Inlägg från: SaTh |Visa alla inlägg
  • SaTh

Vågar jag ? :(

det är såhär, frör ca 2 månader sen så köpte jag och min sambo en kissefis, han är nu 4 månader. vi bor ute på landet med massa fält och skog , rena paradiset för en ute katt. finns även en annan grannkatt här, MEN vgi bor precis vid vägen ( en gusväg ) och den är ganska tafikerad, och dom kör som idioter ink traktorerna..

och våran granne har gjort en egen " kompost för grävlingen " som är här nästan varje kväll, och igår såg jag räven som brukar storsa omkring här ( den va stoor )

och till frågan..

När tycker ni man ska släppa ut sin katt ?
    Vågar jag släppa ut han ?
    Tänk om det händer nått ?

( självklart så kommer vi gå i koppel första tiden så han känner igen sig )

han brukar offtas sitta och kolla ut genom fönstret, och jag får sånna skuldkänslor :(
    Han är vaccinerad mm mm

Hur ska jag göra med min tigerfis ?:(

Tack på förhand

• Svar på tråden Vågar jag ? :(
  • SaTh

Pufffaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar

• SaTh
    Zaria skrev 2007-11-24 14:18:55 följande:
    Nej,hade aldrig vågat släppa ut min katt om risken att han blir påkörd finns eller att han blir uppäten av en räv.En annan risk som finns är att grannkatten kanske anser att er gård är hans revir och driver bort din katt så han/hon inte vågar komma hem igen.Är katten såpass liten som 4 månader hade den inte fått gå ut alls förutom i koppel tycker man iaf skall ha kastrerat katten innan de går ut, dessutom är en sådan liten katt ett lätt byte.Däremot hade jag tex kunnat tänka mig att gå med katten i koppel,alt bygga en kattgård.
    okej, han har inte fått gå ut ännu, och ska inte få gå ut förren han har växt till sig. och självklart så skulle jag gå med han i koppel så han får "sprida sina doffter"
    och självklart kastrera honom innan han blir könsmogen.
    vill absolut inte att det ska hända något med honom..
  • SaTh
    iii skrev 2007-11-24 13:27:46 följande:
    Nej jag hade aldrig vågat släppa ut den om jag var du. Alldeles för många katter blir överkörda, det är inget jag skulle utsätta mina djur för.
    själklar inte, men det är 1 väg på ena sidan sen har han hur mycke fält och skogar som helst att springa på. sen har jag även ett stall som det ska flytta in hästar i. så ska sätta upp skyltar, och kör dom inte saktare så ska jag personligen gå ut och ge dom en smäll på käfften !!! * något sur på att dom kör som dom kör *

men som sagt vet inte om jag vill släppa ut han..
  • SaTh
    Sarah84 skrev 2007-11-24 15:51:01 följande:
    Hur kan en traktor köra som en idiot? De går nämligen inte så fort. & på grusväg utan skylt är de 70km/h oki att ja akn tycka att mans ka köra i 50 iaf på grusväg som de e hus utmed, men fortare än så går inga traktorer. Du kan inte rädda han från alla faror som finns, visst han kan bli påkörd, men katter som lever så nära vägar lär sig oftast va trafik är & blir "vana"
    Jo visst kör dom bara i 50, men när huset ligger ( notera ) 1 meter, från vägen så är det som dom kör i 110.
  • SaTh
    elektra1 skrev 2007-11-24 15:55:39 följande:
    jag hade inte släppt ut katten. Absolut inte när han är så ung. kan bli påkörd, skadad av grävlingen (om den har otur och inte fattar att den är farlig) har hittat kattkranie utanför grävlingsbo. Räven kan om man har otur ta katt. Men det är vanligast att de undviker varann. En del katter jagar tom bort rävar från gården.
    Jag ska självklart låta han växa till sej lite innan jag släpper ut han.
  • SaTh
    mysan1981 skrev 2007-11-24 15:51:13 följande:
    hej hopp. ja satt precis i din sits för ett halvårsedan .vi va nyinflyttade me två innekatter (som förvisso va lite älde än din) på ena sidan huset är de en rätt stor väg å på alla andra bara fält å skog och en stackars granne lite längre bort.. som din katt satt min ena å bara glodde ut å såg ut å längta så så vi pröva me koppel först å sen satt ute me henne några dagar å tillsist så gick hon lös. de går skit bra =) nu får ja iofs ha henne inne när grannen e hemma för dom va inte kattvänliga domlycka till med va du än väljer. kan bara säga att min katta har blivigt mkt mer gosigare och mer harmonisk sen hon började va ute katt! =)
    Tackar för svaret Känns lite bekvämare å tänka att min bebis snart ska springa ute, men "tittig " som jag är så tänker jag juh " tänk om han fryser "
    så det blir att släppa ut han i vår
    Men ska köpa ett koppel så ta med han ut nån sväng vare dag
  • SaTh
    elektra1 skrev 2007-11-24 15:59:58 följande:
    förresten varför bygger ni inte en enkel kattgård.har kompisar som har sådana. och sen en lucka in till huset.då kan den gå in och ut när den vill.en kompis har tom kattgården utanför köksfönstret, på sommaren är fönstretlite öppet så den kan gå ut och in. på vintern stängd, men då mjamar katten när den vill ut och in.
    okej, nja inte katt gård.
    vill att fisen ska kunna följa med mej ner till stallet och jaga råtter
  • SaTh
    imsel skrev 2007-11-24 16:22:26 följande:
    Är det så himla farligt med innekatt?varför ens släppa ut den?Jag ser liksom inte anledning till det.Om han nu är van vid att vara inne, varför inte fortsätta?
    Ja tycker att katte ska få vara ute när dom vill ( iaf min katt ) inne katte blir offtast uttråkade efter ett tag ( min uppfattning )
  • SaTh
    imsel skrev 2007-11-24 16:37:47 följande:
    men just nu tycker inte jag det verkar som att Ts katt mår dåligt över att vara inne, eller?Klart att om man köper en kattunge som fått vara ute, och sedan ska ha som innekatt, det är svårt tror jag.Men en katt som aldrig vart ute.har svårt att tro att katten mår dåligt.
    nej min katt mår säkert inte dåligt, men jag mår dåligt av att han bara sitter i fönster och kollar ut, jag kna inte läsa hans tankar men jag kan nästan tro till 95% att han vill ut..
  • SaTh
    lillalillalillamysan skrev 2007-11-24 16:47:00 följande:
    Jag har hört att du inte skall släppa ut en katt som är yngre än 1 år om du vill ha den som utekatt. Jag ksulle vänta tills katten i alla fall är äldre. Ni kan inte ha en stor och ordentlig kattgård? Det har vänner till familjen, där sitter vi och fikar och ligger i hängmattan på sommaren Den är supermysig, den har träd och allt!
    Tack för ett vettigt svar :)
    Njä inte kattutegård, vill att fisen ska kunna följa med till stallet och jaga möss :)
    okej inte förren 1 år Bra å veta .

