• Anonym

Visdomstand ajaj!

Håller på o få mina visdomständer nu, men det gör så himla ont. Tre har slutat växa ett tag, men den fjärde tror jag tar livet av mej. Den tränger igenom tandköttet o jag kan knappt äta. Problemet är att svullnaden bara blir större o större. Först satt det bara på tandköttet, men nu har jag ont i hela kinden, käken o ner mot halsen. Måste man åka till vc med det, ifall det har blivit nån infektion elelr så? Tanden i sej gör ju inte ont.

• Svar på tråden Visdomstand ajaj!
  • sheeba

Kommer inte ihåg att dte kändes så, ont ja men inte att dte var så svullet.
    Boka tid till tandläkare istället så kan de ju titta på det.

• Anonym

ajdå, tandläkaren? Är livrädd för sånt ju. Men man kanske inte har så mycket o välja på. Nån som vet nått som kan lindra lite? Provade med is, men det ilar så dant. Man kanske kan köpa lite emla...

• sheeba

Emla kan du inte sätta i munnen.
    Tror nog att du får kontakta tandläkaren. Jag hade för några månader sedan en faslig tandväk pga visdomständerna fört den ena sedan den andra bägge åkte ut.
    Är inte heller förttjust av tandläkare men gud vad dte var skönt när de var ute
    Är dte en infektion så måste du få något för det.

• Snorkie

Jag tycker oxå du ska åka iväg till tandläkare..vid VC gör de knappast så mycket utan säger bara att du måste till en tandläkare.. Lycka till!

• Anonym

Oki, tack! Får väl slå en pling till tandläkaren då. Det är ju som du säger sheeba, så skönt o få det gjort.

• Lin80

Jag har problem med en av mina ibland, den har kommit upp till hälften och ligger som halvt under tandköttet. Och då är det lätt att det blir inflammerat, har varit till tandläkare några gånger så får dom "spola rent" under kanten och lägga på salva.

Ett tips är att köpa hem corsedyl (bakteriedödande tandkräm eller hur jag ska beskriva det) och en sån liten borste som är mest som en liten pigg och borsta järnet runt där. Brukar gå över av sig själv då ibland om man har tur.
    Tänk bara på att man inte kan borsta då samtidigt med vanlig tandkräm för då tar dom ut varann.

• vill bli

Jag hade oxå problem med ena visdomstanden, fick gå till tandläkaren och spola flera ggr, till slut fick jag penicilin, så mitt råd är att gå till tandläkaren för en koll.

• Anonym

Har ringt nu, fikc en tid till nästa vecka. Han jag pratade med snackade också om spolning. Jag är ju mest rädd för att få sprutor o borraa o så, men det blir det inget med. Så då borde det itne vara så farligt att gå dit.

• CarlHerman

Om du är svullen ner mot halsen och känner dig allmänt dålig bör du få en tid tidigare än nästa vecka. Vi brukar ge akuttider när det gäller problem med visdomständer. Får du feber, knappt kan gapa och svullnar ner mot halsen så åk in till tandläkaren direkt!

• Maia
    Anonym skrev 2007-11-23 13:11:48 följande:
    Har ringt nu, fikc en tid till nästa vecka. Han jag pratade med snackade också om spolning. Jag är ju mest rädd för att få sprutor o borraa o så, men det blir det inget med. Så då borde det itne vara så farligt att gå dit.
    Konstigt att du inte fick komma på direkten. Med såna besvär brukar man inte behöva vänta så länge..
Svar på tråden Visdomstand ajaj!