• Stare

Bilbälte för gravida?

Jag och min pojkvän skall åka genom europa i sommar och jag kommer då (förhoppningsvis) befinna mig runt 5 mån. Vi skall låna en volvo och undrar nu om man skall tänka på att sätta in bilbälte för gravida i den för min räkning? Finns det sådant? Någon som använt det och vad kostar det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bilbälte för gravida?
  • Sunniva A

Jag använde BeSafe bälte under min senaste graviditet och det tänker jag göra under denna oxå. Barnet är definitivt bättre skyddat om man säkerställer att bältet håller sig under magen. Mycket skönare oxå. Fast det är lite knepigt när man har ...den får vara kort-kort.. ;)

• lupus

Hej, det finns två varianter av BeSafe bälten. De som är anpassade till byxor och de som är anpassade till kjol.

• Fru Stjärna

Jag har har haft ett sedan andra månaden. Det har varit särskilt skönt under vintern när man har tjock jacka. Då är det väldigt svårt att få bältet att ligga under magen. Dessutom är det en skön dyna att sitta på. Bra när vår stolsvärme pajade! Använder det särskilt under längre resor och tycker att det känns tryggare och bekvämare.

/L

• Maria 79

Men jag hittade ingenstans på den sidan som knytets mamma skrev att man kunde beställa den därifrån.... kan man det, eller måste man gå till deras butik?

• lollobollo

Jag har använt Be Safe sedan 4e månaden. Urskönt framförallt när man ska köra långt så slipper man bältet över magen. Och OM det nu skulle vara säkrare (forskning pågår visst) så är det värt ett par hundralappar tycker jag! Säkert är det enklare att använda på sommaren oxå, nu under vintern är det lite meckigt med långa kappor etc.

• Ullan

Jag håller på att ta körkort och var för några veckor sedan och körde halkbana. Körläraren höll då också några teoripass och under ett av dessa avrådde han bestämt från att man skulle använda Be Safe-varianten. Det var något med att bilbältet vid en ev. kollision på något vis kunde fastna i den anordning som håller ner bältet under magen och detta var tydligen inte bra. Han rekommenderade vanligt bilbälte när man är gravid men om man ville kunde man ev. byta ut hela "bilbältsrullen" mot en bedare variant för större komfort.

• Ia Lia

Jag har också nyligen tagit körkort och var lite orolig när jag skulle köra halkbanan men de sa att det räckte att se till att bältet låg under magen på höftbenet, inte sjutton har jag varit med om att bältet glidit upp över magen. Och bältet ska sitta under eventuella tjocka jackor. Gravidbältet som har en "platta" man sitter på avrådde de bestämt från, alla sorters extradynor och värst var de här kuldynorna som alla taxichaufförer hade för några år sen, sätena är utformade för att man ska sitta ordentligt, inte ha extra friktion. Bilden på länken är ju löjlig, det finns väl ingen som lägger bältet tvärs över magen på det sätt som de visar...

• PyttanPytteliten

Hur skulle bilbältet kunna fastna i den anordningen vid en kollision?? Det förstår jag inte... Men å andra sidan var det ju en man som sa det tydligen.. Jag rekommenderar varmt Be-safe!! Det är jätteskönt att slippa den spänningen mot magen, och som många säger så blir ju inte bältet kvar under magen om man har liten mage... Så det är värt pengarna!!

• Naia

Håller med många av de tidigare inläggen, superskönt!! OM det kan göra nån nytta vid en eventuell krock är det bara bonus för min del...

• Starkast

Hej!
    Vad man läser i reklamen hjälper det till att hålla bältet över höfterna. Men i info från vägverket är det "onödigt". Att man aldrig, oavsett om man är gravid eller inte ska ha bältet över magen och att det räcker med att ha det "under magen". Men om jag skulle åka på en resa genom europa skulle jag definitivt köpa ett! Det skadar ju inte, och jag själv skulle känna mig tryggare.

• Angla

Hejsan
    De gör ingen nytta vid en eventuell krock bara tvärt om de förvärrar! Precis som två tidgare inlägg handlar om så avrådde de på halkbanan bestämt detta. Och de vet ju för de arbetar ju med detta och följer olyckor osv Är insatta! De sa att den hrä dynan man sitter på gör att man inte sitter lika säkert vid en krock att man då kan glida i stolen för det blir sådana krafter.
    Så avslutade han med att säga att de invaggar en i falsk trygghet och man blir endast lurad på pengar!!!

• Mausiii

När man ändå diskuterar mer eller mindre trafikfarliga varianter vill jag passa på att utfärda ett par andra varningar på trafikfarliga saker man i normala fall inte tänker på!

1) Lösa föremål (även lättare) i bilen (t ex en dunk spolarvätska i fotutrymmet bak i kupén) kan bli rena projektiler vid ev kollision och både skada och döda folk. Stor procent av de barn som dör vid kollision har blivit träffade av lösa föremål i bilen!

