Frågor ang förlossningsrädsla
Jag svarar gärna. Väntar barn nr 2 nu och förlossning nr 1 gick jättebra men snabbt.
1. VAD är du är mest rädda för?
* Att inte bli tagen på allvar. Att jag ska bli uppmanad att stanna hemma några timmar eller att det ska vara fullt på förlossningen. Att vara tvungen att föda i bilen på väg till förlossningen eller att föda oplanerat i hallen.
2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
* Min första förlossning gick väldigt fort och jag kände att ingen tog mig på allvar. Värkarna var inte tillräckligt långa, kom inte tillräckligt ofta för att det skulle vara på "riktigt" och barnmorskan som svarade i telefonen tvivlade också på mig när jag berättade att vattnet hade gått.
2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.
* just nu ingenting, jag har pratat med min BM och vi ska gå igenom journalen från den förra förlossningen.
4. Hur skulle din drömförlossning se ut?
* så skulle jag föda hemma med hjälp av en barnmorska som jag känner och har gått på mödravård hos under hela graviditeten. Tyvärr tror jag inte att det blir någon hemförlossning eftersom sambon är skeptisk.