• ming

Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?

Nu är det ju rätt kallt ute, och eftersom vi bara använder vår bil några gånger i veckan så står den mest inne i garaget. Vi har motorvärmare, men min sambo säger att det inte är bra att motorvärmaren står på hela tiden, och vill att vi ska gå ut och sätta i motorvärmaren kanske ett par timmar innan vi kör bilen, istället (men då blir det ju så att man inte sätter i den). Jag kan för allt i världen inte lista ut hur det skulle vara dåligt för bilen.
    Jag tror att det egentligen bara är han som är snål och inte vill att motorvärmaren ska dra el hela tiden.
    Så ni som vet, är det dåligt att ha i motorvärmaren hela tiden, eller är det sämre att köra bilen utan motorvärmare?

• Svar på tråden Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?
  • mjukisvicki

1.5 timme ungefär. startar man bilen så är det en kvart innan. men sen beror det oxå på vad du har. disel eller bensin

• erkiperki
    ming skrev 2007-11-24 20:09:07 följande:
    Det är ju inte sämre för miljön, det är ju sämre för miljön att inte använda motorvärmare alls.Vi funderar på att köpa ett sånt där eluttag med fjärrkontroll, så det bara är att klicka på inifrån. Garaget ligger separat från huset och det är jobbigt att öppna dörren, eftersom vi inte har någon vanlig dörr och måste istället använda porten. Så av lathet blir det ju inte av att man går och sätter i motorvärmaren.Hur länge måste motorvärmaren sitta i för att det ska vara värt det?
    Jo, det är sämre för miljön. Energin som du använder till att ha på motorvärmaren jämt gör så att det sammanlagt blir sämre för miljön än om du kallstartar då och då. I körkortsboken står följande "Max 1,5-2 timmar i stark kyla kan du ha den på, sedan motsvarar inte nyttan merförbrukningen av elström".
  • Elli47

Har ni bilen i garage så behöver ni absolut inte ha motorvärmare mer än nån timme innan ska köra, om det är kallgarage alltså... är det varmgarage behövs inte motorvärmare alls. Jag brukar enbart ha i motorvärmaren hela natten ifall det är kring -30, annars får det räcka med 2-3 timmar beroende på hur kallt det är. Min bil står inte i garage.

• ming
    erkiperki skrev 2007-11-24 20:28:50 följande:
    Jo, det är sämre för miljön. Energin som du använder till att ha på motorvärmaren jämt gör så att det sammanlagt blir sämre för miljön än om du kallstartar då och då. I körkortsboken står följande "Max 1,5-2 timmar i stark kyla kan du ha den på, sedan motsvarar inte nyttan merförbrukningen av elström".
    Att det inte motsvarar förbrukningen av el betyder det inte automatiskt att det blir sämre för miljön.
    Jag försökte googla runt, men jag hittar inte info om det är sämre för miljön att ha motorvärmaren i längre, eller om det är för plånboken.

Men vi ska i varje fall försöka kolla om vi hittar ett sånt eluttag med fjärrkontroll. Kollade på KO:s sida och där stod det:
    Använd en timer för att reglera inkopplingstiden. Vid sträng kyla (-15° C) bör motorvärmaren vara inkopplad ungefär en och en halv timme. Vid en temperatur kring 0° C räcker det med en timme. Vid temperaturer över +10° C skall motorvärmare inte användas.
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp&lngArticleId=3059Så det räcker ju om vi har den i, i ca en timme.
  • Yrla

det är sämre för miljön att ha den på hela natten jo- onödigt att ha den på innan 20 min tills bilen ska starta...

ming skrev 2007-11-24 20:09:07 följande:
    Det är ju inte sämre för miljön, det är ju sämre för miljön att inte använda motorvärmare alls.Vi funderar på att köpa ett sånt där eluttag med fjärrkontroll, så det bara är att klicka på inifrån. Garaget ligger separat från huset och det är jobbigt att öppna dörren, eftersom vi inte har någon vanlig dörr och måste istället använda porten. Så av lathet blir det ju inte av att man går och sätter i motorvärmaren.Hur länge måste motorvärmaren sitta i för att det ska vara värt det?
  • ming
    Yrla skrev 2007-11-24 20:55:07 följande:
    det är sämre för miljön att ha den på hela natten jo- onödigt att ha den på innan 20 min tills bilen ska starta...
    Men som sagt, jag hittar ingen information att det skulle vara sämre för miljön att ha på motorvärmaren hela tiden. Det jag däremot hittar är att det definitivt är sämre för ekonomin. Om ni har någon källa på att det är sämre för miljön att använda motorvärmare hela tiden, än att inte använda motorvärmare alls, så får ni gärna visa mig. Tills dess har jag svårt att tro att det blir mer utsläpp från eltillverkningen motsvarande försörjningen av motorvärmaren än från en bil som inte har motorvärmare alls.
  • Gutenisse

Det säger väl sig självt att det inte är bra för miljön att låta motorvärmaren vara på hela tiden?

