• Musslan

Mamman doppade nappen i honung för att spädbarnet skulle ta nappen?!

Bevittnade just vad jag skulle kalla vanvård av barn... En bekant satt med sin treveckors bebisflicka i famnen och ville att bebisen skulle ha napp. Bebisen ville inte ha napp. Den skrek ej eller gjorde något väsen av sig, men mamman hade "bestämt" att bebisen skulle ha napp ändå! Så vad gjorde mamman? Hon tog fram en burk honung som hon hade i skötväskan! Sedan doppade hon nappen i honung och gav bebisen. Hon förklarade detta beteende med att "man kan droga småbarn med socker, då blir de slöa". Och det tyckte hon var bra.

Jag är fortfarande CHOCKAD. Ge sin treveckors bebis honung! Som drog! Att vänja spädbarn vid att bli beroende av socker!! herregud!

Dessutom - är det inte farligt att ge bebisar honung?!?!

Jag kom mig inte för att säga så mycket eftersom mamman i fråga är sjuksköterska och hennes man är tandläkare och de borde veta vad de pratar om...

• Svar på tråden Mamman doppade nappen i honung för att spädbarnet skulle ta nappen?!
  • Niinaaa

Men fy vad hemskt!!!!!!
    Nä barn ska ju inte ens äta honung före ett års ålder

• Hia

JössesFörvånad
    Kan bara hålla med dig...man blir chockad.Honung ska ju ej ges till barn före 1 år

• blonde redhead

Ja alla har ju sina knep, men honung kan ju vara direkt livshotande för spädbarn, därför ska det inte ges före ett års ålder.

• Musslan

Varför är honung farligt för barn, nu igen??

• lisalove

Konstigt då borde hon ju veta att honung är livsfarligt för små barn. Kan få bestående hjärnskador.  Minns inte vart gränsen när man kan börja "ge" dem, men den lär ju vara över året.

Kopierat från denna artikel: Spädbarn ska inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier som producerar ett farligt gift.  www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/mat/mat_foer_bebis_6_-_8_maanader/

• lisalove

Kanske inte var hjärnskador, men jag har för mig att jag sett nån dokumentär på discovery om det

• blonde redhead

Honung kan orsaka botulism..

• blonde redhead

Detta kan det orsaka:

Sjukdomen kan ha ett dödligt förlopp utan behandling.

De huvudsakliga symtomen vid klassisk botulism är:

illamående, kräkningar, diarré (ibland förstoppning)
    allmän sjukdomskänsla, yrsel, trötthet, muntorrhet
    ögonmuskelförlamning som kan leda till synstörning, dubbelseende
    halsont, talsvårigheter (patienten kan söka för "halsfluss", eller remitteras till psykiatrisk klinik!)
    efter hand andningsförlamning (respiratorvård kan behövas).
    Antibiotika hjälper inte eftersom symtomen orsakas av toxinet. Motgift kan ges i form av antitoxin, men det är den symtomatiska behandlingen (t.ex. med respirator) som är viktigast.

Diagnosen misstänks oftast utifrån den kliniska bilden. Den kan verifieras genom att toxin påvisas i livsmedel, blod och/eller avföring eller att bakterien odlas fram från livsmedlet.

Svar på tråden Mamman doppade nappen i honung för att spädbarnet skulle ta nappen?!