• Kaya

Jobbansökan: "Ange gärna löneanspråk" - ska man göra det?

Jag håller på och säker jobb och det står i annonsen "Ange gärna löneanspråk i ansökan." Jag vill helst vänta med att prata om lön tills jag ev. kommer på intervju. Kan jag lugnt strunta i att ange löneanspråk i ansökan, eller verkar det då som om jag inte har läst annonsen ordentligt??? Jag vill absolut inte bli bortsorterad för en sån grej!

K

• Svar på tråden Jobbansökan: "Ange gärna löneanspråk" - ska man göra det?
  • sunzhine

skriv att du gärna diskuterar lön vid eventuell anställning.
    Lönen ska inte vara något som ligger till grund ifall du blir anställd eller inte!

• Schnauser

Skriv på något snyggt sätt att du vill vänta med den diskussionen till en eventuell intervju och när du fått höra lite mer ingående om arbetsuppgifterna.

Ett annat alternativ är att skriva ett intervall.

Ignorera inte deras önskemål helt och hållet.

Cibi condimentum fames
  • Jonna S

Jag  har aldrig skrivit något löneanspråk redan i ansökan då jag tycker att det är att gå händelserna i förväg. De ska inte kasta min ansökan i papperskorgen bara för att jag är för dyr. Så strunta i att skriva nåt alls. Kommer du på intervju så måste du ju ändå dra till med en summa alt säga vad du har nu och att du inte vill gå under det. Lycka till!

Hurra för Dr Nie - vi ska få barn i april!
  • Ensar

Det beror på vart du söker, om du söker inom kommunala, statliga jobb då ska man helst ange löneanspråk annars det riskerar att hamna åt sidan.

• Vindfall

Något som jag under en tid som personalansvarig nappade på var folk som skrev att dom gärna diskuterade lönen på intervjun då dom hade personlig kontakt.

Nu är jag helt slut i huvet och kan tyvärr inte komma på en bra formulering för just det. Men att vilja diskutera löneanspråken "face to face" så att säga, gav mig en känsla av att personen var självsäker och rättfram.

• Vindfall

Måste ju bara tilläga att det beror ju på vart du söker jobb. Jag satt på en liten firma och tog hand om anställningarna helt själv. Det finns ju folk som tycker annorlunda än mig, givetvis.

Svar på tråden Jobbansökan: "Ange gärna löneanspråk" - ska man göra det?