• Snax

Viktigare med testamente än samboavtal

Var nyligen på en informationskväll med familjejurister och fick då lära oss att i vårt fall - sammanboende med särkullebarn (och ett gemensamt barn på väg) - var det inte i första hand ett samboavtal vi behövde skriva utan ett testamente. Detta för att t e x ha en möjlighet att kunna bo kvar om den ene skulle avlida och särkullebarnen ska ha ut sitt arv. Det är inte helt enkelt med juridiken när man är i vår situation så vi insåg att det kan vara värt att samtala med en familjejurist som vet vad som gäller. Lita som sagt inte på att ett samboavtal räcker om ni har barn på varsitt håll.

• Svar på tråden Viktigare med testamente än samboavtal
  • sakaij

Nä det ska man absolut inte göra. Vi ett ev. dödsfall då man endast är sammanboende så får särkullbarnen dela på hela kakan. testamenterar man däremot hälften (vilket är max) till sin sambo så ökar ju möjligheterna att kunna bo kvar. Särkullbarn kan dessutom kräva ut arvet med en gång vilket inte de gemensamma barnen kan. De får vänta tills båda föräldrarna avlidit.

Älskade små stjärnor :-8
  • sakaij

Dela på hela kakan innebär den avlidnes del.

• K med lilla E

Om man är gift då? Förenklar inte det något? Jag har två barn sedan innan och ett inom mitt nuvarande äktenskap. Om jag dör så får väl mina tidigare barn ut sitt arv med en gång? Och det är i så fall det jag vill. Behövs det något testamente tro?

• sakaij

Är man gifta gäller en helt annan lag. Då har diin man rätt till hälften. men ett testamente är ändå aldrig fel. Jurister har ofta en gratis konsultation på varierande längd. Kan vara värt att ringa och kolla oavsett!

• K med lilla E

Ja, jag tror jag skall kolla med en jurist om det är bäst med ett testamente också, annars tyckte vi att vi garderade oss genom att gifta oss för om någon av oss dör så finns det ju i alla fall inga juridiska oklarheter vad som händer.

• Snax

Ja, till oss sa de att när man har särkullebarn så spelar det inte någon roll om man är sambo eller gift vad gäller arvet, då måste du ha ett testamente för att ha en möjlighet att kunna skjuta på en del av hans/hennes tidigare barns arv. Dina tidigare barn ska alltså lösas ut med hälften direkt om du skulle gå bort, vilket kanske skulle innebära att resten av familjen inte kan bo kvar. Men detta bestämmer man ju själv vad som skall gälla. Det kan ju också vara så att man vill styra var delar av bohaget skall hamna eller har stora tillgångar som man vill ska ligga kvar i sin egen sida av släkten.
    K med lilla E skrev 2007-11-23 11:29:12 följande:

Om man är gift då? Förenklar inte det något? Jag har två barn sedan innan och ett inom mitt nuvarande äktenskap. Om jag dör så får väl mina tidigare barn ut sitt arv med en gång? Och det är i så fall det jag vill. Behövs det något testamente tro?
  • sakaij
    Snax skrev 2007-11-23 11:55:36 följande:
    Ja, till oss sa de att när man har särkullebarn så spelar det inte någon roll om man är sambo eller gift vad gäller arvet, då måste du ha ett testamente för att ha en möjlighet att kunna skjuta på en del av hans/hennes tidigare barns arv. Dina tidigare barn ska alltså lösas ut med hälften direkt om du skulle gå bort, vilket kanske skulle innebära att resten av familjen inte kan bo kvar. Men detta bestämmer man ju själv vad som skall gälla. Det kan ju också vara så att man vill styra var delar av bohaget skall hamna eller har stora tillgångar som man vill ska ligga kvar i sin egen sida av släkten. K med lilla E skrev 2007-11-23 11:29:12 följande:
    Detta beror på hur gamla barnen är om jag inte minns fel. Barn över 18 har rätt att få ut sin del av arvet. har inte lagboken här men vill minnas att det är så.
  • annbom

Spelar ingen roll om man är gift. Särkullbarn har alltid rätt att få sin del på en gång. Maken ärver inget i så fall, endast de gemensamma barnens del ärvs av maken. Det du menar är säkert att mannen har rätt till sin halva av det gemensamma, inte att han ärver.

sakaij skrev 2007-11-23 11:32:46 följande:
    Är man gifta gäller en helt annan lag. Då har diin man rätt till hälften. men ett testamente är ändå aldrig fel. Jurister har ofta en gratis konsultation på varierande längd. Kan vara värt att ringa och kolla oavsett!
    [/citat]

Spelar ingen roll hur gamla barnen är, de har alltid rätt att få ut sin del. Däremot kan barn som är 18 år välja att vänta med arvet till att även styvföräldern dör.
    sakaij skrev 2007-11-23 11:57:34 följande:
    [citat]
    Detta beror på hur gamla barnen är om jag inte minns fel. Barn över 18 har rätt att få ut sin del av arvet. har inte lagboken här men vill minnas att det är så.
  • annbom

Blev visst lite fel.

