• palou

Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??

Min kille är snart 7 mànader, och jag hade hoppats och trott att bebisar i den àldern började sova längre pà nätterna. Men han vaknar var tredje timme, ibland varannan timme, och ska äta? Vad kan man göra för att familjen ska fà sova en hel natt? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??
  • Sudnil

Jag är oxå där. Min dotter vaknar var tredje timma och vill gå upp vid 05-06.

Jag har provat att ge henne, gröt + välling, bara välling. Inte sover hon längre för et.

Så jag håller utkik här o ser om det kommer några tips.. Känner att man borde få sova lite mer än 6timmar...=)

• April2007

Hej Palou
    Känner igen det där. Men din bebis behöver garanterat inte äta var tredje timme på natten! jag hade samma problem, men när min kille var 5 månader bestämde jag mig för bryta den dåliga ovanan. En natt när han vaknade första gången tog jag upp honom och gick runt med honom i famnen för att söva om honom. Han gallskrek i två minuter, men sen somnade han. Gjorde likadant nästa gång han vaknade. Samma resultat.
    Andra natten likadant, men den här gången skrek kan i max 1 minut, sen sov han.
    Tredje natten behövde jag inte ens ta upp honom, bara vyssja honom där han låg!!
    Det tog alltså tre nätter, efter detta äter han sitt först mål ca kl. 6 på morgonen, somnar därefter om igen i någon timme.
    tycker absolut du ska testa det jag gjorde, för di bebis är garanterat inte hungrig så ofta på natten!
    Lycka till!

• Jewall

Min lilla bebis gör det samma och han är nu 7månader.
    Har försökt att gå omkring med han och få han att lugna ner sig och somna om men utan resultat.
    Varje gång jag ska lägga ner honom så börjas det om och så kan vi hålla på i flera timmar så jag gav upp och tänker vänta lite till
    Har märkt att han knappt äter något på natten utan snuttar mest.
    Napp fungerar inte men har hört att en nappflaska med lite vatten i ska fungera....ska testa.
    Blöjan lär väl bli proppfull

Du ska veta att du inte är ensam om ditt problem iaf. :)
    Snart så sover de hela natten....förhoppningsvis ;)

• Annica71

Så var/är våran dotter också men vi håller precis på att försöka bryta vanan. Vad man gör när man ger dom mat så ofta är ju att de endast äter mängden för att stilla hungern och alltså inte blir ordentligt mätta + att man vänjer dom med att somna om med mat. Det blir liksom en ond cirkel men man gör ju det som känns lättast i olika lägen. För oss har det blivit så här för att vi har en dotter till som vi inte vill ska bli väckt men nu måste vi ändra detta så senaste veckan har vi "proppat" henne med välling vid 23-tiden och därefter har hon inte fått något förrän frukost vid 07 ca. Det har gått bra. Första natten var hon ledsen till och från ca 40 minuter och sedan har det blivit mindre och mindre. Dessutom har hon vaknat senare och senare. Natten till idag var det inge gråt alls men hon vaknade 3 ggr men då jag pratade lugnt med henne och höll en hand på henne så somnade hon om så gott.

Jag tror du/ni helt enkelt måste bestämma er att ta fajten så att säga.

Lycka till

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • palou

Tack för era tips! Jag ska ta upp "striden" redan inatt. Làter som en bra idé att ge ett skrovmàl vid 23-tiden, och sen hjälpa honom att somna om utan mat när han vaknar alla gànger innan rimlig morgontimme... Verkar vara fler nattvandrare därute..

• vill bli mamma meddetsamma

vår son på 6 månader gör likadant, 3 timmar är det längsta han sover i ett svep, 2 timmar brukar det vara. jag har börjat ge ersättning nu vid 23 och det har hjälpt lite men han vaknar ändå efter max 3 timmar och i sömne ammar jag honom och lägger sen tillbaka honom. jag försöker alltid stoppa i nappen och vagga honom lite först men när han gallskriker ammar jag. jag tänker att sambon vaknar för mycket liksom grannarna men jag ska sluta tänka så och göra som ni andra i tråden. nu vaknar han igen...

• Annica71

Hur gick natten?

Här var natten jättebra. Hon vaknade 1 gång bara men somnade om direkt utan skrik då jag la min hand på henne. Jag har valt att ha en bredvid mig nu när vi kör "fajten" (hon ligger annars i spjälsäng i sitt rum) men för att hon inte ska vakna för mycket så att säga så ligger hon bredvid mig. Nu hoppas vi att hon sover hela natten som kommer *håll tummarna*

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • palou

Natten gick väl sàdär... Hällde i honom välling kl 23, sen sov han faktiskt till 04, vilket faktiskt var länge sedan han gjort Men att dà inte ge honom mat var han inte alls förtjust i, jag vaggade, sjöng, nynnade i vad som kändes en evighet, men han blev bara mer à mer vaken, och oxà mer à mer arg. Gav till slut upp, tänkte pà stackars grannarna, sà han fick välling. Han vann alltsà rond 1, kan man säga Sov sedan till 6.30 när det ändà är dags att kliva upp. Ska ta nya tag ikväll!

Jag är sà imponerad av er som bara stàr pà er! Själv blir jag helt hjälplös!!

• vill bli mamma meddetsamma

vår natt gick också bra trots förkylning. vår son vaknade bara två gånger tror jag, och jag ammade honom halvt i sömnen.

• Suskiv

Att 7 ånaders bebisar vill äta på natten är varken konstigt eller ovanligt. det är mer ovanligt med 7 månaders bebisar som självmant slutat äta på natten.
    Äter han på natten behöver han uppenbalirgen mat på natten. Behöver han inte mat på natten jag då vaknar han inte för att äta.

Min 10 månader vaknar i snitt 1 gång i timmen hela natten. Jag ser det som helt normalt

Svar på tråden Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??