• Mamma och Mor

Till veckan läkarbesök pga kräkningar....

I veckan fick vi nog och jag kontaktade barnmottagningen gällande dotterns kräkningar.
    Hon har sedan hon var nyfödd kräkts dagligen och stundtals mycket. Viktutvecklingen var i början riktigt dålig och även om hon nu ökar mer i vikt så ligger hon på -2 sd i vikt, till längden som ligger på normalkurvan - alltså en rätt tunn tjej....
    Är så trött på detta eviga kräktorkande. Ingen idé att köpa några finare kläder åt henne, för allt ligger ändå i tvätten efter någon timmes användning Fundersam Inte heller är det kul att se omgivningens äcklade miner när dottern kräks.... *sucka*

Kräkningarna ökar vartefter dagen går och dricker hon vatten/välling så blir det ännu värre. Många dagar har vi bytt kläder mer än tre gånger pga att hon kräkts ner sig själv (och ofta någon av oss också). Har hela tiden fått höra att det växer bort, men då dottern snart är ett år och det inte blivit bättre så valde jag att kontakta barnmottagningen.

Ni andra som haft sk "kräkbarn" - vad har ni fått för hjälp? Har ni träffat barnläkare gällande detta och vilka undersökningar gjordes då?
    Slutligen; NÄR började ni märka av en klar förbättring av kräkandet?

Snälla, ge oss lite hopp om att det finns en förbättring att vänta!

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Till veckan läkarbesök pga kräkningar....
  • Liiii

Det finns ett receptfritt förtjokningsmedel på apoteket som heter nestargel som man kan ge innan amning blanda i mat eller ersättning. jag ger det till min son då han har kräkningar. Han har reflux och får medicin mot det oxå. Det finns även en ersättning som hjälper mot kräkningar och den finns på apoteket och heter Enfamil.

Är det konstaterat att hon inte är mjölkprotein allergisk? Ett tecken på det är kaskadkräkningar.

• sheeba

Min ena son kräktes så mycket och det visade sig att han var mjölkallergiker, har de kollat upp det? Gluten mm?
    Visserligen var det inte så mycket som du skriver men där kunde komma riktiga fontänder ut från munnen. Detta blev bättre då vi uteslöt mjölken.
    Vad sa de på barnmottagningen?

• Mamma och Mor

Ser nu att jag skrivit lite otydligt; det är till kommande vecka vi fått läkartid åt dottern - det var den tidigaste tiden de hade.
    Hon är överhuvudtaget inte utredd alls gällande kräkningarna. Gång på gång har jag tagit upp problemet med dotterns dagliga kräkningar vid besök på bvc, men bara fått till svar att det är normalt och att det växer bort.....
    Dottern kräks varje dag och då såpass att det ofta krävs byte av såväl body som byxor. Inte alltför sällan är det sådana mängder att den som råkar hålla i henne just då också måste byta om. Har svårt att avgöra om mängderna hon kräks är stora, för jag är numera så van - men det jag vet att de som inte har kräkbarn har reagerat och sagt att mängderna motsvarat deras barns spyor vid magsjuka..

• sheeba

Känner igen det där att man måste gå och byta om själv. Innan vi viste om att sonen var allergisk (han är inte det längre). Så kunde han kräka ner hela mig så jag var dyngvåt på tröjorna och då men jar dyngvåt
    Tycker du ska be dem att kolla mjölkallergi. Hur är hon med avföringen där var det normalt för oss. Sedan fick han utslag i samband med mjölkintag.

• MissWhiskey

kan vara mjölkallergiker, har två barn själv som båda haft/har det och just detta var ett ganska starkt tecken hos oss.....konstigt att de ej tar det mer allvarligt och akut

Mamma till Casper och Sophi
  • Mamma och Mor

Dottern är väldigt "ojämn" i magen så att säga. Vissa dagar är det rätt normalt, för att andra dagar vara mängder och då rätt löst (de dagarna brukar det lätt bli läckage ur blöjan pga mängden och att det är tämligen löst.
    När hon var nyfödd och hade kolik så fick hon mjölkhydrolysat-ersättning (Pepti-Junior) under den tid hon tilläggsmatades. Vanlig ersättning reagerade magen på, vilket ju är rätt vanligt för kolikbarn.

