Anmäld skrev 2007-11-25 09:25:40 följande:
MINA TIPS! Så här gjode vi med våran 5 månaders:Nr 1: Aldrig mat i samband med nattning, ge mat ca: 30min - 1timma innanNr 2: Aldrig napp på natten (bara på dagen), snuttis går
bra.Nr 3: Lär barnet somna själv genom att använda den såkallde misshandels metoden ( 5 mm ) *skratt* Ja många kallar den så här på FL tur att man inte lyssnade på dom...Nr 4: Ha samma nattnings rutiner VARJE kvällNr 5: Självklart aldrig MAT på natten, från ca: 3-4 månaders ålder har barnet utvecklat en tydlig dygnsrytm, det innebär att kroppen och därmed även magsäcken går på sparlåga nattetid. Barnen vaknar inte av hunger lä
ngre.Nr 6: Ha MÖRKT i sovrummet, vi köpte en mörkläggningsgardin från
IKEA.Nr 7: Låt han sova i eget rum om det finns möjlighet till
det.Nr 8: Tänk efter...vill du ha en 1åring som vaknar hela nätterna och dricker vällning på natten eftersom h*n har fått det som rutin? Nej det vill man inte.Så här var det för oss, våran son vaknade FLERA gånger per natt och ville ha nappen eller mat eller var allmänt BÖKIG! NEJ jag orkade inte mer. Började rakt av med 5mm och INGA undantag. Om man väljer 5mm så måste man läsa noga hur man ska tillväga och följa det! För oss hjälpte det redan första natten (vi har kört i 5 dagar nu) och han har sovit ALLA nätter, UTAN napp, UTAN mat + att han sover bättre på dagen. Helt underbart!Jag och min sambo vaknar lika förvånande varje morgon att våran son ligger och pratar i sin egna säng och är supernöjd!Eftersom du ammar så rekomenderar jag dig att när han vaknar på natten så vänta ut honom lite....vem vet han kanske somnar om? En bekant till mig gick ALLTID upp på natten när hennes son gnydde till och ammade men sen prövade hon att inte göra det och han somnade om! Det är värt ett försök eller hur? Om du får för dig att pröva 5mm så läs på först innan så du gör rätt från första kvällen. LYCKA TILL!
Det du skriver utgår från att alla barn fungerar likadant och så är ju inte fallet.
Anser att det du skriver är direkt felaktigt.
Avser då nr 3, 5, 7 oh 8.
Det ser ut som råden är hämtade ur bl a AWs bok och Eckerbergs broschyr.
Vissa barn behöver äta på natten, vissa inte.
Vissa barn behöver närheten genom samsovning, andra inte.
Vissa barn sover bättre i eget rum, andra inte.
Varför inte förhålla sig till det istället?
Vi har samsovit helt eller delvis fram tills för några veckor sedan.
Sonen har fått på mat i perioder nattetid, troligen för att han behövde det under vissa perioder.
Han slutade äta nattetid självmant vid 8 månaders ålder.
Vi var lite oroliga för att om vi lät honom komma över till oss varje natt så kanske detta blev en vana (vilken inte hade varit ngn katastrof heller).
Jag grundar det jag skriver i egen erfarenhet medan råden du ger grundar sig i vad någon skrivit i div böcker på 70-talet.
Nej, ts, om ni orkar så skulle jag fortsätta å som ni gör. Låt bebis få vara bebis. Vill bebis ha närhet så ge närhet.
Är ingen expert på aming eftersom jag fick avbryta den, men har sett andra ge rådet att pappan sover själv med bebis för att minska ner på snuttandet.
Napp på natten fungerar bra för oss nu, men gjorde tidigare att lillen vaknade en del pga att den åkt ur.
Nu hittar han naparna själv i sin säng om han vaknar.
Så vi kör napp på natten och under sovstunden på dagen.