• Elisia

Dela med dig av ditt favoritrecept!

Hej alla matglada!

Jag älskar receptböcker och jag älskar att laga mat i största allmänhet. Ofta så får man de allra bästa recepten av vänner; recept de har ärvt, samlat på sig eller bara experimenterat fram.
    Det vore kul att veta om ni har några "specialare" att rekommendera - goda mackor eller smårätter att ta till på kvällen när man är lite småsugen. Eller en riktig dundermiddags-favorit, kanske? Och deserter! Bullar! Skriv ner allt ni kan komma på! Jag lovar att fundera ut något bra att bidra med själv.
    /Elisia

• Svar på tråden Dela med dig av ditt favoritrecept!
  • Elisia

*puff* Jag ger mig inte! Ge mig recept på en smarrig kvällsmacka, någon!

• Bea

Fredagsmiddag!!!

Kycklingfilé fylld med gorgonzola. (Ej om du är gravid då )

Bred på flytande margarin och soja och strö över dragon.
    Häll grädde runt om och ha i ugn 225 grader tills det är genomlagat (typ 25 minuter kanske).

Servera med ris och njuuuuut!!!!

Men snåla inte med såsen för den ihop med riset är sååå otroligt gott att det alltid känns som om att det är för lite.

• Elisia

Underbart! Men hur gör vi då då? När man är gravid? Kan du komma på någon bra ersättning till gorgonzolan?
    Få se vad jag själv ska tipsa om... Äter mest frukt och glass i överflöd för tillfället. Jo! Nu kom jag på en riktig favorit! Ska kolla upp det exakta receptet i eftermiddag (får strax besök här så jag hinner inte nu) men för er som har koll på amerikanska pannkakor: testa kokos- och bananpannkakor! Man blandar till en vanlig sats av smeten men byter ut någon deciliter av mjölken mot kokosmjölk och mosar dessutom i ett par bananer. Serveras sedan med lönnsirap eller ringlas med honung och avnjuts med vaniljglass. SÅ otroligt gott!

• LAA

Hörni, det går bra att äta gorgonzola om den blivit upphettad ordentligt, och det lär den ju bli av att bubbla i ugnen i en halvtimme. Glada nyheter, eller hur?

Här kommer några av mina favvomackor:
    grovt bröd med kesoröra (gjord på naturell keso, hackad purjo, små böcklingbitar, salt och peppar) toppat med skivad tomat

ciabatta (gärna lätt grillad eller rostad) med färskost, skivad avocado, tunt skivad rödlök och strimlor av soltorkad tomat

valfritt bröd med tonfiskröra (hacka kokt ägg, blanda med kesella, lite majonnäs tonfisk, lite hackad lök och kryddor man gillar), ös på med grönsaker så det blir krispigt också.

Attans, nu blev jag hungrig igen!

• Markki

Hej,
    Det här receptet hittade jag i en tidning och det är såååå gott och väldigt enkelt! Kanske inte världens nyttigaste, men man måste ju unna sig lite ibland...

Smakfulla Laxrullader 4 personer

16 skivor tunt skivad lax
    200 g lätt creme fraiche
    3 dl grädde
    2 msk hackad lök
    3 msk strimlad parmaskinka
    3 msk tärnad rökt skinka
    1 ½ msk senap
    2 msk riven parmesanost
    Hackad dill och persilja
    Salt och citronpeppar
    2 msk pressad citron
    6 cl vitt matlagningsvin

Skiva laxen tunt. Krydda skivorna på båda sidor med salt och citronpeppar och rulla skivorna till rullader. Gör såsen genom att i en stor stekpanna blanda creme fraiche, senap och grädde som får koka upp på svag värme. Tillsätt lök, rökt skinka och parmaskinka, låt småkoka någon minut. Krydda. Slå ned citron och vitt vin, rör om. Lägg ned laxrulladerna. Låt småkoka i såsen ca. 6 minuter. Strax innan servering strös dill, persilja och parmesanosten på. Servera direkt ur stekpannan tillsammans med pressad potatis.

/markki

• våsann

Har en kanongod sås, och snygg oxå!

2 röda paprikor grillas i ugn så att man lätt får bort skalet.

Dom skalade aprikorna mixas med:

1 dl parmesan eller västerbotten
    1 dl creme fraiche (valfri sort)

När allt är mixat och slätt hälls såsen i kastrull, mer creme fraiche och ev. vatten tillsätts. Salta och peppra!

Jättegod till kycklling, eller varför inte låta vitlöksdoftande köttfärsbiffar puttra en stund i såsen?

Mat är mums!

• tea79

Recept på supergod ananaspaj!!!

Vill först börja med att säga att ja e själv inte så glad i ananas.. Men denna pajen går ej av för hackor!

Deg!

150 g smör
    1 dl socker
    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver

Smeta ihopa allt.. lägg som botten i en pajform.. inkl. sidorna..

FYLLNING!

1 ägg
    2 dl creme fraiche
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    2 små burkar krossad ananas

Rör ihopa allt.. Ananasen kramar du ur lite först så den inte är allt för vattnig.
    Häll i formen

Mitten av ugnen 175 grader
    ca 40 min..

Serveras varm (el iaf ljummen) med vaniljglass till!

Prova.. lovar ni ej blir besvikna..
    Hör gärna av er så ja vet vad ni tyckte..

/Malie

• LAA

Auberginepapiljotter
    Grilla aubergineskivor (skivade på längden) i ugn med lite olivolja över. När de är mjuka lägger du på bitar av mozzarella och hackad basilika, salta och peppra, rulla ihop som papiljotter och håll ihop rullarna med tandpetare. Låt dem puttra i en god tomatsås (du har säkert redan ett favoritrecept på det) och servera till ris, couscous eller pasta.

Marianneparfait: enkel och smarrig dessert, men långt ifrån nyttig...
    hem.passagen.se/lenjoh/efter/marianne.htm

• LAA

Ååååh, den där ananaspajen måste jag prova. Tror jag ska överraska sambon ikväll...

• våsann

Ananaspajen funkar kanon med jordgubbar när den säsongen kommer! Världens godaste!

Svar på tråden Dela med dig av ditt favoritrecept!