• Nickedockan

Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!

Kommer bebis att sova hela nätter av sig själv eller måste jag ta till en metod?

Min son har ammat ofta om nätterna sedan han föddes, ungefär tre gånger per natt. Jag tycker det är rätt okej, bara han sover där emellan. Vissa nätter vaknar han hela tiden, varje timme, bökar och gnäller, vill amma eller ha nappen, eller så vill han inte amma eller ha nappen men behöver stoppas om, läggas till rätta, vändas eller nåt annat som jag inte lyckas lista ut. Kommer han att sova bättre av sig själv så småningom eller krävs det att jag kör nån metod?

Jag vill egentligen tro att han kommer sova bättre av sig själv, om jag och hans pappa ger honom förutsättningar som kvällsrutiner, mätt mage (med välling/gröt när han blir större), lugn och ro, mörkt sovrum - men kanske är det inte så enkelt??

Hur gör ni andra mammor och pappor? Hur gamla var era barn när det blev lite mer reda med nätterna? Med eller utan metod?

Ge mig hopp!

• Svar på tråden Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!
  • hannamiller
    Anmäld skrev 2007-11-25 09:25:40 följande:
    MINA TIPS! Så här gjode vi med våran 5 månaders:Nr 1: Aldrig mat i samband med nattning, ge mat ca: 30min -  1timma innanNr 2: Aldrig napp på natten (bara på dagen), snuttis går bra.Nr 3: Lär barnet somna själv genom att använda den såkallde misshandels metoden ( 5 mm ) *skratt* Ja många kallar den så här på FL tur att man inte lyssnade på dom...Nr 4: Ha samma nattnings rutiner VARJE kvällNr 5: Självklart aldrig MAT på natten, från ca: 3-4 månaders ålder har barnet utvecklat en tydlig dygnsrytm, det innebär att kroppen och därmed även magsäcken går på sparlåga nattetid. Barnen vaknar inte av hunger längre.Nr 6: Ha MÖRKT i sovrummet, vi köpte en mörkläggningsgardin från IKEA.Nr 7: Låt han sova i eget rum om det finns möjlighet till det.Nr 8: Tänk efter...vill du ha en 1åring som vaknar hela nätterna och dricker vällning på natten eftersom h*n har fått det som rutin? Nej det vill man inte.Så här var det för oss, våran son vaknade FLERA gånger per natt och ville ha nappen eller mat eller var allmänt BÖKIG! NEJ jag orkade inte mer. Började rakt av med 5mm och INGA undantag. Om man väljer 5mm så måste man läsa noga hur man ska tillväga och följa det! För oss hjälpte det redan första natten (vi har kört i 5 dagar nu) och han har sovit ALLA nätter, UTAN napp, UTAN mat + att han sover bättre på dagen. Helt underbart! Jag och min sambo vaknar lika förvånande varje morgon att våran son ligger och pratar i sin egna säng och är supernöjd!Eftersom du ammar så rekomenderar jag dig att när han vaknar på natten så vänta ut honom lite....vem vet han kanske somnar om? En bekant till mig gick ALLTID upp på natten när hennes son gnydde till och ammade men sen prövade hon att inte göra det och han somnade om! Det är värt ett försök eller hur? Om du får för dig att pröva 5mm så läs på först innan så du gör rätt från första kvällen. LYCKA TILL!
    tack, vi ska testa det du skrev..
  • Bipa

Vår bebis vaknar också flera gånger per natt. Har skrivit om det tidigare. Hno är nu fyra månader. BVC säger att i den åldern ska det sova hela natten utan problem och att de inte ska somna vid bröstet och sedan flyttas till egen säng. När de vaknar blir de rädda eftersom de inte känner igen sig. Det ska va anledningen till att de gnäller. men jag vet inte. I bladn vaknar hon i vangen utan att gnälla och ibland gnäller hon. På natten lyckas jag ibland få henne att somna om men eftersom hon äter väldigt mkt vid flera tillfällen tror jag ändå att hon är hungrig. Ska nu först testa med tillägg och om det inte hjälper testa en "metod".

