• FH Mamma

regler för skällande hund..??

2 olika fall vad gäller för dessa?

7.45 Hund bunden och skällande 5 min utanför ett ålderdomshem vid lämning på dagis jämte.

och

16.00 hund bunden 15 min vid hämtning vid dagis även detta utanför ålderdomshem.

Hunden slutar skälla om matte/husse inte syns men börjar när andra människor går förbi vilket händer 3-4 ggr på 15 min ungefär.

Området är inte privat och räknas inte heller som ett hyresbolags område (hyresbolag kan ha egna regler) vilka regler gäller?

Kan ålderdomshemmet  själv sätta upp skyltar med förbjudet att parkera hundar som är lagliga?

Jag vill alltså veta vad som är lagligt inte vad som är etiskt rätt

• Svar på tråden regler för skällande hund..??
  • Champagne

Det undrar jag medFundersam, har en hund i kvarteret som skäller konstant mellan 07-16, varje dag!

• Whiney

om ni anser att de är jobbigt att hunden skäller får ni ta kontakt med dess ägare först.
    Vi hade nämligen en granne vars han två taxar stod och skällde från 06-17 varje dag i hundgården.
    Vi pratade med grannen och berättade de att dom skäller så mkt, vi tyckte inte skällandet var så jobbigt utan att hundarna inte trivdes.
    Prata med ägaren först går inte de så hör av er till er kommun, dom brukar ge bra svar på hur man skallgå till väga.
    Varför vill du så gärna ha reda på vad som är lagligt? Och inte etiskt?

• FH Mamma
    Whiney skrev 2007-11-26 09:02:00 följande:
    om ni anser att de är jobbigt att hunden skäller får ni ta kontakt med dess ägare först.Vi hade nämligen en granne vars han två taxar stod och skällde från 06-17 varje dag i hundgården.Vi pratade med grannen och berättade de att dom skäller så mkt, vi tyckte inte skällandet var så jobbigt utan att hundarna inte trivdes.Prata med ägaren först går inte de så hör av er till er kommun, dom brukar ge bra svar på hur man skallgå till väga.Varför vill du så gärna ha reda på vad som är lagligt? Och inte etiskt?
    Därför man kan inte hänvisa människor till att det är oetiskt att hunden skäller 5 min + 15 min/ dag utanför ett ålderdomshem vid frukosttid samt på em.
  • FH Mamma
    Grand Cru skrev 2007-11-26 08:54:25 följande:
    Det undrar jag med, har en hund i kvarteret som skäller konstant mellan 07-16, varje dag!
    Det däremot skulle få mig att fundera på att be en djurinspektör kolla upp hunden. Är någon ute med hunden mitt på dagen?
  • FH Mamma

Regler och etiska värderingar stämmer inte alltid överens.

• MissTag

men vi pratar om totalt 20 minuter.... Tror djurinspektörerna har viktigare saker för sig.

• Venus från Milo

Svarar FH mamma och Grand Cru i samma inlägg.

Så länge hunden inte anfaller och biter någon kan man nog inte göra nåt.

Lagar på hur länge man får lämna en hund ensam kan jag inte. Tror det är mest rekommendationer.
    Det var ett lagförslag uppe för ett tag sedan att hundar skulle rastas var 6:e timme på dagtid. Men tror inte det gått igenom än. (Hoppas det gör det. Många hundar som skulle slippa sitta hemma flera timmar per dag, då.)

Prata med ägaren först och främst. Jag skulle iaf uppskatta att någon upplyste mig om att min hund skällde hela tiden när hon är ensam. Eller när hon sitter uppbunden. Det är ju svårt att veta sånt. Hunden kanske är tyst precis när man går. Nu lämnar jag väldigt sällan min hund ensam hemma eller binder henne utomhus.
    Lyssnar inte ägaren får man prata med fastighetsägare eller kommunen eller något liknande.

Man får inte lov att sätta upp egna skyltar hur som helst. Tror det är kommunen man talar med om sånt.

• ms smurfan

men herregud det handlar om en hund som skäller några minuter.
    vilken djurskyddsinspektör skulle bry sig?

den kanske inte klarar av att vara hemma själv och istället för att sitta hemma en timme så får den gå med och hämta barnen.

inget olagligt, inget att göra åt

• Pippiputti

Då det bara gäller några minuter per dag så skulle det vara höjden av..löjlighet om det anmäldes.
    Tror att djurskyddsinspektörerna skulle skratta eller bli väldigt arga för att någon ens ids anmäla något dyligt till dem och uppta deras dyrbara tid.

Vad magkänslan säger mig är att ålderdomshemmet inte kan sätta upp egna förbuds-skyltar på allmän mark.
    Skulle de gnälla skulle jag fråga polisen vad som gäller och skulle jag ha rätt...skulle jag fortsätta binda min hund där vid hämtning och lämning.

Svar på tråden regler för skällande hund..??