• ming

Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?

Nu är det ju rätt kallt ute, och eftersom vi bara använder vår bil några gånger i veckan så står den mest inne i garaget. Vi har motorvärmare, men min sambo säger att det inte är bra att motorvärmaren står på hela tiden, och vill att vi ska gå ut och sätta i motorvärmaren kanske ett par timmar innan vi kör bilen, istället (men då blir det ju så att man inte sätter i den). Jag kan för allt i världen inte lista ut hur det skulle vara dåligt för bilen.
    Jag tror att det egentligen bara är han som är snål och inte vill att motorvärmaren ska dra el hela tiden.
    Så ni som vet, är det dåligt att ha i motorvärmaren hela tiden, eller är det sämre att köra bilen utan motorvärmare?

• Svar på tråden Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?
  • mamma M

Tror inte det är dåligt att ha i motorvärmaren hur mkt man vill, däremot är det inte bra att ha kupévärmaren på när det snöar för då kan dörrar osv bli jäkligt isiga! Kallstartning är ju aldrig bra!

• LillaLoppanT

måste ju dra en himlans massa ström o låta den stå på hela tiden..... skaffa en timer och ställ in den när ni vet med er att ni ska använda bilen..

• Mesangium

I mitt liv är det normala att man slår på motorvärmaren strax innan man ska åka. 15 min till en kvart..

Att låta den stå på ständigt är energislöseri. Särskilt om man inte ens använder bilen mer ofta än sällan.

• Catti41

Det är väl mest dåligt för elräkningen. Och ganska onödigt. Fixa en timer istället så att den går på så där en 15-20 minuter innan ni behöver åka (funkar ju om ni åker samma tid, varje dag).

• JennieL

Ju längre den får gå desto bättre... (om man inte är snål dvs)

• JennieL
    Mesangium skrev 2007-11-24 18:49:11 följande:
    I mitt liv är det normala att man slår på motorvärmaren strax innan man ska åka. 15 min till en kvart..Att låta den stå på ständigt är energislöseri. Särskilt om man inte ens använder bilen mer ofta än sällan.
    15 min till en kvart? Va?

På en diesel som man måste "glögga" är det bättre att INTE ha motorvärmare än att ha den en kvart...
  • Yrla

dåligt för energiförbrukning/miljö om inte annat.... Och ekonomi

• zaaga

Miljö-dåligt men framför allt fruktansvärt onödigt. Gör som du andra skrivit redan = skaffa en timer!

• mamma M

Summan av kardemumman alltså: Att ha motorvärmaren på mkt är bra för bilen men dåligt för miljön! Men tänk på att en kallstartning gör att bilen släpper ut MASSOR med avgaser OCH det sliter på bilen!

• ming
    Yrla skrev 2007-11-24 18:57:58 följande:
    dåligt för energiförbrukning/miljö om inte annat.... Och ekonomi
    Det är ju inte sämre för miljön, det är ju sämre för miljön att inte använda motorvärmare alls.

Vi funderar på att köpa ett sånt där eluttag med fjärrkontroll, så det bara är att klicka på inifrån. Garaget ligger separat från huset och det är jobbigt att öppna dörren, eftersom vi inte har någon vanlig dörr och måste istället använda porten. Så av lathet blir det ju inte av att man går och sätter i motorvärmaren.
    Hur länge måste motorvärmaren sitta i för att det ska vara värt det?
Svar på tråden Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?