Inlägg från: Morbid Mistress |Visa alla inlägg
  • Morbid Mistress

Typiskt manligt...

Sosserator skrev 2007-11-24 16:41:55 följande:
    En till som inte vet vad ironi är, suck... Vet du vad betyder? Det är en gubbe som blinkar med ögat, en lite skojig symbol man kan använda när man busar lite. Vet att vi inte är olika arter, tror du det på riktigt eller är du ironisk på ett alldeles eget sätt som jag inte förstår?Om du inte förstår mitt svar till Dorian så kan jag inte hjälpa dig mer än att förklara för dig att enligt min åsikt betyder inte uppfostran allt utan man föds till en individ och mycket kan man uppfostra till men inte allt. Män och kvinnor ÄR olika, den som inte vet/vill inse det behöver inte hålla med, men heller inte starta en diskussion om detta.Denna tråd skapades för att få tillfälle att se att även andra kan få det att bli lite tokigt pga att vi tänker olika i många situationer.Kanske la tråden under fel rubrik, borde lagt den under humor nu när jag märker hur oerhört gnälligt och allvarligt det verkar bli här.
    Att använda sig av indirekta talakter som exemplet med städning, är något vi lär oss i samma takt som språkinlärningen i kombination med den mentala utvecklingen. Det är till exempel ingen idé att tala med indirekta talakter till små barn då de inte förstår underliggande budskap utan tolkar allt bokstavligt. Indirekta talakter har inget att göra med genetik utan  det är en språklig konstruktion (Källa; Per Linell, Människans Språk)

Kvinnor blir i regel uppfostrade med att inte be om saker direkt och därför är det vanligare att kvinnor använder detta än män när de vill ha något.

I övrigt kan jag rekomedera att läsa på lite om vilka egentliga skillnader man hittat. Ser man till enskilda undersökningar hittar man skillnader men undersöker man medelvärden av många undersökningar hittar man inte dessa skillnader. Exempelvis denna artikel www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=639317

Däremot verkar det finnas någon konstig önskan att skylla på skilda gener/kromosomer när det i själva verket handlar om bristande kommunikation.
    Flickor har snippa!
Svar på tråden Typiskt manligt...