Min kille har jobbat där i 2 år, haft sammanlagt 5 dagars semester, varit sjuk 1 jävla dag.. jobbet ligger en timmes resa hemifrån.. hans chef har vetat om att han ska bli pappa sen i våras, och min kille har sagt till iförväg flera gånger när dom haft möten att han ska vara ledig, och då har det tydligen varit lugnt, men nu när det verkligen gäller så går det inte att vara ledig..
Master J skrev 2007-11-23 18:23:34 följande:
Trist måste jag hålla med om, men och detta är ett stort men.Det lilla företaget tas aldrig med i de lagar som stiftas och som tex facket kämpar med att driva igenom. Ett företag som har 10 anställda har troligen inte en enda anställd för mycket eller för lite. Dessa företag förväntar sig och betalar för att den anställde skall göra och kunna sköta sitt jobb. Om så inte sker blir hela detta lilla företag lidande och kan i slutändan tvingas att stänga helt.Storföretagen behöver inte tänka så, de har i regel anställt personal som kan täcka upp vid sjukfrånvaro osv.Hade själv ett företag med ynka tre anställda, vilket innebar att INGEN kunde vara sjuk och att ledighet alltid måste planeras oftast månader i förväg...Kanske har din kille valt jobbet av olika anledningar/ näåra hemmet, trivsamt litet företag, what ever... att jobba på ett mindre företag innebär oftast fördelar som inte finns i storföretagen.... Men också ett ansvar från den anställde.