• kristella1

Chefen vägrar 10 pappadagar!!!!

Hej!

Min killes chef vägrar låta han vara hemma 10 dagar, då det är ett litet företag och säger att en massa saker hänger på min kille och att han behövs.. Vanessa föddes i lördags, så min kille har varit hemma nu måndag-torsdag efter en massa tjafs med sin chef, men idag var han tvungen att gå till jobbet annars vare typ sparken som gällde.. och när han sa idag att han ska vara hemma hela nästa vecka så sa chefen bara att de inte går..

vafan ska jag göra? är skit arg just nu.. min kille är inte med i facket heller =(

• Svar på tråden Chefen vägrar 10 pappadagar!!!!
  • Gestilja
    kristella1 skrev 2007-11-23 18:19:20 följande:
    ja men hans chef bryr sig inte att de är lagstadgade..
    Han kan inte neka honom. Det regleras enligt föräldraledighetslagen
  • botten

Dessa dagar kan han inte nekas till,men herregud säg till honom att gå med i facket, ensam är inte stark!!

• Master J

Trist måste jag hålla med om, men och detta är ett stort men.
    Det lilla företaget tas aldrig med i de lagar som stiftas och som tex facket kämpar med att driva igenom.
    Ett företag som har 10 anställda har troligen inte en enda anställd för mycket eller för lite. Dessa företag förväntar sig och betalar för att den anställde skall göra och kunna sköta sitt jobb. Om så inte sker blir hela detta lilla företag lidande och kan i slutändan tvingas att stänga helt.
    Storföretagen behöver inte tänka så, de har i regel anställt personal som kan täcka upp vid sjukfrånvaro osv.
    Hade själv ett företag med ynka tre anställda, vilket innebar att INGEN kunde vara sjuk och att ledighet alltid måste planeras oftast månader i förväg...
    Kanske har din kille valt jobbet av olika anledningar/ näåra hemmet, trivsamt litet företag, what ever... att jobba på ett mindre företag innebär oftast fördelar som inte finns i storföretagen.... Men också ett ansvar från den anställde.

• Mira 70

Han kan varken neka honom dessa dagar eller sparka honom pga det.
    Spelar ingen roll om han är med i facket eller inte.
    Sen kan hans chef bry sig om det eller inte, för han kan inte ändra på det som står i lagen.

• myskatt
    Master J skrev 2007-11-23 18:23:34 följande:
    Trist måste jag hålla med om, men och detta är ett stort men.Det lilla företaget tas aldrig med i de lagar som stiftas och som tex facket kämpar med att driva igenom. Ett företag som har 10 anställda har troligen inte en enda anställd för mycket eller för lite. Dessa företag förväntar sig och betalar för att den anställde skall göra och kunna sköta sitt jobb. Om så inte sker blir hela detta lilla företag lidande och kan i slutändan tvingas att stänga helt.Storföretagen behöver inte tänka så, de har i regel anställt personal som kan täcka upp vid sjukfrånvaro osv.Hade själv ett företag med ynka tre anställda, vilket innebar att INGEN kunde vara sjuk och att ledighet alltid måste planeras oftast månader i förväg...Kanske har din kille valt jobbet av olika anledningar/ näåra hemmet, trivsamt litet företag, what ever... att jobba på ett mindre företag innebär oftast fördelar som inte finns i storföretagen.... Men också ett ansvar från den anställde.
    Chefen lär ha vetat i rätt många månader att TS man skulle va pappaledig i nov?
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • kristella1

Min kille har jobbat där i 2 år, haft sammanlagt 5 dagars semester, varit sjuk 1 jävla dag.. jobbet ligger en timmes resa hemifrån.. hans chef har vetat om att han ska bli pappa sen i våras, och min kille har sagt till iförväg flera gånger när dom haft möten att han ska vara ledig, och då har det tydligen varit lugnt, men nu när det verkligen gäller så går det inte att vara ledig..

Master J skrev 2007-11-23 18:23:34 följande:

Trist måste jag hålla med om, men och detta är ett stort men.Det lilla företaget tas aldrig med i de lagar som stiftas och som tex facket kämpar med att driva igenom. Ett företag som har 10 anställda har troligen inte en enda anställd för mycket eller för lite. Dessa företag förväntar sig och betalar för att den anställde skall göra och kunna sköta sitt jobb. Om så inte sker blir hela detta lilla företag lidande och kan i slutändan tvingas att stänga helt.Storföretagen behöver inte tänka så, de har i regel anställt personal som kan täcka upp vid sjukfrånvaro osv.Hade själv ett företag med ynka tre anställda, vilket innebar att INGEN kunde vara sjuk och att ledighet alltid måste planeras oftast månader i förväg...Kanske har din kille valt jobbet av olika anledningar/ näåra hemmet, trivsamt litet företag, what ever... att jobba på ett mindre företag innebär oftast fördelar som inte finns i storföretagen.... Men också ett ansvar från den anställde.
  • Mesangium

"Ledighet och ersättning i samband med barns födelse

I samband med barns födelse kan du som nybliven pappa eller barnets andra förälder få tio extra dagar med ersättning i form av tillfällig föräldrapenning. Vid flerbarnsfödsel betalas tillfällig föräldrapening ut med 10 dagar per barn. Dagarna kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och samtidigt som mamman har föräldrapenning. Du måste avstå från ditt arbete när du tar ut ersättningen.

Under vissa omständigheter kan en annan person som avstår från förvärvsarbete få ersättningen. Ersättningens storlek baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten.

För att få tillfällig föräldrapenning vid utlandsvistelse måste du ansöka om detta hos Försäkringskassan. "

forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/pappa/

Alltså: Han har rätt till 10 dagar INOM 60 dagar. Det betyder att arbetsgivaren ska ge honom 10 dagar av de 60. Men kan själva välja vilka. Det behöver icke vara de 10 första.

• kristella1

men han har ju sagt tidigare att det går bra att vara hemma 10 dagar från det att bebisen föds..

Mesangium skrev 2007-11-23 18:27:42 följande:
    "Ledighet och ersättning i samband med barns födelseI samband med barns födelse kan du som nybliven pappa eller barnets andra förälder få tio extra dagar med ersättning i form av tillfällig föräldrapenning. Vid flerbarnsfödsel betalas tillfällig föräldrapening ut med 10 dagar per barn. Dagarna kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och samtidigt som mamman har föräldrapenning. Du måste avstå från ditt arbete när du tar ut ersättningen.Under vissa omständigheter kan en annan person som avstår från förvärvsarbete få ersättningen. Ersättningens storlek baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten.För att få tillfällig föräldrapenning vid utlandsvistelse måste du ansöka om detta hos Försäkringskassan. "forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barn...Alltså: Han har rätt till 10 dagar INOM 60 dagar. Det betyder att arbetsgivaren ska ge honom 10 dagar av de 60. Men kan själva välja vilka. Det behöver icke vara de 10 första.
  • Mesangium
    kristella1 skrev 2007-11-23 18:30:02 följande:
    men han har ju sagt tidigare att det går bra att vara hemma 10 dagar från det att bebisen föds..
    ja då är han bara antingen svinig eller nonchalant eller så har det dykt upp nya saker.. =/
  • Isabellas Mamma

se till att få er rätt. låt inte en person förstöra er glädje!
    varför ska alla andra pappor få 10 dar men inte han..
    vilken idiot chef!

Svar på tråden Chefen vägrar 10 pappadagar!!!!