Frågor ang förlossningsrädsla
1. VAD är du är mest rädda för?
Smärtan,att inte få det stöd och den hjälp jag behöver.Att få en barnmorska som inte alls förstår.
2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
Första förlossningen va jag rädd och fick gå på aurora samtal.Tyckte dock inte jag fick ut nått av det.Jag hade en helt underbar personal som hjälpte mig under förlossningen men fick panik under krystningen och tyckte då inte att jag fick nån hjälp.
2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.
Jag har äntligen fått tid av barnmorskan att få prata med henne o förlossningen och om amningen.
4. Hur skulle din drömförlossning se ut?
Oj,jag har svårt att tänka i dem banorna och att uttrycka mig.Jag vet inte.Mycke stöd och mycke hjälp av min sambo o personalen.Att jag får hjälp med andningen o att dem pratar med mig.Och att jag inte får panik under krystningsarbetet.Kunde inte heller ta åt mig mitt barn när hon kom ut.Jag kände absolut ingenting.Önskar jag fick känna dem glädjekänslorna alla prata om.
Jag är jättetacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 15:27:01:
Vill lägga till en fråga:
Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?
Jag har svårt att förstå att jag är gravid.Jag är i vecka 35+4.Jag vet inte om det e nått fel på mig men jag kan inte få en bild av barnet i magen o fantisera om hur bebis ser ut o så vidare...