• Stare

Bilbälte för gravida?

Jag och min pojkvän skall åka genom europa i sommar och jag kommer då (förhoppningsvis) befinna mig runt 5 mån. Vi skall låna en volvo och undrar nu om man skall tänka på att sätta in bilbälte för gravida i den för min räkning? Finns det sådant? Någon som använt det och vad kostar det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bilbälte för gravida?
  • Emeretite

det finns och köpa en variant på barnens hus.. som håller ner själva bältet.. kostar runt 2oo tror ja..

• Stare

Aha! Gud vad bra! Var ligger barnens hus, eller är det på internet?

• Annie

Jag hörde att det var onödigt med det bältet. Bara dra ner det befintliga bältet under magen så räcker det. Jag tror det var NTF som sa det.

• Baronessan

BeSafe-bältet är endast för komfort och inte för säkerhet. Dvs. om du tycker att det är obehagligt med det vanliga bältet så kan du använda BeSafe-varianten, men den gör det INTE säkrare. Precis som Annie skriver så räcker det att du ser till att dra ner bilbältet under magen.

• Tingen

Vet att det även finns på Micro att inhandla bilbälte för gravida. Där kostade den ca 400 kroner

• LinaT

Jag använder BeSafe-bältet och kommer att använda det igen när/om jag blir gravid igen. Det är skönt att få bort bältet från magen, och OM det faktiskt är säkrare -chansen finns ju definitivt- så är det verkligen värt det lilla extra "arbetet" med att dra ner och fästa bilbältet.

Jag fick mitt av min man, men tror att det kostar runt 400 kr precis som någon skrev ovan, och det finns att köpa på (affären) Barnens Hus.

• MysMellis

Jag köpte ett sånt be safe idag och tycker det var helt klart värt de 400 :- det kostade. Det är ett par extramoment att göra när man kliver i och ur bilen men helt klart värt det.

• Knytets mamma

Tanken med besafe är ju att det skall hålla borta bältet från magen och på så sätt skydda bebisen.

ett vanligt bälte som man bara flyttar ner kan ju glida upp speciellt i tidiga graviditeten.

Har dock själv ej testat Besafe... Och nu är det inte mycket lönt, för nu stannar bältet under magen...i v.37

• Petronella77

Jag själv tycker det är helt onödigt att införskaffa sånt, eftersom det går hur smidigt som helst att sätta bälteet under magen, det har det gjort även när magen har varit mindre...har inte glidit upp över magen någong gång, men det kanske beror på hurdana bilbälten man har i bilen i alla fall, men i våran Nissan har vi ganska smala och lätta bilbälten så det är perfekt..medans i pappas volvo så är dem bredare och hårdare och inte alls lika skönt och lätt att få till under magen. Så prova dig fram med bältet. Man känner verkligen själv om man behöver ett eller inte.

Svar på tråden Bilbälte för gravida?