• Anonym

Visdomstand ajaj!

Håller på o få mina visdomständer nu, men det gör så himla ont. Tre har slutat växa ett tag, men den fjärde tror jag tar livet av mej. Den tränger igenom tandköttet o jag kan knappt äta. Problemet är att svullnaden bara blir större o större. Först satt det bara på tandköttet, men nu har jag ont i hela kinden, käken o ner mot halsen. Måste man åka till vc med det, ifall det har blivit nån infektion elelr så? Tanden i sej gör ju inte ont.

• Svar på tråden Visdomstand ajaj!
  • Anonym

Nu när ni säger det så blev jag lite fundersam, men jag tänkte att det är jämt sån kö till käftis så jag fick en relativt snabb tid ändå. Men det finns väl akuttider under helgen, om jag skulle må dåligt? Just nu är det mest irriterande, visst har jag svårt att äta, det gör ju ont, men inte mer än så.
    Nån som vet vad det kan tänkas kosta? Glömde fråga det.

• Maia

Går du på akuttid på en helg så tror jag det kostar multum. Ring igen..?

Jag ringde för ett tag sen pga tandvärk, de tog in mig nästa dag för temporär lagning tills jag kunde få en bättre tid. Det visade sig vara en trasig visdomstand så han drog ut den direkt istället. Hade aldrig dragit ut tand innan så jag var skit skraj men efteråt var jag nästan hög av lycka, hade inte känt nånting!

Tala även om ifall du har tanläkarskräck så de vet.

• sheeba

Jag kunde inte vänta på tid då jag hade mina problem så det blev akuttid och det gick på nästan 500kr för en tand gick akut någon vecka efter för den andra tanden.

• sheeba

Just det det var folktandvården.

• Anonym

Det var ju inte alls så farligt dyrt! Skönt att den möjligheten finns om det skulle krisa. Men än så länger mår jag bra, förutom att jag är så himla hungrig. Men sambo kommer med soppa snart så...

• isisisis

Kan berätta att jag fick operera bort min sista visdomstand.
    De 3 första drog jag bara ut,men den sista hade jag haft utan problem,så den hade suttit där i några år.

Fick helt plötsligt inflammation,efter jag ätit ett kortisonpreparat som sätter ner immunförsvaret.

Gick till tandläkaren som skulle "försöka" dra ut den.
    Det var nämligen 36!!!!!!!!!!!!! månaders väntetid på käkkirurgen!

Han hade emmelertid av tanden!!!

Så jag fick en akuttid på käkkirurgen iaf!
    De sågade av tanden nere vid käkbenet och jag sydde rätt många stygn.
    Slutnotan gick på 3000 spänn!

Gå till tandläkaren så fort du kan.
    Det låter inte bra med din infektion som jag tror det är!

• Anonym

isisisis, blev det rätt nu? Så många likadana bokstäver. Det lät verkligen inte kul! Kanske borde fixa en tid imorron då..
    Men varför har så många dragit ut visdomständerna egentligen? Är dom i vägen på nått sätt? Blir det så för alla?
    Låter så smärtsamt bara. Det är troligtvis en infektion jag har, känner det på mej, typiskt mej att ha sån otur.

• isisisis

Ja,jag tycker absolut du ska gå.
    Det låter inget vidare.

Många får problem med sina visdomständer just för att det ofta är lite för trångt.
    De tar lång tid på sig för att komma upp också,och under tiden innan den kommit upp så är den ju halvvägs...
    Med hudflikar över iband.
    Det är lätt att det fastnar bakterier där eftersom det är svårt att hålla rent under hudflikarna,
    Om du förstår!

• Anonym

Oki jag förstår.
    Då har jag säkert garanterat en infektion, för det gör för ont för att borsta ordentligt, så det blir slarvigt gjort. Då SKA jag ringa imorn o fixa en tid, därmed basta.

TACK alla för dom svar jag fått.

• Lii1

ska snart dra min sista visdomstand. Dom på folktandvården är billigaste iallafall som tur är. min tand kostade ca 550 kr medans en vän drog sin privat för 1200 endast tandbort tagning o samma tand som min.satt på samma sätt men de är dyrt.har idag varit o lagat en tand. skönt,inte så dyrt som ja trodde lycka till med dina tänder

• Snorkie

Jag fick operera bort en av mina visdomständer privat för min vanliga tandläkare vågade inte ta bort den då rötterna var slingrade runt käknerven. Räkningen blev 2700 kronor.. Inte kul att betala så mycket för nåt som absolut inte är nåt nöje!

Lycka till TS, hoppas du bara behöver spola lite!

• Virginia Vovve

Jag hade samma problem som du och läste att om smärtan går ner i tungan eller vad det var så kan hjärtat vara hotat... Du kan själv gå in på sjukvårdsupplysningens sidor och läsa samma sak! Kanske är det därför som de tar tandvärk på stort allvar om man ringer till akuttandvården.

I alla fall, jag fick komma akut och spola samt fick penicilin och starka värktabletter utskrivet. Och skölja hemma med jätteäckliga corsodyl, hua!

• Virginia Vovve

Menade för övrigt inte att skrämma upp någon eller spekulera i odontologi!

Svar på tråden Visdomstand ajaj!