• NattravN

Är du materialist? Här diskuteras kapitalismen som ideologi!

Ja är du det? Tycker du att kapitalismen som ideologi har spelat ut sin roll och att pengar tillskriver människan ett falsk värde?

Du som tror dig vara anti-materialist, mot imperialism och klassförtryck: Äger du dator/internet? Äger du tak över huvudet? Var går din gräns för vad man ska få äga men ändå vara solidarisk med din omvärld.

Ja, det diskuterar vi i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-25 08:58:21:
    Huvudsyftet med tråden i klartext:
    Vem är du för din ideologi? Tror du dig upprätthålla de saker du predikar för? Lever du till 100 % som du lär? Vart går din gräns?

• Svar på tråden Är du materialist? Här diskuteras kapitalismen som ideologi!
  • ninanell

NattravN

Man kan vara icke-materialist av olika skäl.
    För vissa är det en andlig upplevelse, det kan vara känslomässigt eller enbart miljöetiskt betingat, politiskt eller filosofiskt, för den personliga utvecklingen eller för att man har ett personligt budskap. Det helpolitiska konceptet du beskriver stämplar att du bara vänder dig till en typ av människor?

Jag tycker inte om att äga. Jag vill inte stödja trender och nyproduktion. Jag bryr mig om miljö och andlighet, att vi som individer ska våga stå emot normativet, för att hitta inre, sanna behov och uttryck.

Bli vegetarian - och upptäck allt det fina med det.
  • NattravN

Ja man kan lyfta det ur olika perspektiv varav jag väljer att lyfta det politiska perspektivet. vill du diskutera det i något annat fack kan du starta en ny tråd.

Är inte en dator och internet trend och nyproduktion för dig?

• NattravN

Visste du tex. att Svenska datorer skadar Nigerias miljö?

• NattravN

Hur arbetar du polistiskt eller andligt för att förbättra miljön i Nigeria?

Jag personligen är engagerad politiskt i miljöfrågor och klassfrågor.

• ninanell

Min vän...

Jag är ingen principiell idealist.

Med tanke på vad internet innebär kan jag med min dator sköta mitt företag som främjar miljö och utveckling på hög nivå.
    Jag ser det som en gåva, som jag tacksamt förvaltar.

Mina insikter har jag inte fått för att bli principiell. Utan för att göra aktiva val.

Du verkar mest ifrågasättande?
    Jag kan ju inte svara på din fråga i ts, för du riktar dig till den "som tror dig vara anti-materialist, mot imperialism och klassförtryck".
    Det innebär att du har en preferens och ett sortiment för de som kan yttra sig i denna tråd.

• Marlene B

Jag är materialist och det är något jag själv väljer att vara.

• NattravN
    ninanell skrev 2007-11-25 08:06:10 följande:
    Min vän...Jag är ingen principiell idealist.Med tanke på vad internet innebär kan jag med min dator sköta mitt företag som främjar miljö och utveckling på hög nivå.Jag ser det som en gåva, som jag tacksamt förvaltar.Mina insikter har jag inte fått för att bli principiell. Utan för att göra aktiva val.Du verkar mest ifrågasättande?Jag kan ju inte svara på din fråga i ts, för du riktar dig till den "som tror dig vara anti-materialist, mot imperialism och klassförtryck".Det innebär att du har en preferens och ett sortiment för de som kan yttra sig i denna tråd.
    Aktiva val för vem? Dig själv eller dem i Nigeria?
  • ninanell

"Aktiva val för vem? Dig själv eller dem i Nigeria?"

Ja du ts, nu måste jag bara säga det...:

...eh va?!Fundersam

• NattravN

Ja tydligen var det lite svårt att svara på om du arbetar för miljön så hårt-gör du det för att du själv ska må bra eller för att alla ska må bra? Även de i Nigeria!

• ninanell

NattravN

Dina inlägg är väldigt förvillande och underliga?

Jag förstår inte mycket av dina syften och formuleringar...?Fundersam

Bli vegetarian - och upptäck allt det fina som följer med det.
Svar på tråden Är du materialist? Här diskuteras kapitalismen som ideologi!