• AYE

Aprilpappor 2008 del 2

Jo då. Hon hojtar till så fort det rör sig... när hon ligger still och lägger märke till det. Det rör sig hela tiden i magen så det är en livlig krabat där inne. Jag har fortfarande inte känt nåt men min hund gjorde det i helgen.
    Han låg med huvudet på hennes mage o helt plötsligt lyfte han och skakade på huvudet och tittade oroligt på hennes mage när det poffade till.

• AYE
    Dryorophus skrev 2007-11-27 19:16:43 följande:
    Hahaha, coolt.Tjejen säger att den sparkar mest på kvällar och när hon kör bil!!Sen var vi på konsert och då började den också sparka, nästan i takt med musiken. Det rolig var att jag trode först att den sparka i takt med hur vi klappa händerna, men det visade sig att den var i otakt med oss Men det verkar som om den kommer gilla hårdrock iaf.
    Coolt! Den diggar för fullt där inne alltså. Jag gillar ju också hårdrock och försöker spela musik så ofta jag kan hemma. Tjejen gillar Celine Dion... och spelar Celine så ofta hon kan. Så ut kommer väl en allätare av musik!

Kände min första spark igår!!! Hon ropade på mig att det rörde på sig för fullt så jag lade huvudet på hennes mage och fick en spark rakt i örat! Äntligen! Första gången jag blivit sparkad i huvudet och blivit glad för det.
  • AYE

Magen heter (precis som innehållet, tror jag...) "Alfons". Magen har hetat det sen vi fick beskedet så det kommer bli snopet om det visar sig vara en tjej.
    Fick 4 puffar igår när jag lade handen på magen, känns alltid lika skönt!

• AYE

Det sägs ju att barn kan se saker som inte vuxna kan se... så jag sätter en 50-lapp på att det blir en tjej!

• AYE

Oj, längesen jag var här o kikade, kanske för att jag börjar bli van hela tanken med att bli pappa och att det faktiskt börjar bli lite vardag över hela grejen. "Afons" o tjejen mår fortfarande kanon.
    Passar också på att önska alla här Gott Nytt och ett härligt, händelserikt år 2008!

• AYE

Första besöket hos barnmorskan på länge är avklarat! Nu kommer det att bli tätare kontakter framöver. Magen mättes, blodprov togs o så vägde hon sig (+9 kg på 13 veckor, smärre chock för henne...). Fick höra hjärtljud också! Underbart att höra det frenetiskt bankande lilla hjärtat som för tillfället slog ca 150 slag/minut. "Han" gillade inte att bli avlyssnad dock för "han" flyttade sig hela tiden...
    14 veckor kvar. Känns bara bättre o bättre. Snackade om amning fram til kl 01.30 inatt. DET trodde jag inte att jag skulle snacka om för ett år sedan.

• AYE

Har insett (som förstabarnspappa) att det är en hel del som ska införskaffas... Spjälsäng fixar "mormor" och "gammelmormor" sen är det ju skötbord och barnvagn som ska inhandlas. Kläder finns det i mängder hos mina systrar (som har reproducerat sig ymnigt).
    Barnvagn... var inne i en butik i måndags och kikade. Fick en hel föreläsning av en mycket duktig o kunnig barnvagnssäljare. Vi vet iaf vilken modelltyp vi vill ha nu.
    Har tittat in oss extra på modeller med "snurrbara" framhjul. Kommer passa oss rätt bra som vi bor. De olika märkena vi har tittat extra på är till exempel Teutonia och Hercules/Emmaljunga. Men det är ju så satans dyrt! 7 lapp för en kombivagn med mjuklift...
    Tur vi slutade röka o sparade de pengarna till "Alfons" istället. 800spänn/månad i 5,5 månader har blivit 4400! Vilka modeller av vagnar har ni tittat på eller använt tidigare?

• AYE

Teutonia Mistral S, vagnen som får min älskade att sucka av längtan... Bra att höra att den är bra iaf!
    Får se vad det blir. Herqules har en vagn vid namn Razor4 Spin som är ganska lik Teutonias. Tror dock att den är nån tusenlapp billigare.
    Vi (min sambo) har börjat inse på riktigt att det är en jäkla massa grejer som ska inhandlas som förstabarnsförälder så idag när jag kom hem hade hongjort iordning ett A4-blad med "bra att ha grejer". Puh. Den efterlängtade januarilönen hinner nog knappt landa i plånboken innan den är borta! :-/

• AYE

Barnvagn inhandlad!
    Bidde en Crescent ATV à 3000 Helt OK för en spletny vagn.
    Nästa steg är barnstol. Nån som testat att hyra?

• AYE

Det verkar inte som att vi har några pappagrupper här på den västra sidan av Sverige, men däremot finns det ju föräldragrupper.

• AYE

JojjeB skrev 2008-01-20 16:09:33 följande:

Finns då här i Stockholm. Det var två möten före, och ett möte efter födseln. Mötena före var mest för att diskutera födsel och hur man kunde stötta mamman på olika sätte före och under födseln. Mötet efter handlade mest om olika saker som man kunde fundera på som pappa. Alla möten utgick från vad vi som pappor undrade över. Mötet hölls i vårt fall av en psykolog som var fyrabarnspappa. Det var mycket bra.
    Låter ju kanon. Låter som att nåt sånt borde finnas här med... Vem är det som anordar pappagrupperna?
  • AYE
    punkpappa skrev 2008-01-22 14:07:07 följande:
    Jag har en fråga till alla er...Hur mycket har ni läst om själva graviditeten osv?Det känns verkligen som att jag inte kan någonting!Jag pratar om "trimestrar" och "foglossningar" osv.Vet ni hur det fungerar?Jag vill lära mig, men det är liksom stopp i hjärnan.Det är som att försöka lära mig att sticka vantar,det rätta intresset verkar inte finnas. Men det borde väl finnas??? Eller är det normalt att inte vara lika fixerad som mamman i all dennagraviditetslitteratur???
    2 goda vänner till mig som också ska ha barn har läst på ordentligt om... allt. De kan mer än den blivande mamman. De har väl ett behov av att ha koll på situationen. Jag har läst det jag känt att jag behöver veta men framförallt finns det många i min närhet, systrar, kompisar, föräldrar etc att vända sig till när jag undrar över nåt. Barnmorskan har också varit fantastiskt lugnande och informativ.
    Kort sagt så tar jag reda på vad jag behöver veta för stunden och oroar mig inte för vad som kan hända, och läser därmed inte på om vad som kan hända.
    Hade ett tidigare ex som jobbade på en förlossningsavd och jag fick veta alldeles för mycket vad som pågår där inne...
  • AYE

10 veckor kvar. Har insett på allvar att livet förändras rätt drastiskt om ett tag.
    Man kan inte ens gå till tvättstugan utan att ha ett litet barn med sig (om man är ensam hemma då förstås). Haha, undrar hur många ggr man glömmer barnet när man ska nånstans? Puff, kommer bli en omställning som heter duga iaf.

• AYE

2000 spänn för profylax??? Fy satan. Hoppas det funkar för er.

Svar på tråden Aprilpappor 2008 del 2