• Lisen08
    Anmäld skrev 2007-11-25 09:25:40 följande:
    MINA TIPS! Så här gjode vi med våran 5 månaders:Nr 1: Aldrig mat i samband med nattning, ge mat ca: 30min -  1timma innanNr 2: Aldrig napp på natten (bara på dagen), snuttis går bra.Nr 3: Lär barnet somna själv genom att använda den såkallde misshandels metoden ( 5 mm ) *skratt* Ja många kallar den så här på FL tur att man inte lyssnade på dom...Nr 4: Ha samma nattnings rutiner VARJE kvällNr 5: Självklart aldrig MAT på natten, från ca: 3-4 månaders ålder har barnet utvecklat en tydlig dygnsrytm, det innebär att kroppen och därmed även magsäcken går på sparlåga nattetid. Barnen vaknar inte av hunger längre.Nr 6: Ha MÖRKT i sovrummet, vi köpte en mörkläggningsgardin från IKEA.Nr 7: Låt han sova i eget rum om det finns möjlighet till det.Nr 8: Tänk efter...vill du ha en 1åring som vaknar hela nätterna och dricker vällning på natten eftersom h*n har fått det som rutin? Nej det vill man inte.Så här var det för oss, våran son vaknade FLERA gånger per natt och ville ha nappen eller mat eller var allmänt BÖKIG! NEJ jag orkade inte mer. Började rakt av med 5mm och INGA undantag. Om man väljer 5mm så måste man läsa noga hur man ska tillväga och följa det! För oss hjälpte det redan första natten (vi har kört i 5 dagar nu) och han har sovit ALLA nätter, UTAN napp, UTAN mat + att han sover bättre på dagen. Helt underbart!Jag och min sambo vaknar lika förvånande varje morgon att våran son ligger och pratar i sin egna säng och är supernöjd!Eftersom du ammar så rekomenderar jag dig att när han vaknar på natten så vänta ut honom lite....vem vet han kanske somnar om? En bekant till mig gick ALLTID upp på natten när hennes son gnydde till och ammade men sen prövade hon att inte göra det och han somnade om! Det är värt ett försök eller hur? Om du får för dig att pröva 5mm så läs på först innan så du gör rätt från första kvällen. LYCKA TILL!
    Det du skriver utgår från att alla barn fungerar likadant och så är ju inte fallet.

Anser att det du skriver är direkt felaktigt.

Avser då nr 3, 5, 7 oh 8.

Det ser ut som råden är hämtade ur bl a AWs bok och Eckerbergs broschyr.

Vissa barn behöver äta på natten, vissa inte.

Vissa barn behöver närheten genom samsovning, andra inte.
    Vissa barn sover bättre i eget rum, andra inte.

Varför inte förhålla sig till det istället?

Vi har samsovit helt eller delvis fram tills för några veckor sedan.

Sonen har fått på mat i perioder nattetid, troligen för att han behövde det under vissa perioder.

Han slutade äta nattetid självmant vid 8 månaders ålder.

Vi var lite oroliga för att om vi lät honom komma över till oss varje natt så kanske detta blev en vana (vilken inte hade varit ngn katastrof heller).

Jag grundar det jag skriver i egen erfarenhet medan råden du ger grundar sig i vad någon skrivit i div böcker på 70-talet.

Nej, ts, om ni orkar så skulle jag fortsätta å som ni gör. Låt bebis få vara bebis. Vill bebis ha närhet så ge närhet.

Är ingen expert på aming eftersom jag fick avbryta den, men har sett andra ge rådet att pappan sover själv med bebis för att minska ner på snuttandet.

Napp på natten fungerar bra för oss nu, men gjorde tidigare att lillen vaknade en del pga att den åkt ur.
    Nu hittar han naparna själv i sin säng om han vaknar.
    Så vi kör napp på natten och under sovstunden på dagen.
  • hannamiller
    Lisen08 skrev 2007-11-25 11:36:03 följande:
    Det du skriver utgår från att alla barn fungerar likadant och så är ju inte fallet.Anser att det du skriver är direkt felaktigt. Avser då nr 3, 5, 7 oh 8.Det ser ut som råden är hämtade ur bl a AWs bok och Eckerbergs broschyr.Vissa barn behöver äta på natten, vissa inte.Vissa barn behöver närheten genom samsovning, andra inte.Vissa barn sover bättre i eget rum, andra inte.Varför inte förhålla sig till det istället?Vi har samsovit helt eller delvis fram tills för några veckor sedan.Sonen har fått på mat i perioder nattetid, troligen för att han behövde det under vissa perioder.Han slutade äta nattetid självmant vid 8 månaders ålder.Vi var lite oroliga för att om vi lät honom komma över till oss varje natt så kanske detta blev en vana (vilken inte hade varit ngn katastrof heller).Jag grundar det jag skriver i egen erfarenhet medan råden du ger grundar sig i vad någon skrivit i div böcker på 70-talet.Nej, ts, om ni orkar så skulle jag fortsätta å som ni gör. Låt bebis få vara bebis. Vill bebis ha närhet så ge närhet.Är ingen expert på aming eftersom jag fick avbryta den, men har sett andra ge rådet att pappan sover själv med bebis för att minska ner på snuttandet.Napp på natten fungerar bra för oss nu, men gjorde tidigare att lillen vaknade en del pga att den åkt ur.Nu hittar han naparna själv i sin säng om han vaknar.Så vi kör napp på natten och under sovstunden på dagen.
    hmm nu gjoder du det svårt för mig.
  • vill bli mamma meddetsamma