Spelar ingen roll hur gamla barnen är, de har alltid rätt att få ut sin del. Däremot kan barn som är 18 år välja att vänta med arvet till att även styvföräldern dör.

sakaij skrev 2007-11-23 11:57:34 följande:
  • sakaij
    annbom skrev 2007-11-23 19:10:02 följande:
    Spelar ingen roll om man är gift. Särkullbarn har alltid rätt att få sin del på en gång. Maken ärver inget i så fall, endast de gemensamma barnens del ärvs av maken. Det du menar är säkert att mannen har rätt till sin halva av det gemensamma, inte att han ärver.
    jag skrev ju att särkullbarnen får sin del på en gång.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det andra.

Lever man endast som sambo så får inte sambon något om det inte har testamenterats. är man däremot gift så får maken sin del, alltså hälften. Sen får den avlidnes barn dela på den andra halvan, varav särkullbarnen kan kräva ut sin del med en gång medan de andra får sin del när den andre avlider. De gemensamma barnens del ärvs aldrig av mannen. barnen får en förmyndare utsedd som ska se till att barnens del av arvet förvaltas på ett bra sätt.
  • sakaij
    annbom skrev 2007-11-23 19:10:56 följande:
    Blev visst lite fel.Spelar ingen roll hur gamla barnen är, de har alltid rätt att få ut sin del. Däremot kan barn som är 18 år välja att vänta med arvet till att även styvföräldern dör.
    Där tror jag att du har fel. jag tror inte de gemensamma barnen kan kräva sin del förrän den andre föräldern dör.

men jag kan ha fel...
  • annbom

Jag har definitivt inte fel men jag skrev enbart om särkullbarnen eftersom du skrev att ålder spelar roll. Gemensamma barn får alltid vänta om inte den överlevande föräldern säger något annat.

sakaij skrev 2007-11-23 19:21:48 följande:
    Där tror jag att du har fel. jag tror inte de gemensamma barnen kan kräva sin del förrän den andre föräldern dör. men jag kan ha fel...
  • annbom

Är man sambo så får man ju också ha kvar sin del och behöver inte ge den till särkullbarnen. Precis som när man är gift så får man behålla sin del.
    De gemensamma barnen ärver direkt om man är sambo, men det är bara om det är ett stort arv som det blir tal om någon annan än föräldern som lever kvar blir förmyndare. Jag kommer inte ihåg på rak arm hur stor summan ska vara.

sakaij skrev 2007-11-23 19:20:36 följande:
  • sakaij

Ja, men ist för att behålla 50% av huset kanske det är bättre att få behålla 75%...
    Vad vet jag??

• annbom

Då måste man skriva testamente oavsett om man är gift eller inte, annars får särkullbanen sin del.

Man kan ju faktiskt skriva testamentet så att barnen får ut den del man testamenterat bort efter att även styvföräldern dör. Dvs man testamenterar med fri förfoganderätt.

sakaij skrev 2007-11-23 23:18:56 följande:
    Ja, men ist för att behålla 50% av huset kanske det är bättre att få behålla 75%...Vad vet jag??
  • Snax

Märker att det här inte är ett lätt ämne, så personligen kommer jag absolut att kontakta en jurist för rådgivning så snart som möjligt. Efter nyår "krånglar" vi ju till det ytterligare med en gemensam kotte förutom särkullebarnen. De två äldsta närmar sig dessutom snart myndighets-ålder vad nu det skulle innebära i en arvssituation.

• Yoyo123

Om man knappt inte har några tillgångar utan "bara" skulder vad händer då räknas lånet ner och det blir inget arv eller vad händer? Jag tänkte om man har lånat till hela huset, man står på hälften var, är sambos och har särkull och gemensamma barn. Blev rörigt men är det någon som kanske förstår vad jag menar ändå??

• Snax

Jag tror att det är så här att skulle din sambo avlida så ska hans särkullebarn ha ut sitt arv direkt, d v s man räknar ut ett värde på huset och andra tillgångar och det innebär att du kan tvingas till att låna upp ytterligare eller sälja huset för att få loss pengarna åt barnen. Era gemensamma barn ärver sin far först när du också avlider. Ni har nog lika stor hjälp av en jurist som vi så jag rekonmenderar att ni tar en kontakt för rådgivning (ofta erbjuds du en gratis lite kortare rådgivning först och får då en uppfattning om just eran situation)

Yoyo123 skrev 2007-11-26 13:17:57 följande:
    Om man knappt inte har några tillgångar utan "bara" skulder vad händer då räknas lånet ner och det blir inget arv eller vad händer? Jag tänkte om man har lånat till hela huset, man står på hälften var, är sambos och har särkull och gemensamma barn. Blev rörigt men är det någon som kanske förstår vad jag menar ändå??
Svar på tråden Viktigare med testamente än samboavtal