Vad är speciellt med Pysslingen??
Ja, vad är utmärkande för just Pysslingen förskolor?
Ja, vad är utmärkande för just Pysslingen förskolor?
Men någon måste väl veta något om Pysslingen, eller...?
Det enda jag vet om dem är att de är privat ägda.
Jag har alltid trott att det bara var ett vanligt privatägt alternativt, en kedja med ett vinstdrivande aktiebolag i grunden.
Vanlig "kommunal" pedagogik. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag är också nyfiken på om dom arbetar efter någon speciell inriktning.
Surfa in på deras sida och kolla http://www.pysslingen.se/
Och som när det gäller alla privata vinstdrivande alternativ så gäller det för dem att optimera resurserna för att kunna ta ut en vinst på samma peng som kommunen ger per barn. I bästa fall betyder det att personalen mår bättre och har mer inflytande över verksamheten, i sämsta fall är det lika dålig personaltäthet som i kommunala förskolor och billigare mat.
Ingen aning annat än att de är privata. De driver både skolor och förskolor och min son går just nu på en högstadieskola som drivs av pysslingen.
man ser varje barn som en individ (inte bara på pappret) och har inviduella utveklingsplaner. Man lägger upp undervinsningen på ett litet annat sätt och har perioder med teman istället för ämneslektioner. Då kan man ha ett tema och där ingår moment ur svenska, samhällskunskap, historia mm (utav de mål man ska uppnå för att nå betygskriterierna i de olika ämnena.
Jag måste säga att den typen av undervisning passar min son mycket bättre då de ger mer att ha ett och samma tema under 2 veckor och sen gå vidare till nästa tema istället för att ha dagarna upphackade av kanske 5-6 olika ämneslektioner.
Jag har läst på pysslingen.se, men blev inte klokare av det. Jag tycker att det låter som en helt vanlig förskola med sunda värderingar. Det var en kompis som sa att det var något särskilt men att hon inte visste riktigt vad.
Som det ser ut nu så kommer sonen att byta till en pysslingen förskola efter att ha gått på en helt vanlig kommunal förskola.
Jag tänkte bara om det blir väldigt annorlunda för honom.
Men det verkar inte som det...
Tack Maria med tre!
Det var det jag läste mig till också, vilket bara låter jättebra.
Det tror jag inte att det blir, inte större skillnad än att byta mellan två kommunala, det beror ju mkt på vad det är för personal på avd. vad det blir för förskola.
Som jag ser det så kan det aldrig bli värre mot vad det är nu.
Så det blir nog jättebra, eftersom det inte verkar vara nåt särskilt utmärkande med pysslingen, förutom att det verkar bra.
Har mina barn på ett pyssling dagis och är supernöjd. Nu valde vi det för just det dagiset har så bra rykte jämfört med närliggande komunala dagis. De följer den vanliga läroplanen för förskolor, men är enligt min uppfattning mer pedagogiskt inriktade och arbetar mer utifrån varje individ. Sedan har de högre personaltäthet och bättre ekonomi, vet inte om det gäller alla Pysslingen eller om det är just vårt dock.
Rent allmänt som privat alternativ så måste man vara rädd om sitt rykte och jobba på att det är bra både för personal och barn annars får man inga barn. Ingen ställer sina barn frivilligt i kö till en förskola där man vet att det händer en massa saker (mobbing, glömmer barn ute, missar allergier, har hög personalomsättning, mm).
Sen måste inte alla privata alternativ vara bra för det, men jag tror att generellt måste de hålla föräldrarna nöjdare eftersom de är beroende av att folk aktivt söker sig till deras alternativ.
Själv jobbar jag inom Pysslingen... och det är precis som många andra skrivit här. Det är ett aktiebolag och vi är privata.
Ang "speciell inriktning" är det helt upp till varje förskola.
Pysslingen är inte en pedagogisk inriktning, utan ett företag som driver en massa förskolor runt om i landet. Alla förskolor har sin egen verksamhet och pedagogik.
Det som utmärker just pysslingförskolor är att de satsar mycket på personalen. Man får vidareutbildningar, löneförmåner, göra studieresor, gå på mycket föreläsningar, bra mat, bra tider etc.
Pysslingen anser att om pedagogerna är nöjda så är barn och föräldrar nöjda.