• solida

Köp av omplaceringshund

Hej! Jag och min sambo har efter moget övervägande av för- och nackdelar bestämt oss för att försöka få tag på en hund till familjen. VI vill gärna köpa en äldre hund, ett par år kanske, som behöver komma till ett nytt hem. Vi har tänkt oss antingen en golden retriever eller en labrador.
    Nu börjar våra eftersökningar bära frukt och snart ska vi titta på en hund (labrador). Undrar då om ni har några tips på vad vi absolut måste ta reda på om hunden innan vi köper den. Vad ska vi kolla upp, hur kan man göra det? Vad ska vi fråga den nuvarande ägaren? Hur vet man om hunden mår bra av att komma till oss och de förutsättningar vi har? Vilket pris är rimligt?

Vi undrar egentligen allt så det är bara att mata på med tips!

OBS! Vi har haft hund förr och vet en del grundläggande så behöver inga påhopp eller kommentarer om detta.

• Svar på tråden Köp av omplaceringshund
  • solida
    LiindaE skrev 2007-11-23 14:36:17 följande:
    jupps vi har en jackrussel....heter ralf men jag funderar smått om man skulle ha döpt den till terror lr monster lr nått *fniss*jojomensan fru har man blivit...satans roligt att gifta sej!och du har blivit mamma ser jag!shit vad stora vi blivit
    Eller hur... Ska du inte ta och bli mamma du med? Det är faktiskt riktigt skoj. Fast ska bli skönt att börja jobba till årsskiftet, jag börjar bli lite väl lat nu.
  • LiindaE

ja klådproblem är ett H-vete ,ralf har troligtvis svår allergi och nu senaste vi var och lämmnade blodprover gick det loss på 3000!

• solida
    Erla skrev 2007-11-23 14:37:40 följande:
    Hur är han med andra hundar/tikar?hur är han med barn?hur reagerar han när det finns löptikar i närheten?hur är han i bilen?vaktar han bil/hus/tomt?hur matglad är han, stjäl han mat?sover i möbler?drar i kopplet?går att ha lös?kommer på inkallning?ev sjukdomar/hältor?kan han vara hemma själv?vad äter han för foder?känslig mage eller tål han lite rester o spill från bordet?Vi har placerat om en hund o detta var sånt vi tyckte var relevant att informera om. Sedan är det ju upp till er o bedömma om det är relevant eller inte.Tänk på att det är en labbe så förhör er noga om hältor o ev hun/klådproblem!Lycka till!
    Åh vad bra frågor att ställa. Jag hade säkert glömt hälften om du inte skrivit upp dem. Det är så svårt, man måste ju komma ihåg allt precis då när man är där och hälsar på...

Ja, våra kompisar har en bullmastifftik och det är väldigt viktigt att han går ihop med henne. Hon löper iofs inte (kastrerad) men i övrigt.
  • solida
    LiindaE skrev 2007-11-23 14:37:41 följande:
    nä organisationer som placerar om hemlösa hundar från utlandet typ spanien och liknande.
    Ja, vi har i första hand tänkt en privatperson som vill omplacera sin hund. Men vi får väl se hur det blir.

Veterinären får man ju räkna med kostar en del, men som sagt får man försöka kolla upp sånt innan.
  • LiindaE

ja kolla att den är frisk att dom gjort alla vaccinationer,om den har eventuella höftfel osv

men det är väldigt kul att ha hund!

• Erla

Vi tog inget betalt för vår 7 års tik, vi var så glada att hitta ett perfekt hem.

Jag tycker att man ska hälsa på hunden ett par gånger. ta den på promenad själva.

Ta hem hunden på prov en vecka.

Så gjorde vi och det kändes skönt för alla parter att det gick lugnt till och att det blev rätt!

Om det inte är en problemhund så brukar omplaceringar var mkt smärtfria både för hund och ägare!

