• Nickedockan

Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!

Kommer bebis att sova hela nätter av sig själv eller måste jag ta till en metod?

Min son har ammat ofta om nätterna sedan han föddes, ungefär tre gånger per natt. Jag tycker det är rätt okej, bara han sover där emellan. Vissa nätter vaknar han hela tiden, varje timme, bökar och gnäller, vill amma eller ha nappen, eller så vill han inte amma eller ha nappen men behöver stoppas om, läggas till rätta, vändas eller nåt annat som jag inte lyckas lista ut. Kommer han att sova bättre av sig själv så småningom eller krävs det att jag kör nån metod?

Jag vill egentligen tro att han kommer sova bättre av sig själv, om jag och hans pappa ger honom förutsättningar som kvällsrutiner, mätt mage (med välling/gröt när han blir större), lugn och ro, mörkt sovrum - men kanske är det inte så enkelt??

Hur gör ni andra mammor och pappor? Hur gamla var era barn när det blev lite mer reda med nätterna? Med eller utan metod?

Ge mig hopp!

• Svar på tråden Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!
  • aktuelle

dottern ville alltid gosa in huvudet i något så hon fick en snuttefilt, hon sover inte utan den.. ibland kan det vara så att de behöver något som de förknippar med sömn. dottern har haft napp och snuttefilt sedan ca 2-3 mån ålder. hon har varit lätt att få att sova men alla är ju olika.. för att bebisen bökar och håller på behöver det inte alls betyda att de är vakna, de kan böka mycket i sömnen också..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • aktuelle

förressten, rapar ordentligt innan läggdags och det är inget med magen?

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Cicci1984

När min dotter var 5 månader så vaknade hon säkert 3-4 ggr per natt och ville äta.. Det är normalt tycker jag... Hon var säkert närmare 9-10 månader när hon började sova nån enstaka natt hela natten.. nu vid 1 åt så sover hon oftast hela natten...

Det kommer med tiden.. Tycker inte du ska pressa fram att barnet ska sova hela natten...

Och ert barn e ju så litet ännu!!

• mel

min yngsta dotter var lika dan en period i 2-3 månader åldern, hon bökade och stökade och höll på (hon sov i vår säng). Nu (5 mån) har vi flyttat över henne i egen säng så även om hon bökar och håller på märker vi inte det. hon vaknar forfarande och äter varannan timme ungefär men ju äldre dom blir ju längre tar det mellan målen. Så var det iaf med stora tjejen.

Vi har nog tänkt försöka få henne o skippa nått nattmål snart om hon inte gör det av egen maskin

• Modesty2000

När loppan var 5 månader fick hon eget rum och sov väldigt mycket bättre. Jag slutade nattamma 2 veckor efteråt, var helt enkelt bestämd...

• Modesty2000

...måste dessutom tillägga att vi vid 6 månader aktivt jobbade på att få henne att somna om på egen hand om hon vaknade på natten istället för att springa och pilla i nappen femtielva gånger per natt och nu vid 8 månader kan jag räkna på ena handens fingrar få jag INTE får sova en hel natt...

• Modesty2000

Jag höll på att bli deprimerad av att inte få sova ordentligt så jag har hela tiden satt som mål att jag ska få sova så mycket som möjligt. Naturligtvis med hänsyn till Fias ålder...jag krävde inte att hon skulle sluta nattamma vid 3 månader...

Jag har hela tiden arbetat efter tydliga rutiner och varit väääldigt uppmärksam på Fias signaler på trötthet. Jag tror att det har varit till stor hjälp att vi aldrig kunnat samsova och amma sovandes utan från första veckan har hon legat i spjälsäng som legat mot min säng med ena sidan borttagen. När hon pipit på natten har jag först testat med napp och rätta till snutte, i andra hand bröstet. Detta gjorde att jag snabbt såg vilka tider hon BEHÖVDE mat på vilket gjorde att när hon väl fick bröstet var det för att äta, inte snutta. Ibland sov hon vidare en timme med min hand på hennes kind och det var den taktiken vi körde på när hon slutade amma på natten. Hon hade då börjat äta massor med mat och när hon väl åt på natten var det bara några slurkar, inte mer,så jag körde på att innan en viss tid fick hon helt enkelt inte bröstet utan vi smekte henne och vyssjade...

På nätterna har vi lärt oss att helt enkelt inte gå in vid minsta pip, hon fick till och med skrika lite utan att vi gick in.
    Alla föräldrar lär ju känna sina barns skrik och såklart agerade vi då vi hörde att det var skrik av förtvivlan men inte om hon var lite förbannad på att behöva ligga i sängen. Jag hade faktiskt lättare än min man att börja ignorera hennes gormande på nätterna, jag sov helt enkelt med öronproppar vilket gjorde tat jag vaknade om det var akut men inte annars. Min karl fick helt enkelt lära sig att ligga kvar...Efter ca 2 veckor lärde hon sig att somna om på egen hand, utan att nappen stoppades i eller att vi vände på henne eller vad det nu kunde vara.

Det är tufft ett tag men jag såg det som en investering i min psykiska hälsa och i hennes nattsömn som numera är stentung.

Jag skulle inte säga att jag använd mig av någon metod i egentlig mening utan kört på känsla....

• Anmäld

MINA TIPS! Så här gjode vi med våran 5 månaders:

Nr 1: Aldrig mat i samband med nattning, ge mat ca: 30min -  1timma innan

Nr 2: Aldrig napp på natten (bara på dagen), snuttis går bra.

Nr 3: Lär barnet somna själv genom att använda den såkallde misshandels metoden ( 5 mm ) *skratt* Ja många kallar den så här på FL tur att man inte lyssnade på dom...

Nr 4: Ha samma nattnings rutiner VARJE kväll

Nr 5: Självklart aldrig MAT på natten, från ca: 3-4 månaders ålder har barnet utvecklat en tydlig dygnsrytm, det innebär att kroppen och därmed även magsäcken går på sparlåga nattetid. Barnen vaknar inte av hunger längre.

Nr 6: Ha MÖRKT i sovrummet, vi köpte en mörkläggningsgardin från IKEA.

Nr 7: Låt han sova i eget rum om det finns möjlighet till det.

Nr 8: Tänk efter...vill du ha en 1åring som vaknar hela nätterna och dricker vällning på natten eftersom h*n har fått det som rutin? Nej det vill man inte.

Så här var det för oss, våran son vaknade FLERA gånger per natt och ville ha nappen eller mat eller var allmänt BÖKIG! NEJ jag orkade inte mer. Började rakt av med 5mm och INGA undantag. Om man väljer 5mm så måste man läsa noga hur man ska tillväga och följa det! För oss hjälpte det redan första natten (vi har kört i 5 dagar nu) och han har sovit ALLA nätter, UTAN napp, UTAN mat + att han sover bättre på dagen. Helt underbart!

Jag och min sambo vaknar lika förvånande varje morgon att våran son ligger och pratar i sin egna säng och är supernöjd!

Eftersom du ammar så rekomenderar jag dig att när han vaknar på natten så vänta ut honom lite....vem vet han kanske somnar om? En bekant till mig gick ALLTID upp på natten när hennes son gnydde till och ammade men sen prövade hon att inte göra det och han somnade om! Det är värt ett försök eller hur? Om du får för dig att pröva 5mm så läs på först innan så du gör rätt från första kvällen.

LYCKA TILL!

• Anmäld

Jag glömde SJÄLVKLART ska barnet sova i sin egna säng...

Svar på tråden Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!