• Patsy Dee

Namngivningsfest

Eftersom jag och min sambo inte är krista så ska vi inte döpa vårt barn, men vill ändå ha nånslags namngivningsfest av nåt slag, men vi har ingen aning om hur vi ska göra....=)

Ni som har haft namngivningsfest som alternativ till dop hur gjorde ni?

• Svar på tråden Namngivningsfest
  • mamma M

Min bror och hans tjej hade en "namnfest" för sin lilla grabb, då bjöd de in hela släkten på mat och fika i en hyrd lokal, och hade ett litet tal där de valde ut gudmor och gudfar och sen pratade den älsta närvarande om namnet som det skulle bli, vad det betydde osv... Alla fick skriva en liten hälsning till barnet och så gav man en gåva.. Jätte fint och mysigt! Lycka till!

• mianyckelpiga

Zions kusin fick en namnfest. De hade hyrt lokal och bjudit in släkt och vänner. De hade en liten cermoni där de presenterade "skyddsänglar" och gav sonen sitt namn i de fyra elementen. hans mormor, morfar, farmor och farfar fick var sitt element och de doppade hans fötter i sand och vatten , tände ett ljus och blåste honom i ansiktet. Efter cermonin bjöd de på tacos och efterrätt och man gav honom en present. Så där lagom ambitiöst!

• Deeva

Vi bjöd in familjen (mor- och farföräldrar, fastrar, kusiner, etc) på kalas på dagtid där vi bjöd på mat och dryck. Och eftersom det inte fanns någon given ceremoni och alla redan visste vad vår son heter (han var 8 månader då) hade vi en tävling med frågor om Albin. Alla fick ett pris i form av en teckning som han själv gjort.
    Sedan på kvällen hade vi även bjudit in lite kompisar och då blev det lite mer fest.

• Patsy Dee

aha, okej, kul med så många kreativa idéer!
    nån annan som har nåt?

• principisessan

vi ska ha namngivning den 8/12 o håller på just nu o letar låtar till allsång och låtar att bara spela i bakgrunden.
    har hyrt en lokal o bjudit bara släkt, blev alldeles för många o för dyrt annars..
    ungefär såhär kommer vår ceremoni se ut:
    Välkomsthälsning: Vi hälsar gästerna välkommna och lämnar sedan över ordet till officianten från humanisterna.
    Hon håller ett kort inledningstal där hon presenterar sig, berättar att hon kommer från Humanisterna, och säger några ord om betydelsen av att få manifestera viktiga händelser i livet med ceremonier.
    Musik (allsång)
    Officianten håller ett kort tal om att vara barn och om föräldrarnas, släktens och vännernas betydelse för barnets väl.
    Musik: Sambon spelar i band så de kommer spela lite musik.
    Tal om Astrid (vår dotter): Jagsäger några ord om Astrid och vårt föräldraskap. Hur det var när vi fick veta att hon var på väg, längtan efter henne, händelser under graviditeten, hennes första tid i livet osv.
    Dikt: Någon läser en dikt till Astrid.(Detta blir antingen sambon eller någon i familjen, inte bestämt än.
    Officianten håller ett tal till Astrid på temat att vara en egen individ och betydelsen av att ha ett eget namn.
    Sambon berättar om Astrids namn, vad de betyder och varför hon fått just det/dem.
    Vi tänder ett ljus och Astrid får ett namnsmycke
    sedan ev ett musikinslag till.
    Därefter avslutar officianten ceremonin med att uppmana till ett fyrfaldigt leve för Astrid, alla får ett glas champagne och skålar.

Därefter bjuder vi på smörgåstårta o fika.

• Deeva

mumin - Oj, vad ambitiöst! Det kommer bli hur bra som helst

Jag skulle velat (men kom på alldeles för sent) låta en kompis, som är skitduktig på sång och gitarr, spela Timo Räisänens "Fear no darkness promised child" akutstiskt på vår sons fest. Låten är klockren på en välkomstfest, bara texten ger mig gåshud och att höra en kompis sjunga den till min son skulle garanterat kräva ett gäng näsdukar

Men nu är lillasyskonet på väg så jag hoppas att det kan bli på nästa välkomstfest istället.

FEAR NO DARKNESS, PROMISED CHILD

Hold my hand; rest assured, I won?t fail you.
    Calm your heart; I am here right behind you.

So wipe your tears oh chosen one.
    Don?t be scared, no need to run.

You will see though it?s dark, your heart will blind the night.
    The two of us, we shall relent when you shine your light.

I shall comfort you so fear no evil, as you know:
    I shall guide you. I will lead you.

Fear no darkness, promised child.
    Fear no evil, promised child.
    Don?t be scared sweet promised child.
    Fear no darkness.

So wipe your tears oh chosen one.
    Don?t be scared, no need to run.

Like a candle in the night, that?s how I found you.
    That?s how I know I will relent; you?ll shine our way through.
    So hold my hand, I rest assured you won?t fail me.
    Calm my breath, be my guide right behind me.

I shall comfort you so fear no evil, as you know:
    I shall guide you. I will lead you.

Fear no darkness, promised child.
    Fear no evil, promised child.
    Don?t be scared sweet promised child.
    Fear no darkness.

• Patsy Dee

åh, jo vore kul med musik men känner ingen som kan sjunga tyvärr, haha.
    men det lät jättemysigt!

• principisessan

deeva: ja ska ja vara helt ärlig så är mycket av upplägget från officianten. hon hade en mall på hur man kunde göra o så fick vi ändra så det passade oss o så.
    den låten hade jag totalt glömt bort, måste lägga med den på listan av låtar som vi ska ha med.. en låt som vi ska ha är "utan dina andetag" med kent.. den tycker jag är så fin o passar också bra
    inte bestämt vad de ska sjunga/spela än o vi kommer ha en del på skiva också lite i bakgrunden sen.

• principisessan

texten till utan dina andetag nedan:

Jag vet att du sover
    känner värmen från din hud
    bara lukten gör mej svag
    men jag vågar inte väcka dej nu

Jag skulle ge dej
    allting du pekar på
    men bara när du inte hör
    vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
    utan din luft i mina lungor