Motorvärmaren är bra för miljön och motorn om den används en eller ett par timmar innan start. Allt annat är slöseri på energi, vilket förstås drabbar miljön i slutänden.

Har ni bilen i ett någolunda varmt garage (10+ grader), så gör nog inte motorvärmaren någon större skillnad.

• Marlene B

Det räcker att ha den på 2 timmar innan man ska använda bilen men det är ingen fara att ha den på hela dagen/natten. Motorvärmaren har en livslängd och ju mer man kör den desto fortare går det tills du behöver byta ut den.

• Marlene B

Som sagt det är bättre för miljön att använda motorvärmaren, en kallstart har mer negativa effekter än elförbrukningen en motorvärmare behöver, dvs MINST 2 timmar.

• Marlene B

Ming: Biltema har en billig men fullt fungerande och bra timer som du kan använda till motorvärmaruttaget.

• K J N

Jag använder motorvärmaren året om och har noga analyserat saken.

Ju större motor man har och i synnerhet om man har en äldre diesel så tjänar man på att ha motorn uppvärmd före start, oavsett utomhustemperatur.

Hur länge man ska ha värmaren monterad beror alltså på vad man har för motor och ännu mer på vad man har för typ av värmare.

En kontaktvärmare som sitter utanpå exempelvis oljetråget måste sitt på väldigt länge (2-3 timmar) för att ge acceptabel värme åt en normal bil vid -10 grader.

En slangvärmare behöver sitta i ca 1.5-2 timmar under motsvarande omständigheter och en ren blockvärmare behöver bara sitta monterad någon timma.

Kör man äldre diesel så bör man dubbla tiderna och har man osedvanligt stor volym på kylarvätskan så bör man dubbla ännu en gång.

Min sugmotordiesel som är på 6200 cc och 25 år gammal med 11 liter kylarvolym behöver därför en ansenlig tid för uppvärmningen trots en slangvärmare, jag kör med 5 timmar på timer innan start.

Hade jag haft en Toyota Yaris 1000 cc med ny bensinmotor och 4 liter kylarvolym så hade jag under motsvarande omständigheter haft på värmaren en knapp timma.

En värmare mår bra av att användas titt som tätt året om så att den inte oxiderar och det effektivaste sättet att döda en motorvärmare är att köra bilen med för lite kylarvätska eller inte använda oxidhämmande tillsatser (ingår i glykol) i kylarvätskan - undvik alltså rent vatten.

Min värmare är original sedan 1984 och funkar fint ännu, sköter man värmaren korrekt så behöver man inte vara orolig för att den bränner ut. Nästan alla trasiga värmare beror på att man inte har använt dem då också då under sommaråret.

• ming
    CloudBerry skrev 2007-11-25 07:34:58 följande:
    Ming: Biltema har en billig men fullt fungerande och bra timer som du kan använda till motorvärmaruttaget.
    Vi använder bilen vid oregelbundna tider, annars hade vi köpt en vanlig timer.
  • Marlene B
    ming skrev 2007-11-25 12:07:05 följande:
    Vi använder bilen vid oregelbundna tider, annars hade vi köpt en vanlig timer.

Använd motorvärmaren utan timer då.

Det som står i K J Ns inlägg säger tillräckligt.

• Mesangium
    JennieL skrev 2007-11-24 18:56:47 följande:
    15 min till en kvart? Va? På en diesel som man måste "glögga" är det bättre att INTE ha motorvärmare än att ha den en kvart...
    Det finns säkert tusen varianter. Bilen jag växte upp med blev varm på en kvart till en halvtimme.

Vad är det för relevans med svaret om du inte kommer med en annan rekommendation?
  • ming
    CloudBerry skrev 2007-11-25 12:54:29 följande:
    Använd motorvärmaren utan timer då.Det som står i K J Ns inlägg säger tillräckligt.
    Ja, men jag skrev ju långt innan KJN skrev att jag skulle ha ett uttag med fjärrkontroll. Vilket jag har köpt idag, så nu är det ju egentligen inget problem längre.
  • Gorban

Bilen mår i alla fall inte dåligt av motorvärmaren. Brandbilar har värmaren på dygnet runt när de står på stationen.

• ming
    Gorban skrev 2007-11-29 15:30:32 följande:
    Bilen mår i alla fall inte dåligt av motorvärmaren. Brandbilar har värmaren på dygnet runt när de står på stationen.
    Vad bra, då har jag fått svar på min fråga!
    (Även om vi har skaffat en kontakt med fjärris.)
  • f1carbon

Det finns även tidur som går längre ju kallare det är ute.

Man ställer in tiden när man ska åka,tiduret justerar inkopplings tiden beroende på utetempen.

Svar på tråden Är det dåligt att ha motorvärmare på hela tiden?