jag håller med lisen08,

vår son är 6 månader och har under en månads tid vaknat ca 5-10 ggr per natt. han har velat äta eller komma upp. han har sovit mycket oroligt vilekt jag bara kan koppla till drömmar, oro, magen eller tänder. jag har nu börjat mata honom betydligt mer på dagarna för att se om det hjälper, samt bytt ut kvällsamningen mot riktig middag och ersättning efteråt. Han vaknr fortfarande men inte lika ofta.

Vi får hålla ut, det kommer gå över!

• Lisen08

Jag menar inte att mina råd är ett facit, jag tror inte på färdiga koncept, just med tanke på att vi är olika som individer.

Vi ha gjort det mesta tvärtemot vad alla "som vet bättre" har sagt.

Vi har blivit varnade hit och dit (vilket jag gissar att de flesta föräldrar varit med om).

Nu har vi sen lillen var 5 månader brutit mot de flesta av dessa regler, vilket har givit en effekt som är helt tvärtemot "så-här-ska-man-göra-listan".

Kanske är detta ett undantag just i vårt fall, men min erfarenhet säger något helt annat.

Kommer aldrig glömma när vi fick höra att "spjälisen ska enbart vara till för att sova i!. Där ska inte lekas eller busas!".

När lillen var drygt 5 månader började vi använda spjälisen som lekhage, te x när jag duschade.

Efter att vi började med det (samt att vi började samsova, vilket också var tabu) så började han uppleva sin säng och sömn som något tryggt.

Säger inte att detta fungerar för alla, men vill iaf berätta min syn på och erfarenhet av dessa sk regler som finns när det gäller spädbarn.

Supermorsa? Ja, till mitt eget barn, givetvis!
  • Lisen08

Kan tillägga att trots att vi:

- samsovit

- lillen har fått mat nattetid när han har velat

Så sover han självmant vid 17 månaders ålder i sin egen säng.

Slutade självmant att äta nattetid vid 8 månaders ålder.

De råd som ges i inlägg 9 är en kvarleva från 70-talet. Då Dr Spock härskade och man endast skulle amma var 4e timme.
    Tror att många som var mammor på 70-talet varit med om att sitta och klocka dessa 4 h medan barnet skrek pga hunger.

Men detta var trots allt 35 år sedan. Det har hänt en del sen dess som tur är.

• Tjohalia

Jag tror att din son är fullt normal och att det kommer att gå till sej av sej själv med tiden. Mina båda barn har betett sej sådär och dottern som är 2½ sover hur bra som helst på nätterna nu, sonen som är 9 månader snart vaknas visserligen fortfarande nån gång/natt men sover ändå mer sammanhängande än för några månader sen.
    Jag tror inte att sömnmetoder behövs till "vanliga" barn med "normala" sömnbeteenden, utan att det är en lösning för extremfall.

• vill bli mamma meddetsamma

jag lyssnar på min son och ger honom det han behöver och det känns helt rätt för mig. det innebär att jag ibland får amma honom ett flertal gånger varje natt och att han sover bredvid mig ibland och att jag vaggar honom till sömns i min famn men det känns så rätt för mig. precis som andra saker känns rätt för andra. som förälder gör man det som känns bäst och den metod man tror på kommer också att fungera.

• Nickedockan

Tack för alla svar!!

Jag känner i magen att det inte är min grej att köra stenhårt med egen säng, ingen amning, napp/inte napp osv... Det funkar säkert för en del barn och föräldrar men jag är inte en av dem känner jag. Jag väljer att låta tiden ha sin gång, och hoppas och tror precis som Tjohalia skrev att de flesta barn lär sig sova gott om natten på egen hand, med tiden. Tills dess blir det nog fortsatt samsovning och nattamning när lillen vill...

Jätteskönt att höra att flera har det ungefär som vi, och att det är okej att det är så! Att små barn får vara små barn med allt vad det innebär.

Tack Lisen08 för att du delade med dig av dina kloka tankar!

Svar på tråden Dessa nätter - 5 månaders bebis vaknar ofta!