tack ännu en gång :)
  • SaTh
    Mirris skrev 2007-11-24 16:49:57 följande:
    Kan ni inte vänta till våren.. ifall han springer bort! Och så hinner han bli lite äldre o klokare Börja tidigt i vår att låta honom vara med ute... kanske ett par promenader med koppel innan ni släpper honom lös. Då hinner han lära sig vart dörren är, ifall han blir skrämd.Sen tror jag ju inte att han lider av att vara inne, än så länge vet han ju inget annat.Det går nog säkert jättebra att släppa ut honom redan nu, men han är ju en bebis än.. och kanske inte särskilt vaksam.
    Jag lyder ditt råd och väntar :D

Tack för svaret
  • SaTh
    imsel skrev 2007-11-24 17:03:34 följande:
    uttråkade? som hur?klart man får släppa ut sin katt om det är det man vill.Men vi släpper ju å andra sidan inte ut våra hundar eller kaniner så de får springa hur de vill.Tycker det är konstigt med folk som vill ha katt, men ändå är katten ute typ hela dagarna och kommer hem på natten.Vad är då meningen med att ha katt?Jag har mina katter inne, fast den ena får vara ute med koppel ibland, den andra vägrar både koppel, och att gå ut.Skulle inte kunna ta det lugnt om jag visste att min katt var ute å sprang, skule bara tänka på vad som kan hända.
    MEN nu handlade väl det här om MIN KATT ?
    en katt kan väl bli påkörd fast den går i koppel ? har man riktigt otor kan väl en kopplad katt bli bitan av nått annat djur. å det är mer osanoligt att katten överlever i koppen.
    för är den lös, så kan det både springa iväg och klättra upp i ett träd. !
  • SaTh

Puffar för åsikter.. VETTIGA åsikter

• SaTh
    ångermanländska skrev 2007-11-24 23:49:46 följande:
    Min erfarenhet är att en katt som släpps ut inte går långt första dagarna utan håller sig runt huset. Så småningom utökar han/hon området men de går inte längre än att de hittar hem. Det går också utmärkt att ropa på katten, den brukar komma då om inte direkt så efter en stund. Min katt har fått vara ute sedan han var 4 månader och han kommer när man ropar på honom, mestadels i alla fall. För det mesta kommer han hem flera gånger om dagen och när det börjar bli mörkt får han stanna inne. Här är också gott om räv och grävling och därför känns det bäst att ha honom inne när det mörknar.
    okej :) tack för svaret
    Jo vill oxå ha in honom på nätterna, men funderar på att släppa ut han mot våren , när det inte är så kallt ( tänk om han skulle frysa nu * tittiga jag :P *
Svar på tråden Vågar jag ? :(