• ananda74

Ni som jobbar som försäkring försäljare/rådgivare. Se hit!!!

Jag har sökt som det och blev kallad till intervju som jag ska på idag. ni som jobbar som detta, vad innebär jobbet för er? gillar ni det? vad går det ut på? tjänar man bra? är det lätt att sälja försäkringar till företag? det jobbet jag har sökt innebär försäljning av merförsäkringar till företag. grundlönen är 100/timmen sen provision natutligtvis. hur mycket får ni i provision?

• Svar på tråden Ni som jobbar som försäkring försäljare/rådgivare. Se hit!!!
  • Kryxan

Hur mycket du ska kräva i provision beror på hur mycket varje produkt/abonnemnag kostar.

Alltså, hur mycket företaget får in per sälj

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • ananda74

är det procentuellt då? hur funkar det på ditt företag?

• sakaij

jag hade en kompis som arbetade som försäkringsförsäljare. Hon började mala på om alla div olika försäkringar som hon ville sälja till mig och alla andra. Överallt pratade hon om detta.

Vi har ingen kontakt längre.

Så ett tips. Låt dina vänner be dig om hjälp med försäkringar om de behöver det

Älskade små stjärnor :-8
  • Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-23 11:29:12 följande:
    är det procentuellt då? hur funkar det på ditt företag?
    Jag har arbetet som säljare och försäljningchef i ca 6 år.
    Det skilljer sig jätte mycket.

Vet du hur mkt du får in per kund?

Om det är höga summor per affär brukar provisionen vara lite lägre.
    Om ett sälj ger ca 15 000 kan man kräva iaf 25%
    D
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • ananda74

Hehe...ja om jag får jobbet kommer jag absolut inte att pracka på mina vänner nån försäkring. sånt ska man hålla sig borta från. det är ju ingen välgörenhetsverksamhet man håller på med...."köp av mig för det är så synd om mig annars", typ

• ananda74

Jag fick jobbet! det var minsann snabba ryck. har bestämt mig för att testa det och se hur jag gillar säljarjobb. jag kanske fastnar för gott, vem vet?

• sakaij
    ananda74 skrev 2007-11-23 15:17:00 följande:
    Jag fick jobbet! det var minsann snabba ryck. har bestämt mig för att testa det och se hur jag gillar säljarjobb. jag kanske fastnar för gott, vem vet?
    Grattis!!
    Älskade små stjärnor :-8
  • Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-23 15:17:00 följande:
    Kul

Vad fick du i lön nu då?
  • ananda74

första månaden får man 10 000 netto och sen 50 kr per sälja, men sen tar de bort grundlönen och höjer provisionen till 50%. jag hoppas verkligen att man lyckas sälja så man får ihop pengar. den kille som är "stjärnsäljaren" på ställen tjänar tydligen 155kr netto/timmen. helt OK men det gäller att jobba hårt för det.

• Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-23 19:15:56 följande:
    första månaden får man 10 000 netto och sen 50 kr per sälja, men sen tar de bort grundlönen och höjer provisionen till 50%. jag hoppas verkligen att man lyckas sälja så man får ihop pengar. den kille som är "stjärnsäljaren" på ställen tjänar tydligen 155kr netto/timmen. helt OK men det gäller att jobba hårt för det.
    Hmmm...

Vad betalar kunden? (När du får 50 SEK)

Du ska inte godkänna ett jobb som itne alltid betalar ut grundlön.
    Det är bara strul med det.

Vill inte ta ner dig på nått sätt....

Har ni kollektivavtal?

JAg har jobbat med sälj i många år, som konsult, säljcoach, säljchef, kordinator mm.
    Jag kan lova dig att det är nått lurt när dom inte betalr grundlön.

Att dom säger att en kille tjänar 155 kronor i timman har dom utgått från han som tjänar mest.. och 155 SEK i timman är inte bra.

När jag bara va säljare och hade mitt första jobb hade jag 10 000 i fast lön och 35% på allt jag sålde. Min löön då låg i snitt på 300 SEK i timman.

Det va när jag va 16.....
    Så du kan förhandla upp en bättre lön.

Men Grattis iaf till jobbet....
    När du har fått lite erfarenhet kan du krääva mer i lön.
    Det är lätt att få bra jobb när man har redultat att visa upp.

