• solida

Köp av omplaceringshund

Hej! Jag och min sambo har efter moget övervägande av för- och nackdelar bestämt oss för att försöka få tag på en hund till familjen. VI vill gärna köpa en äldre hund, ett par år kanske, som behöver komma till ett nytt hem. Vi har tänkt oss antingen en golden retriever eller en labrador.
    Nu börjar våra eftersökningar bära frukt och snart ska vi titta på en hund (labrador). Undrar då om ni har några tips på vad vi absolut måste ta reda på om hunden innan vi köper den. Vad ska vi kolla upp, hur kan man göra det? Vad ska vi fråga den nuvarande ägaren? Hur vet man om hunden mår bra av att komma till oss och de förutsättningar vi har? Vilket pris är rimligt?

Vi undrar egentligen allt så det är bara att mata på med tips!

OBS! Vi har haft hund förr och vet en del grundläggande så behöver inga påhopp eller kommentarer om detta.

• Svar på tråden Köp av omplaceringshund
  • LiindaE

jag skulle gärna köpa en omplaceringshund men det jag tycker är jobbigt är att dom ska komma och kolla hunden 1 gång om året...asså jag har redan hund och det funkar fint jag är ingen skummis
    men det känns lite då som om det är DERAS hund och att man bara har den till låns.
    ändå förstår jag hela tanken med det,det 'är ju för hundens bästa....
    äh svammelfia är jag.....

• LiindaE

NÄMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    nu ser jag vem det var jag svara till!
    hej på dej!

• solida
    LiindaE skrev 2007-11-23 14:31:06 följande:
    jag skulle gärna köpa en omplaceringshund men det jag tycker är jobbigt är att dom ska komma och kolla hunden 1 gång om året...asså jag har redan hund och det funkar fint jag är ingen skummis men det känns lite då som om det är DERAS hund och att man bara har den till låns.ändå förstår jag hela tanken med det,det 'är ju för hundens bästa....äh svammelfia är jag.....
    Hur menar du? Det har inte jag hört nåt om... Är det alltid så oavsett vem man köper av...? Vi har kollat via blocket och vovve.net på olika annonser och där hittat några hundar vi tror skulle passa oss. Men ska de förra ägarna alltid kolla upp hur vi sköter hunden...?
    Våra vänner har en omplaceringshund som de haft i ca fem år och jag har aldrig hört nåt om att de förra ägarna vart och hälsat på.
  • solida

HA HA HA!!!!! Tjenare tjenare! Nybilven fru har jag hört! KUL!!! Har ni hund?

• LiindaE

jag har kollat lite på det där och kontaktar man en organisation så vill dom oftast följa upp hunden...

men du kanske menade omplaceringshund från privat personer....my misstake

• LiindaE

jupps vi har en jackrussel....
    heter ralf men jag funderar smått om man skulle ha döpt den till terror lr monster lr nått *fniss*
    jojomensan fru har man blivit...satans roligt att gifta sej!
    och du har blivit mamma ser jag!
    shit vad stora vi blivit

• solida

Jag vet inte, hur kontaktar man organisationer? Jag är ju ganska nybilven på detta... Du menar som typ hundstallet och sådana eller?

• Erla

Hur är han med andra hundar/tikar?
    hur är han med barn?
    hur reagerar han när det finns löptikar i närheten?
    hur är han i bilen?
    vaktar han bil/hus/tomt?
    hur matglad är han, stjäl han mat?
    sover i möbler?
    drar i kopplet?
    går att ha lös?
    kommer på inkallning?
    ev sjukdomar/hältor?
    kan han vara hemma själv?
    vad äter han för foder?
    känslig mage eller tål han lite rester o spill från bordet?

Vi har placerat om en hund o detta var sånt vi tyckte var relevant att informera om. Sedan är det ju upp till er o bedömma om det är relevant eller inte.

Tänk på att det är en labbe så förhör er noga om hältor o ev hun/klådproblem!

Lycka till!

• LiindaE

nä organisationer som placerar om hemlösa hundar från utlandet typ spanien och liknande.

Svar på tråden Köp av omplaceringshund