• Lilla V

Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?

Det är säkert välmenat, men jag e så hiiiiimla trött på den kommentaren. Jag är inte direkt skräckslagen , men lite nervös och rädd e jag. Och varje ¨gång jag ska prata med folk om det, så säger nästan ALLA, samma sak. "Har alla klarat det innan dig ska nog du också klara det" "Tänk så många som fött barn genom tiderna" bla blabla

Det är absolut ingen tröst. "Ja, jag VET hur många som fött barn innan mig, men dom har ju inte haft nåt val, det e ju liksom ingen garanti för att det inte ska vara helt aaaasssjobbigt och att allt kan hända mm"

Man kan ju bli rädd för allt från att barnet ska dö till att man baar får allmän panik av sjukhus eller smärta...det spelar ju liksom ingen roll om 5 miljoner personer gjort det innan...dom kan ju ha lidit som sjutton!

Jag blir bara så himla trött på att ALLA tror att de lugnar en med den kommentaren. Snälla, kan ni inte bara lyssna och ta min rädsla på allvar istället för att tjata om hur många som "klarat det innan mig". Suck!

• Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?
  • Fruochmamma

Japp visst är det välmenat men usch vad trist att höra igen och igen .. det tröstar ju knappast.

kram

• Linda1976

Förstår dig precis!

Ryt tillbaka "Ja, just det - VET du hur många som dött i barnsäng genom tiderna?? VA?? Tror du det är nån som helst tröst att alla andra också har haft jävulsont??"

Eller så ber du dem helt enkelt håll käften, funkar också

Lycka till med kläckningen! Det GÖR jävligt ont, men man klarar det! Kramkram!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lilla V

Mm..precis. Man vet att de bara vill säga nåt för att lugna men tillslut får man lust att tejpa igen truten på folk för man VEET att kommentaren alltid kommer.

Fruochmamma skrev 2007-11-23 14:11:00 följande:
    Japp visst är det välmenat men usch vad trist att höra igen och igen .. det tröstar ju knappast.
    kram
  • Lilla V

Haha! Jo jag får göra det...
    Har faktiskt tänkt på att de flesta som säger så är folk som inte har fått barn själva, eller killar. Alltså folk som inte vet vad de pratar om. Och tycker att man själv nojar sig i onödan känns det som....

Linda1976 skrev 2007-11-23 14:12:59 följande:
    Förstår dig precis!Ryt tillbaka "Ja, just det - VET du hur många som dött i barnsäng genom tiderna?? VA?? Tror du det är nån som helst tröst att alla andra också har haft jävulsont??" Eller så ber du dem helt enkelt håll käften, funkar också Lycka till med kläckningen! Det GÖR jävligt ont, men man klarar det! Kramkram!
  • Månsson

Förstår precis vad du menar! Vad är det som säger att det ska gå bra för en själv bara för att grannfrun ploppat ut 5 ungar utan problem!

Jag retar mig på ALLA klicheér man får höra.

Tex:
    att smärtan är borta så fort barnet är ute.
    att smärtan beror på ens smärttröskel.
    att kvinnan är gjord för att föda barn (dvs alla kan föda barn).
    etc

Allt är ju relativt och beror ju på så många olika faktorer, men tyvärr får man höra dessa klichéer även av förlossningspersonal, i syfte att lugna, men jag blir verkligen inte lugn när jag blir lurad och undanhållen fakta, snarare tvärtom.

• Lilla V

PRECIS!!
    Det där med "du glömmer smärtan så fort det är över" ... alltså, ja, det tro fan det! Men det e ju inte precis det ögonblicket när allt e över man bävar för. Det fattar väl jag med att det är helt underbart EFTERÅT. suck

Månsson skrev 2007-11-23 16:11:11 följande:
    Förstår precis vad du menar! Vad är det som säger att det ska gå bra för en själv bara för att grannfrun ploppat ut 5 ungar utan problem!Jag retar mig på ALLA klicheér man får höra.Tex: att smärtan är borta så fort barnet är ute.att smärtan beror på ens smärttröskel.att kvinnan är gjord för att föda barn (dvs alla kan föda barn).etcAllt är ju relativt och beror ju på så många olika faktorer, men tyvärr får man höra dessa klichéer även av förlossningspersonal, i syfte att lugna, men jag blir verkligen inte lugn när jag blir lurad och undanhållen fakta, snarare tvärtom.
  • Månsson

Ja, men även att smärtan är ju faktiskt inte över för alla bara för att ungen är ute! Men det vill ju ingen berätta för en och då blir det ju bara en värre chock om man drabbas. Man kan ju spricka mycket, eller behöva sövas för att plocka ut moderkakan, man blir kanske snittad etc. JAG vill känna till alla alternativ, och att prata om vad som kan hända, inte att sätta händerna för öronen och tralla. Därför blir jag så irriterad när man försöker lugna mig som om jag vore ett barn. Jag är vuxen. Ge mig fakta!

• linhen

Men det är ju många som fött barn före dig

Nä, förlåt. Jag förstår dig absolut för det har ju inte alltid gått bra för alla även om det är många som gjort det...

• linhen

Lägger till lite:

kvinnor är ju extremt bra på att berätta sin skräckfyllda förlossningsminnen, inte konstigt att man blir rädd liksom...

• rofylld

men det gör ont som f*n att föda barn... inget att sticka under stol med... MEN... man vet ju varför man har ont. Sprack fick sy fyra stygn inne i murran, vid min första. Har fött två barn och ser framemot det tredje... aj...aj...

Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?