Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Typiskt manligt...

Det har inget med kön att göra, det har med fostran att göra. Kvinnor fostras att vara subtila och undfallande, män att vara raka och övertydliga. Och aldrig mötas de tu...

Jag är glad att jag är felfostrad, så jag förstår både manligt och kvinnligt. Men så är jag inte heller en "riktig" man.

• Dorian Ertymexx
    Mesangium skrev 2007-11-24 12:11:20 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-24 10:26:20 följande:
    hahahaah!mig är det också fel på. måste vara för att pappa var pappaledig med mig när jag bara var en liten gris.måste ha lärt mig prata ungefär då och lärt mig att det inte är någon större mening med att säga annat än det jag menar.
    Japp. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Sosserator skrev 2007-11-24 14:00:34 följande:
    Så om man uppfostrar en katt till en hund så blir det en hund? Dorian Ertymexx skrev 2007-11-24 10:26:20 följande:
    Ja, för katter och hundar är besläktade på samma sätt som människor och människor. Juuust.
  • Dorian Ertymexx
    Sosserator skrev 2007-11-24 18:11:37 följande:
    ...jag ger upp.Gnäll ni vidare, för män föder också barn, kvinnor gillar som regel också tuffa bilar (har fifty/fifty häst/bilplanscher på väggarna när de är små), småkillar leker faktiskt också häst i småskolan och tjejer krigar lika ofta som killar med våldsamma vapen.Män och kvinnor städar precis lika mycket hemma, tjejer älskar också att ta en öl med tjejerna å kolla hockey, å tupperwarepartyn är precis lika vanligt för män.Å nu när jag tänker efter så brukar kvinnor också köpa underkläder till sin man i julklapp för att få se honom i något vackert för att hon tycker att han är värd det och män gör rent ugnen till slut för att han tycker att nu är det faktiskt dags.Ha det
    Japp. Stämmer bra det. Känner till de som fött barn och sedan blivit män, till och med.
  • Dorian Ertymexx
    Mesangium skrev 2007-11-24 18:44:26 följande:
    Känner så fruktansvärt dåligt igen mig i de där stereotyperna, så de måste vara antingen förlegade eller helt påhittade från början.Det är trångt i sånna där fack. Man får inte plats med alla tentakler. =(
    Meh, det är för att du, som jag, är bögar. Alla som inte passar in i Normen är det fel på, och det är för att man är äcklig eller syndare.

Typ!?
  • Dorian Ertymexx

Det är det lustiga... Normen som en del följer utgår ju från att man ska vara som Alla Andra. Problemet är bara att INGEN är som alla andra, utan det är en grupp människor som går runt med mer eller mindre dold vardagsångest för att de inte lever upp till (eller just för ATT de lever upp till) Normen. Svårt att ha 2,8 barn liksom.

• Dorian Ertymexx
    idiblon skrev 2007-11-25 19:39:17 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-25 19:36:22 följande:
    Ja, och visst kan man skratta lite åt det... Men mest är den utbredda kommunikationsbristen oerhört tragisk. Speciellt när man får på fan för att man erkänner sig inte tillhöra den uppmålade bilden av hur män och kvinnor "är". Helt otroligt.
    Japp. Det finns inget farligare än de som gör saker annorlunda och därmed lyckas bättre än de som bara håller sig till Normen på ren lättja.
  • Dorian Ertymexx

Morbid Mistress skrev 2007-11-25 19:44:04 följande:

Att använda sig av indirekta talakter som exemplet med städning, är något vi lär oss i samma takt som språkinlärningen i kombination med den mentala utvecklingen. Det är till exempel ingen idé att tala med indirekta talakter till små barn då de inte förstår underliggande budskap utan tolkar allt bokstavligt. Indirekta talakter har inget att göra med genetik utan  det är en språklig konstruktion (Källa; Per Linell, Människans Språk)Kvinnor blir i regel uppfostrade med att inte be om saker direkt och därför är det vanligare att kvinnor använder detta än män när de vill ha något.I övrigt kan jag rekomedera att läsa på lite om vilka egentliga skillnader man hittat. Ser man till enskilda undersökningar hittar man skillnader men undersöker man medelvärden av många undersökningar hittar man inte dessa skillnader. Exempelvis denna artikel www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=63931...Däremot verkar det finnas någon konstig önskan att skylla på skilda gener/kromosomer när det i själva verket handlar om bristande kommunikation.
    Japp. Och förklaringen är enkel - om man skyller på gener behöver man inte ändra på något själv, man kan ju ändå inte göra något åt det. Det är helt enkelt flathet och lättja. Vilket också är varför vi som INTE följer dessa normer är så hotfulla; vi visar ju på motsatsen, att arbeta på kommunikation KAN löna sig och lösa problem. Och det är jätteläskigt för de som inte orkar eller vill ändra sina mönster.
  • Dorian Ertymexx
    Chloe skrev 2007-11-25 20:09:56 följande:
    Jag är också bög, eller vänta, jag är ju bisexuell, det kanske förklarar varför jag använder mig av rak kommunikation. Något fel måste det ju vara enligt logiken i ts. Jag har levt i parrelationer med såväl män som kvinnor, och den könsstereotypa bild TS målar upp har ALDRIG stämt. Det kan förvisso vara ren slump, men någonting får mig att tro att det handlar om vilken typ av kommunikation man väljer att använda.
    Det har hänt mig, när jag var ung och mindre erfaren. Jag lär mig dock av mina misstag. Och jobbar på det där med självinsikt. Inte alltid det fungerar, ska gudarna veta, men oftare än förr.

Jag är straight som en alika, men istället poly. Alla är vi monster på våra egna vis. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Tygtiiger skrev 2007-11-25 20:59:10 följande:
    Nu önskar jag att jag hade haft Plus för då hade jag satt "Monster i Normfabriken" som signatur. Underbart uttryck./Tigermonstret
    Hehe. :)
Svar på tråden Typiskt manligt...