• lalle The Best

nån som vet om hund löp?

hejsan!
    min tik på 2½ år fick 1 valp den: 20/8 -07 då vart hon parad ca juni nån gång!
    när kommer hon löpa nästa gång?
    ska para henne igen då det vart så få valpar!
    ville ju ha massa gulliga valpar här hemma!
    mvh//elin

• Svar på tråden nån som vet om hund löp?
  • Jacqueline

ska du verkligen plåga henne genom att para direkt på nästa löp???
    Finns en del regler mot sådant....även kallat suntförnuft.
    det spelar ingen roll om där är få eller många valpar för det tar en viss tid för tiken att återhämta sig både kroppsligt och mentalt.
    en tik har två löp/år oftast med nästan exakt 6månaders mellanrum ,vet inte hur det är efter valpning.
    men jag rekomenderar dig att vänta ett löp och istället para nästa löp

• lalle The Best
    Jacqueline skrev 2007-11-23 15:01:41 följande:
    ska du verkligen plåga henne genom att para direkt på nästa löp???Finns en del regler mot sådant....även kallat suntförnuft.det spelar ingen roll om där är få eller många valpar för det tar en viss tid för tiken att återhämta sig både kroppsligt och mentalt.en tik har två löp/år oftast med nästan exakt 6månaders mellanrum ,vet inte hur det är efter valpning.men jag rekomenderar dig att vänta ett löp och istället para nästa löp
    nej ajg har pratat med MÅNGA uppfödare och man kan ta 1 kull efter ett löp men sen ska tiken vila i 1½ år!
    och det kommer hon jag ska sterilisera henne efter denna gång!
  • Jacqueline

alltså ,du har nyligen tagit en kull valpar????(dvs 1 valp)
    ska du vänta ett löp och sen para igen eller du tänker para igen så fort hon löper igen???
    har du kollat skk´s avels regler?

• Birgitta2

Tiken bör få vila ett år innan nästa parning.

• lalle The Best
    Jacqueline skrev 2007-11-23 15:05:08 följande:
    alltså ,du har nyligen tagit en kull valpar????(dvs 1 valp)ska du vänta ett löp och sen para igen eller du tänker para igen så fort hon löper igen???har du kollat skk´s avels regler?
    ja jag ska para på en gång nu!
    ja och man kan para men sen låta tiken vila i 1½ år!!!
    och det ska hon få!
  • Erla

Medicinskt finns det skäl att inte para tiken på det nästkommande löpet. Ring och prata med din veterinär. visst går det men det finns risker både etiska och medicinska.
    Lycka till med nästa kull!

• Jacqueline

hm ,väldigt humant ju....
    hoppas hon klarar av det då...så matte kan få in lite pengar ,för det verkar som att det är det som detta handlar om.
    varför så bråttom lixom?
    låt tiken få en paus istället.

• lalle The Best
    Jacqueline skrev 2007-11-23 15:11:00 följande:
    hm ,väldigt humant ju....hoppas hon klarar av det då...så matte kan få in lite pengar ,för det verkar som att det är det som detta handlar om.varför så bråttom lixom?låt tiken få en paus istället.
    nej men voore kul innan jag fick barn bara !!
    sen vet jag at jag inte komemr ha tid oh så vill jag sterilisera henne efter!
  • Pirog

tycker synd om din hund,men klart att du behöver pengar till pluggandet, med bebis på väg och allt. Snälla tänk efter och låt din hund vila.

• Birgitta2

Om du fick välja: skulle du vilja bli med barn omgående efter din förlossning, eller skulle du vilja vänta ett år? Ge din hund samma chans till återhämtning.

Svar på tråden nån som vet om hund löp?