• Jennie H

Järnbrist, farligt för barnet??

Jag har järnbrist, men mår så dåligt av järntabletterna att jag inte kan ta dem.. drabbas barnet av detta eller är det bara jag som mår dåligt av att ha järnbrist?? Tar barnet mitt järn så att det mår bra?? Någon som vet?

• Svar på tråden Järnbrist, farligt för barnet??
  • Li 81

Jag tror nog att det beror på vilket värde man har, hur farligt det är. Jag låg på ungefär 100 idag och det var de svar som jag fick av min bm. Så hon ökade på dosen järntabletter och tog ett blodprov i armen och skickade vidare det.

• danitra

Jag hittade bara det här på netdoktor:

Möjlig försämring 

Andnöd, hjärtklappning och kärlkramp. 

För tidig förlossning. 

Svår blodbrist på grund av blodförlust vid förlossning.
    En för tidig förlossning är ju inte bra men annars stod det inget om risker för barnet.
  • Clever LG

Hej,

Det finns hjälp att få om man inte kan ta tabletterna och/eller man inte mår bra. Man kan få så kallade venoferampuller som ges i droppform. Har gått fem veckor och fått det. Järnet har stigit och jag mår toppen!

Det ÄR farligt att ha får låga järnvärden, det är inte bra för någon oavsett om man är gravid eller ej.

• snuttgurkan

Man bör inte ligga under 120 på värdena, men om du ligger därikring är det ingen fara. Däremot om värdena sjunker och blir för låga så blir det ju en fara för barnet pga din trötthet med eftersom du kna hamna i en position där du inte orkar med förlossningen...
    Fick detta svar av läkar'n på VC då jag frågade pga att jag helst inte vill ta järntillskott pga jobbiga biverkningar. Men jag vill juh heller inte vara för trött för att orka med vardagen heller.

Kommer du inte in på min sida??? Inboxa mig så fixar jag det!
  • Joje

Enligt min BM så kan lågt blodvärde vara farligt för mamman. Bebisen suger åt sig det den behöver. Jag åt Hemofer (finns på Apoteket), ett skonsamt järntillskott med få biverkningar (brukar må peck av tabletter), jag fick bara lite trög mage.

• Bobbenn
    köp hemofer! Tar 3-4 tabletter per dag samtidgt och har inte märkt något. Dom är mildast mot magen
    ♥♥♥♥JAG HAR EN BEBIS I MAGEN!!!♥♥♥♥
  • raskan

Problemet är ju åxo att om du får för lågt järnvärde under grav kan det va svårt att få upp det igen...

Å ja det är inte bra, för tidigt född är väl en sak men svår blodbrist ajaj det är jag som ska snittas livrädd för å mitt järnvärde är inte bra!!!

Jag äter både niferex å dricker blutsaft värdet måste upp upp upp

• Teschty
    Mitt hb ligger på 97 o jag e i v 37 nu, kan det vara  farligt då? Knaprar Niferx för fullt, men det går bara neråt...
    Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • lia79

blutsaft får man tydligen inte tillräckligt med järn. Och det finns en järntablett till på apoteket som jag tycker är bättre o min mage mår bättre testa durefen tror jag att den heter. Och om man har järnbrist så blöder man tydligen mer under förlossningen oxå

mamma till william 051210 & är gravid v29
  • raskan
    lia79 skrev 2007-11-23 08:21:35 följande:
    blutsaft får man tydligen inte tillräckligt med järn. Och det finns en järntablett till på apoteket som jag tycker är bättre o min mage mår bättre testa durefen tror jag att den heter. Och om man har järnbrist så blöder man tydligen mer under förlossningen oxå
    Fast är det så att man blir som jag sten hård av niferexen så är det bra att blanda blutsaft å niferex då blutsaften är mkt mildare för maggen
  • raskan
    Teschty skrev 2007-11-23 08:16:53 följande:
    Mitt hb ligger på 97 o jag e i v 37 nu, kan det vara  farligt då? Knaprar Niferx för fullt, men det går bara neråt...
    Det är nog svårt för dig att få upp järnet på bara niferex.. prata med din bm om det för dom kanske kan hjälpa  dig få  det!!!
  • hannamiller

Här är en som hade väldigt dåligt järnvärde när jag var gravid.
    Plus har det än.. o oscar är nu 5 månader.
    Jobbar på att få upp den..
    Så när man födder så fölorar man blod o då går värdet ner lite mer.  O man blir slö.
    Så därför är det bra att ha järnvärdet på topp..
    Något sånt..

• mamma mys

min läkare ville att jag skulle vänta med järn tabletter till vecka 32-34 pga att min tröga mage på verkar o gör att jag får sammandragningar o är opererad just för att inte föda för tidigt.....dom tar stygnen i vecka 36-37..mit värde var 135 så det är ju rätt bra....

• Fia7

Jag har med båda mina graviditeter haft lågt järnvärde. Legat runt 97-100 på slutet fastän jag ätit järntabletter och lite mer broccoli och blodpudding... . Min barnmorska sa att det inte var någon fara så länge jag mådde bra och det gjorde jag ju....

• AnnaLinnea

När det hände mig vid förra graviditeten, sa barnmorskan att barnet får det järn det behöver av mig men jag kan må sämre av för dålig järnnivå. Jag fick till slut transfusioner för att få upp nivån.

Jag mådde aldrig dåligt av min låga nivå utan det var bara testerna som avslöjade att jag inte låg bra till.

• blede 70

min barnmorska sa att barnet lättare kan få syrebrist vid förlossningen om man har dåliga järnvärden vid graviditeten.så käka på med järntabletter....

• januaribebba

Det är inte farligt för barnet att du har järnbrist. Det som händer är att barnet tar allt det järn det behöver och du får lite eller inget. Du blir trött..

Svar på tråden Järnbrist, farligt för barnet??