• Ch Belair

Hunden hård i magen.

Min stackars hund är hård i magen, vad vi antar eftersom han knappt skitit på två dagar, han har gjort försök till att men det går inte. Igår sket han nog en gång och efter det verkade han mycket gladare så att säga. Men nu är det stop totalt. Har vart ute massor med honom, och idag kräktes han ute. Han har ingen feber och är pigg som vanligt annars.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att hjälpa hans mage? Tycker så synd om honom.

• Svar på tråden Hunden hård i magen.
  • Gisele

Ge mindre portioner mat och blanda i olja. (paraffinolja ska vara det bästa)
    Du kanske ska fundera över att kontakta veterinär.

• Ex ungue leonem

Em matsked matolja på maten.Promenader,promenader o åter promenader.Jag har själv en hund som varit hår i magen.

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Snax

Har haft samma problem med min lilla jycke några gånger och då har det till hjälpt att få honom i rörelse ordentligt och på så vis "massera" tarmarna. Lek mycket och spring...Är han inte medtagen så borde det gå till sig utan ytterligare åtgärd, men du kanske kan ge honom mycket vatten och lättsmält mat samtidigt.

• Ch Belair

Tack för tipsen. ja vi är ute och rör på oss så mycket som möjligt nu för att försöka få igång magen. Självklart kontaktar jag vetrinär om det inte blir bättre eller han blir sämre, men just nu verkar han inte må jättedåligt och det har "bara" gått en och en halv dag.

• Ch Belair

Hm tror ni det funkar med rapsolja också? Har bara det hemma. Annars får jag köpa annan.

• Ex ungue leonem
    Ch Belair skrev 2007-11-23 12:03:44 följande:
    Hm tror ni det funkar med rapsolja också? Har bara det hemma. Annars får jag köpa annan.
    Det kan du prova med.Jag hade solrosolja.Om du ger det nu.Så blir det "nog något framåt kvällen "
  • Ch Belair

Då kör vi på det. Tack.

• Snufserufs

Ge honom rått griskött eller ett ordentligt märgben.
    Du kan även mixa gröna bladgrönsaker och morötter fint och blanda i en burk Cesar eller liknande.

• Gisele
    Ch Belair skrev 2007-11-23 12:02:54 följande:
    Tack för tipsen. ja vi är ute och rör på oss så mycket som möjligt nu för att försöka få igång magen. Självklart kontaktar jag vetrinär om det inte blir bättre eller han blir sämre, men just nu verkar han inte må jättedåligt och det har "bara" gått en och en halv dag.
    Jag är väl lite harig..
    Familjens vovve blev förstoppad för några sommrar sedan. Vi fick rådet att avakta och fortsätta ge honom mat som vanligt. Det slutade med att han till slut skrek av smärta och vi fick åka akut och köpa lavemang.
    Jag har fortfarande mardrömmar om skriken.

Hoppas din vovve mår bättre snart
  • Ex ungue leonem
    Gisele skrev 2007-11-23 12:14:27 följande:
    Jag är väl lite harig..Familjens vovve blev förstoppad för några sommrar sedan. Vi fick rådet att avakta och fortsätta ge honom mat som vanligt. Det slutade med att han till slut skrek av smärta och vi fick åka akut och köpa lavemang.Jag har fortfarande mardrömmar om skriken.Hoppas din vovve mår bättre snart
    Jag brukar ge matolja.Det är ett beprövat knep.Men jisses vad jag tyckte synd om vovven när "den inte kunde göra något"
  • Ch Belair

Tack för alla svar. Det har löst sig nu så att säga.
    Kanske var den där oljan som hjälpte till, ska lägga det på minnet om det händer igen.

Svar på tråden Hunden hård i magen.