2) Om möjligt, ta av bylsiga ytterkläder vid körning. Värst är glansiga täckjackor, som vid en kraftigare kollision kan föra passageraren uppåt i stolen och göra att huvudet snärtas till ovanför nackstödet.

3) Oavsett om du är gravid eller inte, sätt på dig säkerhetsbältet omsorgsfullt och se till att det sitter ordentligt. Placera undre delen över höftkammen under magen, så inte magen skadas vid en kollsion.

/Anja
    (whiplash-skadad sedan 10 år tillbaka och översättare av bilmanualer)

• Rubia

Ytterligare en varning: Det finns ett säkerhetsnät som man kna montera i baksätet och sätta fast babyliften i. Detta ska man INTE använda, Vägverket avråder bestämt från det. Nätet klarar inte de krafter som kan uppstå vid en krock, utan spädisar ska åka i babyskydd och INTE i liftar eller dylikt. Kolla på Vägverkets hemsida för ytterligare info.

• Smilie

Jag har graviditetsbälte o köpte det på babyproffsen

• isabell22

Min syrra körde upp nyss och inspektören varnade för Gravida bilbältet och sa att det var lifsfarligt tyvärr frågade inte min syrra något mer... men hon sa till migatt sånt fik jag inte köpa.

• PyttanPytteliten

Om sådana bilbälten hade varit livsfarliga så hade de förbjudits för länge sen!! Jag börjar se en röd tråd.. De som inte har köpt är emot, de som har köpt är väldigt mycket för!! Så kan ju var och en dra sina egna slutsatser....

• milla85

Vill bara säga det att använd gravid bälte om du har tillgång till ett.
    Jag och pojkvännen åkte av vägen i lördags och tack vare gravidbältet så klarade sig också bebisen. jag och pojkvännen kom undan med onda kroppar och liknade, men inget allvarligt.
    Jag använder besafe och den rekomenderar jag värkligen!!

Lycka till.=)

• Butterfly

Hittade detta på NTF:s hemsida;

"Hur skyddas gravida bäst i bil?

Jag har sett att det finns särskilda bälten för gravida - BeSafe Gravid. Vad anser NTF dessa? Finns andra produkter på marknaden som justerar bilbältet för gravida kvinnor? Kan gravidbältet vara farligt?

Svar:
    Gravida skyddas bäst med att använda bilbältet på rätt sätt. Tänk på att höftdelen av bältet ska sitta under magen ner mot låren. Har ni krockkudde i bilen? I så fall är det inte bra att sitta för nära den. På passagerarplatsen fram kan man skjuta tillbaka bilsätet så långt det går. Det är lite svårare om man måste köra.

Mammabälten är en komfortdetalj. Det finns inga krav, vilket medför att de inte kan provas och därmed inte heller godkännas. Men det betyder inte att de är förbjudna. VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion.

Tidigare fanns också Mammas magbälte, men oss veterligen är idag BeSafe Gravid ensam på marknaden. BeSafe Gravid marknadsförs i Sverige av HTS, en Norsk firma.

Jan Wenäll på VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) som gör de svenska testerna på bilbarnstolar säger så här om BeSafe:

Produkten Mammas magbälte eller Be-Safe gravid är tänkt att hålla ned höftbandet från magen så att inte ett obehagligt tryck uppstår mot foster eller blåsa. Viss nytta kan det kanske också sägas vara att bältet ligger lågt ned på magen, ända ned mot låren. Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision, så redan vid en häftig inbromsning sträcks nog höftbandet upp mot magen. Jag kan sträcka mig så pass långt att det främjar säkerheten att använda magbältet OM vi därigenom kan få gravida att använda bälte. Men någon direkt nytta i själva kollisionen gör det inte.

Man kan vända på frågan. Är magbältet farligt? Skall man påverka utprovade säkerhetssystem? Jag brukar vara kritisk till allt som sätts på ett bälte. Men magbältet påverkar inte bilbältet alls, så jag kan anse att det är fritt fram att använda det som en komforthöjande detalj.

Varje gång som jag kommenterar magbältena får jag starka reaktioner från tillverkarna, de vill gärna hävda att det är en säkerhetsdetalj. Det kan tyckas vara en lek med ord, jag tycker dock inte att det är en säkerhetsdetalj eftersom den i sig inte påverkar krockresultatet, men den kan påverka ett beteende hos de som annars inte använder bälte."

• Smilie

Gravidbälte är ju inte ett helt nytt bilbälte som vissa verkar tro.
    Det fungerar så att du trycker ner det gamla.. så det inte är direkt över magen.
    Det känns bättre för mig att ha det och precis som andra skrivit , hade det vart farligt så hade det inte funnits , dessutom har det genomgått konsumentverkets tester... Jag tycker det är skönt att det inte spänner nåt precis över magen , men de e jag de :))

Svar på tråden Bilbälte för gravida?