en situation där jag blir alltför privat med vissa föräldrar.
  • KickanAnnika

Förhållningssättet att "det sträcker sig till våra grindar" bör ju vara grundat på att så är det ifall det inte råder nån misstanke om att barnet far illa av en eller annan anledning. Naturligtvis finns det inte bara svart och vitt här.
    Jag beundrar de människor som jobbar inom barnomsorg, de som jobbar med hela sitt hjärta menar jag. Och den här personen är supergo mot barnen och de älskar henne och det gör mig så himla glad. Hon ger 110%.
    Men som jag upplever det har hon en hel del att lära i fråga om kontakten med förälsrarna. Hon är nyutexaminerad och har inte barn själv så jag tror att hon kan ha svårt att förstå hur det är att vara förälder till världens bästa barn! Lite smidigthet är ju att önska. Och då handlar det inte om själva nappens vara eller icke vara, utan mera var gränserna går...

• Who knows

Tycker inte de ska ha åsikt om det, däremot kan de ha åsikt om barnens nappanvändande på förskolan.

Och vårt ansvar sträcker sig till "grinden" Visst man kan ha åsikter om läggtider och mat. Men vi har inte med det att göra.

Däremot så kan och bör vi påpeka om ett barn är väldigt trött på dagen, då får man ju försöka komma fram till en lösning.
    Är barnet hungrigt när det kommer så får man ju prata om det, som på mitt jobb så serverar vi tex inte frukost, så är barnen väldigt hungriga så får man ju prata om det och att vi inte serverar någon frukost.

• Rickeby

Jag skulle tycka att det var jättetrist om inte förskolapersonalen visade ngt intresse för barnens liv utanför förskolan.
    Vi pratar mkt med personalen om förändringar i vår vardag och vad som händer runt omkring barnen. Det tycker både vi och personalen ger en bättre helhetssyn på hur barnet mår och vad som kan vara orsaken till att vissa problem uppstår. Bättre att de vet det i förväg än att man ska behöva prata om det efter att det blir problem.

• Who knows

Vill bara tilllägga att jag är intresserade av barnen hemliv och liv utanför förskolan och pratar mkt gärna med föräldrarna om detta, men då får de ta upp det och jag har ingen rätt att kritisera, men däremot kan man ju komma med goda råd om föräldrarna vill ha det.

• KickanAnnika

Han har napp då han vilar där, inte annars. Det hoppas jag i alla fall att de inte låter honom ha, men troligtvis lägger han den själv när han vilat klart.
    Jag menar inte att de inte ska ha nån åsikt om nappanvändandet på dagis, för det låter väl vettigt att de kan ha, (även om jag kan tycka att det finns betydligt viktigare saker att ha åsikter om), men om man jämför med lillebrors snuttehund som han sover med? Är det helt okej med den? Jag förstår så klart skillnaden med risken att förstöra tänderna etc, men lillebror ligger och biter och suger på den här hunden så på det viset får den samma funktion som en napp. I prncip skulle man kunna tycka nåt om det då också...
    Vad jag vill komma fram till är just att det i mina öron är en lite märklig sak att tycka nåt om. Speciellt som de bara varit där sen augusti och de känner oss ju inte så bra. Det borde finnas annat att fokusera på.

Om man ser det på ett lite djupare plan kan jag tror att det grundar sig i en önskan att vilja vara behövd, vilja vara en väldigt viktig person i barnens liv och någon som jag som förälder skulle vilja rådfråga om saker, men det behöver vi kanske inte rota i.
    Intressant att läsa vad ni skriver.

• Hanna1977

Jag tycker att du bara ska säga hur ni känner. Typ: "Vi ser inga problem med nappen". Då kan de släppa det!

vi har en dagisfröken som gärna lägger sig i ALLT ifrån kvalitet på mitt barns överdragsbyxor, skostorlek, blöjmodell (hon föredrar att vi köper libero istället för pampers) och även... Att mitt barn kanske inte skulle dricka så mycket vatten på mornarna, eftersom hon då kissar så mycket! (de har inte tid att byta blöja förrän runt elva)

Vi tänker ta upp allt detta på vårt utvecklingssamtal! Självklart har de ett padagogiskt ansvar, men den här pedagogen går alldeles för långt.

• KickanAnnika

Hanna1977:
    Jo, men det sa jag nu. Första gången hon kommenterade det var till pappan under inskolning (bara det liksom, suck...) och han gav mera henne känslan av att hon har rätt. (Han är en sån där som helst håller med...)
    Men idag under utv.samtalet då hon tog upp det styrde jag bort samtalet snabbt från det och menade att det var inget problem för oss. Men jag ska vid tillfälle faktiskt fråga ifall de föredrar att han är napplös när han är där under vilan.

Ifall de skulle börja styra om och ha åsikter om kläder och blöjor och sådant skulle jag få tuppjuck. Men jag upplever inte alls personalen som sådan annars. De är väldigt enkla och har god förmåga att anpassa sig till olika barn. Hela familjen är jättenöjd med dagis, men det är ju intressant att fundera över var gränserna går, vad utbildad förskolepersonal faktiskt får för direktiv kring liknande frågor ch vad ni andra föräldrar anser.

• Myslan me Zac

Jag tycker inte att dagispersonalen skall lägga sig i vad vi gör hemma. alltså vad vi äter och när sonen somnar och dylikt. Och ändå då är sonens fröknar på mig om allt möjligt, nu ville de till och med ha reda på vad de skulle göra på sjukhuset med Zac. Har de med det att göra ? Men det är så mycket mera med dessa förskolepersonalen att jag kommer gå till deras chef.

Svar på tråden Vad bör/ska förskolepersonalen ha åsikter om?