• Sotardotter

Bekant som förlorat sin man

En bekant har förlorat sin man i cancer, han var sjuk över ett halvår. Jag skulle vilja skriva ett kort och beklaga sorgen, men vet inte vad jag ska skriva. "Beklagar sorgen" blir så futtigt...

Någon som har några tips?

• Svar på tråden Bekant som förlorat sin man
  • guztav06

Skänk pengar till cancerfonden i deras namn istället! Det lindrar smärtan lite att andra kan få chansen att överleva.

• Skusan
    guztav06 skrev 2007-11-23 13:52:20 följande:
    Skänk pengar till cancerfonden i deras namn istället! Det lindrar smärtan lite att andra kan få chansen att överleva.
    Varför i deras namn? Man skänker ju i sitt egna namn "till minne av...." ju.
  • Skusan

Är ni nära vänner eller ytligt bekanta? Då kan det ju skilja lite på vad man kan skriva, är ni nära så känner ni varann och ord är överflödiga, då kan det räcka med "jag finns här" eller "du finns i mina tankar och tveka inte höra av dig om du behöver sällskap" eller når mer privat som du kan komma på.

Jag kan hålla med om att "beklagar sorgen" känns både opersonligt och klyschigt, men det säger ju vad man tänker iaf...

• Joppis81

När min sambo gick bort i somras så fick jag många kort, de flesta med en sån enkel text som "Vi/Jag tänker på dig/er".
    Det räckte gott och väl, bara att veta att vi fanns i folks tankar gjorde saken lite lättare på något vis.

Skänka pengar till Cancerfonden, eller fonden för just den avlidnes cancerform är nog uppskattat av en del. Jag hade dock inte velat ha hem såna papper direkt när sambon gick bort, det hade känts för jobbigt.

Men till begravningen så hade vi bett folk att skänka pengar istället för blommor och de gåvorna uppskattar jag enormt idag.

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • hib58

Hej.
    Du behöver inte skriva så mycket. Skriv Bara att du tänker på henne i hennes sorg. Min vänninas man fick många brev efter hennes bortgång. Det är den lilla omtanken som räknas så mer behöver du inte skriva. Kram

• Sotardotter

Tack för alla svar! Nu har jag äntligen fått iväg mitt kort.

Svar på tråden Bekant som förlorat sin man