Hur testas mjölkallergi hos små barn, blodprov?

• sheeba

Tycker det låter som mjölkallergi. Man kan göra blodprov men vi har gjort pricktest.
    Se sätter 3 små prickar på armen också ska det värka i 15 min, barnet får inte klia där. Sedan beroendes på om det ger utslag eller inte så tar de där efter.

• Mamma och Mor

Hm.... jag har också varit inne på tanken om mjölkallergi - så det blir intressant att se vad barnläkaren har för teori.
    Jag är allergisk mot vissa livsmedel, men gällande mjölken så är det lbara laktosen jag reagerar på (laktosintolerant).

• Melisabeth

Låter precis som min dotter. det där med att magen är ojämn också.. rätt som det är så rinner det, sedan är det stenhårt. Hon är iofs "bara" 7 månader, men jävligt enerverande dock att höra från BVC att "alla ungar spyr". Idag har hon ätit fast föda 3 gånger och välling 2 och bytt om så hon haft 3 uppsättningar kläder på sig...

Eftersom min dotter är åt det rundare håller så vägrar BVC säga eller göra nått, eller ens lyssna när man säger att hon kräks.

Hoppas ni får något svar på vad det är - lycka till =)

• sheeba

Hur har det gått Ts har ni fått tid än?

• Mamma och Mor

Uppdatering från dagens besök på barnmottagningen:
    Barnläkaren var mer inne på någon typ av allergi/intolerans än försvagad magmun.
    Pricktest för mjölk gjordes men visade dock ingenting.
    Det togs även prov för utredning gällande glutenintolerans samt att urinen kollades och skulle odlas.
    Trots det negativa pricktestet för mjölk så tyckte han vi skulle prova mjölkfri kost åt dottern samt även mig då jag ammar.....
    Suck och stön - att ge mjölkfritt åt henne är en sak, men att själv tvingas äta urtrist mjölkfri mat fastän jag egentligen inte behöver känns lagom så skoj så här till jul.....

Nåja, imorgon kör vi igång med den mjölkfria dieten och hoppas får bra resultat. Skulle vara glad ifall vi slapp ifrån kräkningarna snart.

Ifall det var magmunnen som låg bakom kräkningarna så nämndes Nestargel samt Gaviscon som tänkbara behandlingar för att lindra besvären.

• bamsemums

Vilken bra tråd. Jag skulle precis in på sidan för att ställa en liknande fråga. Jag har en son på 1 år som visar sig kräkas lite varje dag. Det är ofta så illa att det må till flera ombyten på en dag. Det märkliga är att det kan gå 2-3 timmar efter måltiden som han plötsligt får upp lite igen. Det är inte kaskad kräkningar, men tillräckligt för att de på dagis har reagerat... Så, jag fick en del svar på din sida TS. Vill gärna följa den, så berätta gärna hur det går vidare.

Själv har jag nu planer om att gå vidare till läkare, då jag tycker han har mist aptiten på kvällsmat. Däremot går gröt ner med glädje. Usch, så bekymmersamt

• Mizzz

Jag son var oxå en kräkis, kräktes son ditt barn innan han sluta (han slutade dock redan vid 5 mån). Men min pappa har sagt att jag oxå var det, fick inte behålla mycke alls och hade oxå problem med sura uppstötningar så att hela min hals var sönderfätt. Men iaf, jag kräktes STORA mängder tills jag var strax över året. Och det var inget annat fel än en väldigt väldigt dålig magmun som krävde lite extra tid en normalt att fixa till sig.

Hoppas ni snart finner vad som är fel så ni kan få ordning på det. Gaviscon hjälpte oss med sonen iaf, han kräktes knappt något när vi gav det efter amning.

Linus är numera mobil
Svar på tråden Till veckan läkarbesök pga kräkningar....