• Fru CL

Oförklarligt barnlösa som gör/gjort IVF

Finns det fler här inne som gör eller gjort IVF?

Själv har jag en utredning samt inseminationer bakom mig utan resultat.

Har nu äntligen påbörjat IVF, privat då jag har drygt 1,5 år kvar i landstings-kön.

Hoppas det finns fler här inne, så att man kan stötta varandra med denna (enligt mig) jobbiga diagnos där man ej vet vad som är fel!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 10:08:46:
    Jag lägger till denna lista. Ni får gärna lägga till er, även om ni bara planerar eller om ni redan gått igenom IVF och fått ert efterlängtade barn.

Hoppas att vi tillslut har många i de två nedre punkterna!!

Planerar:

Sprayare:

Sprutare:

Äp:

Ruvare:

Gravida:

Fött barn:

• Svar på tråden Oförklarligt barnlösa som gör/gjort IVF
  • Majimaj

Visst är det en jobbig diagnos.Har själv fått den.Utredningen visade att det inte skulle vara något fel på någon av oss.
    Så förhoppningarna var enormt stora att det skulle lyckas då vi skulle göra vårt första ivf försök.Men fallet blev stort då vi fick beskedet att det misslyckats.Väntar nu på andra försöket,har två ägg i frysen, denna gång så jag ska inte behöva den jobbibga prossesen med sprutor.Jag önskar dig/er all lycka med erat försök.Hoppas ni har bättre tur än vi.

• Amelie

Hej!
    Vi har precis gjort en första återföring i söndags och håller tummarna.
    Vi hade också fått veta att allt var okej, att det inte fanns några förklaringar till vår barnlöshet. Men av 10 ägg var det bara 5 som gick använda. Dessutom var spermakvaliteten inte heller så bra, så de fick göra mikroinjicering i stället för vanlig simtävling. Kanske finns det förklaringar ändå.
    Känns i alla fall skönt att vara "på gång".
    1,5 års kö... orättvist! Vi fick vänta i 3 månader efter remiss.

• Freja08

Hej!

Jag ansluter mig gärna till ert gäng. Jag och min man har också fått diagnosen "oförklarligt barnlösa" - otroligt frustrerande som sagt, man vill ju så gärna förstå vad det är som inte klaffar. Jag har sprayat i cirka två veckor, ska göra nedregleringsprov på onsdag (hoppas kunna börja spruta sen). Vi hoppas verkligen att IVF ska funkar för oss! Det sägs ju att man ofta får lite bättre bild av vad som kan vara problemet under en IVF-behandling. Det är väl det som gör en lite orolig i och för sig också, att läkarna ska upptäcka något fel som försämrar prognosen. Är det någon som har nån uppfattning om huruvida prognosen är bättre, sämre eller samma för IVF med "vår" diagnos?

• Winnie

Jag tillhör dem som har gjort IVF efter diagnosen oförklarlig barnlöshet. Vi lyckades på vår första IVF och vår underbare son föddes i februari 2006. Nu väntar vi på lillasyster som är beräknad att komma på onsdag, men det kan ju bli vilken dag som helst nu ... Hon blev dessutom till "på naturlig väg" och jag måste säga att jag är glad att vi var oförklarligt barnlösa i stället för att de hittade nåt konkret "fel". Det kan ju annars kännas hopplöst att vara oförklarligt barnlös, eftersom de inte hittar nåt "fel" och därmed inte vet vad de ska göra för att ev. åtgärda det, men det positiva är ju just det att det sedan kan funka på naturlig väg ändå.

Hoppas min historia ger er lite hopp. Kram till er!

• Majimaj

Winnie tack för ditt inlägg.Det ger oss lite förhoppning att det ska lyckas.På sätt & vis har du rätt i att det kan vara bra att de inte hittar något fel, men när inget händer vill man gärna ha en förklaring till varför?Givetvis tror man att något är fel annars skulle det ju funka.Men med din historia har vi ju fortfarande hoppet om att det kan funka.Lycka till med lillasyster & hoppas allt går bra.Tack

• Lilla Hjärtat

Det är samma lyckandeprocent som för övriga kända orsaker.

Fast man inbillar sig gärna som "oförklarlig" att man har något "mystiskt" fel som gör att man aldrig kommer att bli gravid ens med IVF. och i vissa fall är det så också, men det är v ä l d i g t ovanligt...de flesta "oförklarliga" blir gravida med IVF.
    Och oftast hittar man aldrig vad felet är, man vet bara att man oftast kommer förbi det okända felet med IVF!

Vi har lyckats bli gravida och föda barn två gånger av tre IVF:er...och vi är oförklarligt barnlösa även om min man har ganska lågt spermieantal (fast läkarna säger att det borde kunna gå ändå för de är av bra kvalitet.)

• Majimaj

skönt att höra.Det gör att hoppet fortfarande finns.För hur det än är så är ju hoppet det sista som överger en.

• Fru CL

Vad kul att det finns fler samma diagnos. Man känner sig annars så ensam.

Ännu roligare är det att höra att oförklarliga också lyckas!!

• Kwela

Hej hej en till här med diagnosen som jag hatar. Det känns som att jag aldrig kommer att bli gravid. Vi är båda 30 år och har försökt i 3 år nu till jul

Jag ruvar just nu på mitt första frozen embryo efter att ha gjort en lättstimulerad ivf, en med den långa varianten och nu den senaste med den korta. Har för första gången embryon i fysen. Har aldrig varit gravid. Vi har tyvärr inte fått veta ngt mer varför det inte fungerar för oss.

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Amelie

msnorrland: Hoppas att det fungerar för er den här gången! När ska ni testa?? Jag har testdag den 10:e. Vi planterade 2 embryon, men har inga väntande "eskimåer". Så det är bara att börja från början om det inte funkat. Jag förstår på det du skriver att du varit i samma sits... Håller tummarna!

Svar på tråden Oförklarligt barnlösa som gör/gjort IVF