• Lilla V

Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?

Det är säkert välmenat, men jag e så hiiiiimla trött på den kommentaren. Jag är inte direkt skräckslagen , men lite nervös och rädd e jag. Och varje ¨gång jag ska prata med folk om det, så säger nästan ALLA, samma sak. "Har alla klarat det innan dig ska nog du också klara det" "Tänk så många som fött barn genom tiderna" bla blabla

Det är absolut ingen tröst. "Ja, jag VET hur många som fött barn innan mig, men dom har ju inte haft nåt val, det e ju liksom ingen garanti för att det inte ska vara helt aaaasssjobbigt och att allt kan hända mm"

Man kan ju bli rädd för allt från att barnet ska dö till att man baar får allmän panik av sjukhus eller smärta...det spelar ju liksom ingen roll om 5 miljoner personer gjort det innan...dom kan ju ha lidit som sjutton!

Jag blir bara så himla trött på att ALLA tror att de lugnar en med den kommentaren. Snälla, kan ni inte bara lyssna och ta min rädsla på allvar istället för att tjata om hur många som "klarat det innan mig". Suck!

• Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?
  • Lilla Bus

Eller som barnmorskan vi hade när vi väntade vårat första barn. "Vi kvinnor är skapta till att föda barn! De går bra."

Och hur kan hon veta det, att allt går bra och att varje kvinna är skapad för att föda barn. Pytsan!

• Lilla V

Jo, väldigt sant! Jag har faktiskt tagit upp detta i mitt förlossningsbrev som du kan se i min blogg. Det var nån annan här som hade skrivit i sitt brev att "jag blir inte lugnare av klämkäckt peppande, utan vill ha information". TYckte det var bra sagt.

Månsson skrev 2007-11-23 16:39:28 följande:
    Ja, men även att smärtan är ju faktiskt inte över för alla bara för att ungen är ute! Men det vill ju ingen berätta för en och då blir det ju bara en värre chock om man drabbas. Man kan ju spricka mycket, eller behöva sövas för att plocka ut moderkakan, man blir kanske snittad etc. JAG vill känna till alla alternativ, och att prata om vad som kan hända, inte att sätta händerna för öronen och tralla. Därför blir jag så irriterad när man försöker lugna mig som om jag vore ett barn. Jag är vuxen. Ge mig fakta!
  • Lilla V

Haha, ja där har du en lyscha till! Precis som om man ska svara "VA, säger du det? Det har jag aaaaldrig hört förut, nu e jag genast lugn"
    Man e skapt för att dö också men det e ingen garanti för att döden inte är plågsam...och man kan va rädd för den ändå.

Lilla Bus skrev 2007-11-23 22:55:00 följande:

Eller som barnmorskan vi hade när vi väntade vårat första barn. "Vi kvinnor är skapta till att föda barn! De går bra."Och hur kan hon veta det, att allt går bra och att varje kvinna är skapad för att föda barn. Pytsan!
  • Eisa

Jag har gett upp att vara förlossningsrädd.
    Barnet ska ut, h*n är värd smärtan, jag behöver inte bli en av dem som har dödsångest etc etc.

Jag pluggar inte så mycket mer på det där nu, I let the control go.... Och det får gå som det går. Kom alla värkjävlar och ta mig, you can´t kill me anyway

• Månsson
    Lilla V skrev 2007-11-24 10:10:26 följande:
    Jo, väldigt sant! Jag har faktiskt tagit upp detta i mitt förlossningsbrev som du kan se i min blogg. Det var nån annan här som hade skrivit i sitt brev att "jag blir inte lugnare av klämkäckt peppande, utan vill ha information". TYckte det var bra sagt.
    Den meningen lånar jag till mitt förlossningsbrev! Den var bra! Fast jag vill ha en del gullande också, tex höra att man är duktig.
  • Lilla V

Ja, det e lite svårt det där. KÄnns som att det hänger mycket på vilken BM man får. Är det nån som brukar va klämkäck kanske hon inte fattar riktigt skillnaden på att ge beröm och att va klämkäck...

Månsson skrev 2007-11-25 14:50:33 följande:
    Lilla V skrev 2007-11-24 10:10:26 följande:
    Den meningen lånar jag till mitt förlossningsbrev! Den var bra! Fast jag vill ha en del gullande också, tex höra att man är duktig.
  • Lilla V

Haha! Blev faktiskt lite upppiggad av detta inlägg. Just "Kom alla värkjävlar och ta m ig, you cant´t kill me anyway" :) Får lite kraft när jag tänker på det. Typ som att nu orkar jag inte slava under er mer(typ ödsla min tid på att låta er skrämma upp mig), nu blir det bloody fight och jag tänker INTE ge upp! :)

Eisa skrev 2007-11-24 10:13:52 följande:
    Jag har gett upp att vara förlossningsrädd.Barnet ska ut, h*n är värd smärtan, jag behöver inte bli en av dem som har dödsångest etc etc.Jag pluggar inte så mycket mer på det där nu, I let the control go.... Och det får gå som det går. Kom alla värkjävlar och ta mig, you can´t kill me anyway
  • Eisa
    Lilla V skrev 2007-11-25 16:34:07 följande:
    Haha! Blev faktiskt lite upppiggad av detta inlägg. Just "Kom alla värkjävlar och ta m ig, you cant´t kill me anyway" :) Får lite kraft när jag tänker på det. Typ som att nu orkar jag inte slava under er mer(typ ödsla min tid på att låta er skrämma upp mig), nu blir det bloody fight och jag tänker INTE ge upp! :)
    Vad bra att du tog det så
  • Christin3
    Linda1976 skrev 2007-11-23 14:12:59 följande:
    Det GÖR jävligt ont, men man klarar det! Kramkram!
    Tyckte inte alls det gjorde så ont. Visst gör det inte men inte "nu dööör jag" Alla har olika smärttrösklar o jag har rätt låg men när jag hade värkar så hade jag plötsligt världens högsta
  • Eisa

Nej man kan ju aldrig veta vad man har för smärttröskel under en förlossning. Bara för att man tycker ett blodprov gör j-vligt ont så betyder dt inte att man kommer ha självmordsont vid förlossningen.

Jag blir mest irriterad på kommentaren "när barnnet är ute så är all smärta borta". Det är min mammas favorit-peppnings-kommentar. Haha. Det är ju själva värkarna man är rädd för, inte efterskedet när barnet kommit ut. Suck.

Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?