Inlägg från: boardrider |Visa alla inlägg
  • boardrider

övervikt = barnmisshandel

Jag håller med! Det är klart att det är misshandel om man gör någonting som barnet inte kan påverka själv. Ett barn kan omöjligen veta konsekvenserna av dåliga matvanor.

Sunt förnuft när man ger sina barn mat är det bästa och inte ett tankesätt som jag har sett en hel del har "Min mamma gjorde så med mig när jag var liten , och det har ju inte hänt något"

Måste bara ta upp dagis matvanor... På min dotters dagis har dom fått glass varje torsdag (dock inte min dotter, Vi sa till och hon har fått hallon och annan frukt istället, och hon vill hellre ha det)
    Men varför? varför ge små barn glass? det är väl bara jävligt onödigt? Visst dom kanske inte blir överviktiga av glassen, men det är inte det som är poängen. Det är att man skapar en vana, ett behov av sötsaker på en regelbunden basis.
    DET är inte sjysst!

Jag har hört många dumma argument för att behålla glassen (ja, det finns faktiskt folk som vill det)
    bl.a. att
    * "det är ju så mysigt"
    * "det hör till"
    * "låt barnen få äta lite gott ibland"

Mysighetsfaktorn kan man faktiskt uppnå med ex. frukt och en sagostund också...

Att det hör till stämmer inte, det blir väl vad man gör det till..

"Gott" defineras olika, har vi vuxna rätt att bestämma vad som är gott? Låt barnen äta gott, gott behöver inte vara onyttigt.

Bra tråd!

• boardrider

ensam man skrev 2007-12-10 19:04:56 följande:

Hur jag vet övervikt är oftast pga någon sjukdom, var det barn eller vuxna? Därför kan inte vara ?barnmisshandel?? Samtidig barn som är mobbas är beroende av andra barns dåliga hem uppfattning? alltså föräldrar som vet alltid allt, eller hur, pappor?
    Okej, visst. fetma är genetiskt betingat och sjukdomsrelaterat.
    MEN om man äter rätt så blir man inte överviktig, även om man har anlag för det.
Svar på tråden övervikt = barnmisshandel