• juzze

Profylaxkurs (Mama Mia) - värt att gå på?

Hej alla mammor!
    Jag tänkte höra med er som gått på profylaxkurser om ni tycker det varit värt investeringen? Jag och sambon väntar vårt första barn i februari, och här i stan finns det inga profylaxkurser. Men jag tycker det verkar vara en bra grej att ha i bagaget under förlossningen, så jag har tittat lite på Mama Mias helgkurser i profylax i Stockholm. Är det någon som varit på någon sån kurs? Eller någon liknande?
    Vill gärna höra erfarenheter kring Mama Mia och även profylaxkurser i allmänhet. Det kostar ju en hel del (2000 för två dagar), men det kanske är värt det?

• Svar på tråden Profylaxkurs (Mama Mia) - värt att gå på?
  • juzze

Okej.. jag frågade min BM och hon sa att vi skulle ta upp det lite smått under föräldrakursen, men det skulle inte vara några djupgående kunskaper. Tyckte du att det var tillräckligt med den infon du fick där? Använde du dig av dina "kunskaper" i andning mycket under förlossningen?

• MammaPappaBarn

Jag tycker att den info som vi fick på bvc/föräldrakursen var tillräcklig. Tror till och med att man hade andats lika bra/fint utan den.

• juzze

Okej. Intressant att höra andras erfarenheter, man har ju ingen aning om vad som väntar.. Tack för att du delade med dig!

Fler med erfarenheter kring detta?

• jni

Jag gick profylaxkursen på Mamamia under förra graviditeten och kan verkligen rekommendera den! Dock så gick vi inte helgvarianten utan kvällskursen eftersom vi bor här. För mig var profylaxandningen en otrolig hjälp för att ta mig igenom förlossningen- använde mig endast av den som smärtlindring faktiskt. Tycker också att jag haft glädje av att kunna andas "rätt" vid andra situationer senare. Hoppas du blir nöjd om ni väljer att gå för den kostar ju som sagt en slant.
    Lycka till!

• Psyke

Grattis med barnet!

Gå på grattiskursen på BVC så tidigt som möjligt och avgör senare om du behöver mera träning/kunskaper.
    Vi var också intresserade av profylaxkurserna men efter andningsinformation på BVC och lite övning hemma med maken känndes det inte så nödvändigt längre.

Lycka till!

• Fam

Gick profylaxkurs med första dottern och den gjorde hela skillnaden. Gick sedan repetitionskurs med dotter nr 2 för at fräscha upp kunskaperna. Jag lovar att du inte kommer att ångra att du tog dig tid och råd att gå kursen.

• Abrakadabra

Två vän-par till mig har gått kursen (tror de gick kvällskursen) och gillade den verkligen. Var helt fascinerade av hur andningen hjälpte mot smärta

Jag tror att just gejen att man får prova på, verkligen öva in tekniken och se att det funkar (de fick nypa varandra svinhårt för att se att andningen tog bort smärten) ger självförtroende och tar bort rädsla ? bara det gör att man får mindre ont under förlossningen (rädsla förstärker smärtupplevelse).

Jag tänker absolut gå om/när jag blir gravid.

• juzze

gratiskursen på bvc? menar du föräldrarkursen? någon annan kurs har jag inte sett..

Psyke skrev 2007-11-23 12:42:23 följande:
    Grattis med barnet!Gå på grattiskursen på BVC så tidigt som möjligt och avgör senare om du behöver mera träning/kunskaper.Vi var också intresserade av profylaxkurserna men efter andningsinformation på BVC och lite övning hemma med maken känndes det inte så nödvändigt längre.Lycka till!
  • Söderböna

Vi gick kvällskursen på MamaMia - tyckte inte det gav mer än vad jag redan läst mig till.

Andas kan jag liksom redan - även att använda andningen (någon nytta har man av att ha sjungit mycket och tävlat i lyftning...) Att andas rätt räckte väldigt, väldigt länge under förlossningen!

Svar på tråden Profylaxkurs (Mama Mia) - värt att gå på?