Lycka till!!!
  • ananda74

Tack för tipsen. Första månaden med grundlön var för att man skulle kunna komma in i det hela. sen kunde man tjäna ca 155 kr netto, efter skatt, i timmen och det är väldigt mycket för mig. på de jobb jag haft som bäst betalt har det legat på 150kr innan skatt i timmen. men jag har inte hört nånting om just kollektivavtal (frågade inte om det) eller semesterdagar (antagligen blir det väl att man får ta ut det utan betalning då eftersom man inte har nån grundlön men det vet jag inget om). provisionen skulle som sagt ligga på 50% och sen bonusar när man såld X antal försäkringar. men det låter inte så bra att det verkar oseriöst. jag har aldrig haft ett säljjobb innan så jag vet inte hur det funkar. men det är klart, inte kul att man inte har nån grundlön om man tex blir sjuk. men jag kan ju testa det ett tag och se hur det går.

• Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-24 16:06:42 följande:
    Tack för tipsen. Första månaden med grundlön var för att man skulle kunna komma in i det hela. sen kunde man tjäna ca 155 kr netto, efter skatt, i timmen och det är väldigt mycket för mig. på de jobb jag haft som bäst betalt har det legat på 150kr innan skatt i timmen. men jag har inte hört nånting om just kollektivavtal (frågade inte om det) eller semesterdagar (antagligen blir det väl att man får ta ut det utan betalning då eftersom man inte har nån grundlön men det vet jag inget om). provisionen skulle som sagt ligga på 50% och sen bonusar när man såld X antal försäkringar. men det låter inte så bra att det verkar oseriöst. jag har aldrig haft ett säljjobb innan så jag vet inte hur det funkar. men det är klart, inte kul att man inte har nån grundlön om man tex blir sjuk. men jag kan ju testa det ett tag och se hur det går.
    Ja, testa går ju...

Kontakta facket och kolla om det finns ett kollektivavtal.
  • ananda74

Jag börjar fatta det nu att det kanske inte är så bra att bara gå på provision. men alla jobb man ser utannonserade är ju såna! vad hittar man de andra? nån mer som har erfarenhet?

• Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-26 15:49:08 följande:
    Jag börjar fatta det nu att det kanske inte är så bra att bara gå på provision. men alla jobb man ser utannonserade är ju såna! vad hittar man de andra? nån mer som har erfarenhet?
    Många TM bolag har enbart provision.

Men det finns många jobb som iaf har lite i grundlön.

Det du ska vara vaksam på är att du ser till att få GRUNDLÖN, inte garantilön.

En garanti lön är en antingen eller lön.
    Om du säljer över garantilönen får du bara ut din provision.
    Om du därimot har en grundlön får du den + din provision.

Det finns många jobb som har fasta löner... men då måste du nog ha lite erfaranhet av sälj.
    Som säljare måste du kunna presentera ett tidigare resultat... om du vill åt de bra jobben.

Men leta... så finner du.
    KOmmer inte på nått företag att tipsa om just nu.
  • ananda74

Tack kryxan. bra info. min första månad ska jag ha grundlön + lägre provision bara för att lära mig själva jobbet. sen blir det enbart provision men hög. min första dag är imorgon, får se hur det känns. jag ska mest sitta bredvid. det viktiga verkar vara att man överhuvudtaget får ut sina pengar. har hört en del här på FL som inte ens fått betalt. ett kontrakt kanske hade varit på sin plats?

• Kryxan
    ananda74 skrev 2007-11-27 12:06:46 följande:
    Tack kryxan. bra info. min första månad ska jag ha grundlön + lägre provision bara för att lära mig själva jobbet. sen blir det enbart provision men hög. min första dag är imorgon, får se hur det känns. jag ska mest sitta bredvid. det viktiga verkar vara att man överhuvudtaget får ut sina pengar. har hört en del här på FL som inte ens fått betalt. ett kontrakt kanske hade varit på sin plats?
    JObba inte EN dag utan avtal

Det är problemet när inget kollektiv avtal finns. facket kan inget göra.
    Du ska begära ett tydligt avtal där det framgår vad du har i provision och när den ska betalas ut.
  • ananda74

ja det ska jag verkligen göra. tack för tipset.

Svar på tråden Ni som jobbar som försäkring försäljare/rådgivare. Se hit!!!