• äppelmos

ang byte av efternamn

Styvdotterns mamma har gift om sig (för 2 gången) och även denna gång har dottern fått nytt efternamn...
    Mamman har ensam vårdnad men jag hade förstått det som att hon ändå måste ha godkännande av barnets pappa för att byta efternamn på barnet.

Någon som vet?
    Var kan jag läsa mer om detta?

• Svar på tråden ang byte av efternamn
  • Maya

Jag tror att den biologiska pappan måste godkänna byte av efternamn på barnet. Spontant tycker man ju synd om flickan..

• violis

tror inte pappn har något att säga till om om mamman har egen vårdnad..det innebär ju just det att hon har ensam rätt att fatta alla juridiska beslut rörande barnet.

• Morticia

Ja, så får hon inte göra oavsett om mamman har enskild vårdnad eller ej. Hör av er till folkbokföringen.

För bjud sär skrivning
  • 1malle

Min mans dotter fick nytt efternamn.
    De tog ett nytt gemensamt när de gifte sig ( bio mamman o hennes man alltså)
    Min man fick läsa om det i dagstidningen.....
    Så om han skulle ha skrivit på något medgivande eller dylikt så har hon i så fall förfalskat hans underskrift...

Alla goda ting är 3
  • Cyberdansken

Har hon ensam vårdnad så kan hon ensam bestämma efternamnet. Och att ändrar det i samband med vigsel faller sig ju naturligt, även om det låter som lite väl ofta så är det knappast illa menat.
    Så, det finns inget man kan göra åt det.
    Ni får trösta er med att hon är lika mycket hans dotter oavsett hennes efternamn. Vid 18 års ålder kan hon dessutom ta hans efternamn om hon vill.

• Cyberdansken

Fast det påverkas ju också av hennes ålder. Är hon över 12?

• 1malle

Just av denna anledning tog min man mitt efternamn.
    Min son heter som jag men ingen av hans barn heter som han.... Lättast så...

Alla goda ting är 3
  • äppelmos

hon är 11 år. fyller 12 i mars...

• Cyberdansken

Ja, då är det inte mycket att göra. Efter fyllda 12 ska hon tillfrågas, men det är oftast en ren formalitet då barnen sällan säger nej.

• heavymetal2

Pappan måste skriva på ett godkännande.Har själv suttit i en sån sits.Han vägrade så det gick vidare till domstolen,och där ser dom till barnens bästa.....

• heavymetal2
    heavymetal2 skrev 2007-12-28 20:30:53 följande:
    Pappan måste skriva på ett godkännande.Har själv suttit i en sån sits.Han vägrade så det gick vidare till domstolen,och där ser dom till barnens bästa.....
    Det gäller ÄVEN när man har ensam vårdnad,jag har nämligen det och inget görs utan pappans godkännande.
  • äppelmos

hon har sin mammas efternamn från början... spelar det någon roll?

• imperia72

Jag har ensamvårdnad om mina två älsta barn. Deras pappa har inte träffat dem på flera år och vi har försökt att få byta deras efternamn men måste ha hanns medgivande har jag fått veta på flera olika instanser (heter det så ) Jag har pratat med skattekontoret, socialen, nån tant på tingsrätten och en familjerättsadvokat.
    Fast det gäller bara om barnet har pappans efternamn. Har barnet mammans och ensamvårdnad så får hon göra som hon vill.

• Antigone

Hon behöver enbart pappans godkännande om det gäller att flickan ska TA BORT hans namn.......trots ensam vårdnad.

Svar på tråden ang byte av efternamn