• mammamuuuu2008

vi tog en hund för ett år sedan som varit i hundgård i hela sitt liv dvs den var 1.5 år, en jakthund, hane... jag skulle rekomendera att ta en valp och lära upp den från början själv. För om en hund inte är upplärd och fått sin uppfostaran inom sina första månader/upp till sexmånader så är det jätte svårt att lära den det efteråt. Men jag har bara erfarenhet av jakthundar och det är kanske lite annat.
    Vi lyckades få den jätte fin innomhus och hur snäll och go mot barnen men utomhus så gick det inte att ha den att gå i koppel fint utan tok drog osv. Inte roligt gå med barnvagn och "jobbig hund" Jaktmässigt visade den inget intresse alls.
    Tyvärr var den sjuk och hade något fel i tarmarna/magen då den magrade och bajsade blod, så efter några besök hos veterinären så valde vi att ta bort den för nån vecka sedan.
    Men jag tycker ändå du gör klokt i att hjälpa en hund som behöver nytt hem, men var beredd på att det kan vara jätte jobbigt att få den att bli som du vill ha den... Men jag kommer inte att ta nån mer hund som är äldre utan det blir från valp.
    Lycka till!!!

• solida
    mammamuuuu2008 skrev 2007-11-23 14:54:44 följande:
    vi tog en hund för ett år sedan som varit i hundgård i hela sitt liv dvs den var 1.5 år, en jakthund, hane... jag skulle rekomendera att ta en valp och lära upp den från början själv. För om en hund inte är upplärd och fått sin uppfostaran inom sina första månader/upp till sexmånader så är det jätte svårt att lära den det efteråt. Men jag har bara erfarenhet av jakthundar och det är kanske lite annat. Vi lyckades få den jätte fin innomhus och hur snäll och go mot barnen men utomhus så gick det inte att ha den att gå i koppel fint utan tok drog osv. Inte roligt gå med barnvagn och "jobbig hund" Jaktmässigt visade den inget intresse alls.Tyvärr var den sjuk och hade något fel i tarmarna/magen då den magrade och bajsade blod, så efter några besök hos veterinären så valde vi att ta bort den för nån vecka sedan. Men jag tycker ändå du gör klokt i att hjälpa en hund som behöver nytt hem, men var beredd på att det kan vara jätte jobbigt att få den att bli som du vill ha den... Men jag kommer inte att ta nån mer hund som är äldre utan det blir från valp.Lycka till!!!
    Ja... vi vill ju ha en som redan varit i en familj och haft ganska "normala" förhållanden men pga t ex skilsmässa, tidsbrist, sjukdom eller dödsfall etc så måste man omplacera hunden.

Jag tror inte vi skulle klara av att lära upp en hund som haft det jättejobbigt hela sitt liv, hur duktiga vi än är. Vi har inte den kunskapen som krävs för det.
  • lalle The Best
    solida skrev 2007-11-23 14:28:22 följande:
    Hej! Jag och min sambo har efter moget övervägande av för- och nackdelar bestämt oss för att försöka få tag på en hund till familjen. VI vill gärna köpa en äldre hund, ett par år kanske, som behöver komma till ett nytt hem. Vi har tänkt oss antingen en golden retriever eller en labrador.Nu börjar våra eftersökningar bära frukt och snart ska vi titta på en hund (labrador). Undrar då om ni har några tips på vad vi absolut måste ta reda på om hunden innan vi köper den. Vad ska vi kolla upp, hur kan man göra det? Vad ska vi fråga den nuvarande ägaren? Hur vet man om hunden mår bra av att komma till oss och de förutsättningar vi har? Vilket pris är rimligt?Vi undrar egentligen allt så det är bara att mata på med tips!OBS! Vi har haft hund förr och vet en del grundläggande så behöver inga påhopp eller kommentarer om detta.
    hejsan!
    jg köpte min hund när hon var 1½ år!
    och jag stormtrivs med henne(hon är döv)
    och nu är hon 2½ år och lever livet(hade haft 4 hem innan för dövheten)
    vi kollade på henne fick gå en promenad och känna klämma lite busa!
    men hon var MKT stressad och pep och flåsa när vi var ute med henne!
    och kunde ine gå i koppel!
    men vi tog henne hem!
    köpte henne på en parkering för 4000 och fick alla papper m.m (renrasig)
    men jag är super nöjd!
    det ända hon gör nu är oh busar(när hon får) och ligger och sover!
    undrar om on är så lugn nu hur blir hon när hon är gammal :P
Svar på tråden Köp av omplaceringshund