• Aldeburgh

Boende i Örebro, HJÄLP!

Skall flytta till Örebro snart och får typ enbart erbjudande om lgh i ytterområdena, d.v.s de områden som jag har förstått, inte är super. MEN, om man nu måste välja någon av dessa, vilken är ändå trevligast? Det står framförallt mellan Varberga och Baronbackarna. Ev. även Oxhagen.
    För- och nackdelar?
    Please, behöver lite feedback här!

• Svar på tråden Boende i Örebro, HJÄLP!
  • IHateYourFace

Jag gissar att det är lugnast i Baronbackarna.

Men sen beror de väl lite på vad ni vill ha? Har du varit i områden/lägenheterna & tittat?

• Katja77

Jag har bott i Varberga i 6 år och trivs superbra. Det är ett lugnt område, mycket grönt, skogen precis bakom. 15 min till centrum med cykel på bra cykelvägar och samma restid med buss. Riktigt bredband och fina lägenheter med låg hyra. Jag kan ärligt talat inte tänka mig att bo någon annanstans. Jag har många vänner i området som tycker likadant. Fråga gärna om du undrar något!

• Katja77

Har du barn kan jag tillägga att det finns många jättebra dagis i området. I varberga finns även vårdcentral i centrum.

• Aldeburgh

Så roligt med svar från någon som bor i Varberga! Just lgh i Varberga har vi nämligen första tjing på. Vi har en liten son också på 2,5 år så för oss är det viktigt att det är relativt lugnt och städat :). Efter att ha läst i en hel del trådar på internet så började man undra om man ville hamna i nåt "ytterområde" överhuvudtaget. Men det brukar ju iofs vara så, vissa områden stämplas som dåliga och sedan så är det svårt att få bort ryktet. Låter ju mycket lugnande att du som bott i Varberga i så många år, uppskattar området så mycket.

• Katja77

Det är väldigt barnvänligt här. Gröna innergårdar med lekpark på varje gård och lite större park vid skogen. Skogen som ligger bakom har många promenadstigar och även elljusspår. Dagisen är jättebra. I lokala centrum finns bibliotek, pizzeria, affärer och vårdcentral. Ta lägenheten! Jag vet inte en enda varbergabo som har vantrivts här. Jag visar er gärna området m ni vill

• Helle

Helst vill man naturligtvis bo närmare stan. Men Baronbackarna är inte så långt borta och det verkar helt ok. Vi har vårt BVC där (även om vi bor närmare stan) och det är helt ok. Har ni provat med privata förmedlare för att se om ni kan få något närmre stan? Jag antar att ni har varit i kontakt med ÖBO?

• MammaHela

Jag har bott i varberga många år innan, stor trivdes =)

Bodde på föstra gården (mot oxhagen)

Skulle INTE rekomendera Baronbackarna, Oxhagen är med helt ok =D

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • piixelslyna

Skulle aldrig rekomendera någon att flytta till varberga. Jag upplevde inte alls varberga som lugnt. Jag var rädd varje gång jag skulle hem efter krogen. Vågade knappt gå ut ensam. De flesta ungar som bor där ska vi inte prata om. Så, nu var det sagt. Fina lägenheter kan jag inte direkt kalla det. Låga hyror därimot.

Baronbackarna skulle jag inte heller vilja bo i. Mestadels knarkare och annat slödder.

Oxhagen kanske efter mycket övervägande.

• mamma 05 07 09

Har bott i barnbackarna ... trivdes kalas med bvc och gång avståndet till stan men te affärn va det klart en bra bit om man inte har körkort. Bodde tyvärr på 3dje våningen utan hiss själv med sonen och jag gilla väll inte grannarna precis men dom störde mig aldrig direkt.

ღ John 2oo5 och Sigrid 2oo7 ღ
  • danitra

Ärligt talat så kan det vara större skillnad mellan gårdar i samma område än mellan områdena i sig.

Hursomhelst så vill jag slå ett slag för Brickebacken, enligt många det bästa ytterområdet i Örebro just nu.
  • mamma 05 07 09
    piixelslyna skrev 2007-12-31 01:53:09 följande:
    Mestadels knarkare och annat slödder.
    Är det inte så typ överallt??? Flört
    Vet du något ställe som är helt ofarligt och bara lugnt och fridfullt men man ändå kan leva normalt (med barn som låter och musik osv) så berätta gärna vart :)
    ღ John 2oo5 och Sigrid 2oo7 ღ
  • piixelslyna
    Sofye skrev 2007-12-31 02:01:34 följande:
    Är det inte så typ överallt??? Vet du något ställe som är helt ofarligt och bara lugnt och fridfullt men man ändå kan leva normalt (med barn som låter och musik osv) så berätta gärna vart :)
    Vissa ställen är ju värre än andra helt enkelt.
Svar på tråden Boende i Örebro, HJÄLP!