Du måste logga in för att svara i en tråd.

• palou

Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??

Min kille är snart 7 mànader, och jag hade hoppats och trott att bebisar i den àldern började sova längre pà nätterna. Men han vaknar var tredje timme, ibland varannan timme, och ska äta? Vad kan man göra för att familjen ska fà sova en hel natt? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??
  • Joneh

Hej! Det händer mycket i kroppen på en 7-månaders bebis, bl a håller de ofta på att få tänder. Då vaknar de ofta i perioder. Det är helt naturligt och inget man behöver "träna bort" jag tycker att det är viktigt att man som förälder inte ser sitt barn som en fiende som man behöver "ta en fajt mot" utan att man lyssnar på dess behov. Det har man igen (och framförallt barnet) senare i livet då barnet ofta blir tryggare.
    Om man inte endast ammar kan ju sambon hjälpa till att ge mat på natten om det behövs. Annars rekommenderar jag att samsova och amma då behöver man ju inte gå upp varje gång barnet vill ha mat.

• Annica71

I Vårt fall upplevde vi det som att hon vaknade till och att vi liksom lärt henne att somna om med mat och det fick vi bekräftat då vi böjade "ta fajten"
    Enligt BVC så ska barn över 6 månader klara sig utan mat på natten och då vi har en 2,5 åring som precis nu slutat med sitt strul nattetid så kände vi att så kunde vi inte ha det igen.
    Jag tror man känner sitt barn bäst själv och inte gör man något som man märker att barnet mår dåligt av.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • En helt vanlig mamma

Min son sover ocksa valdigt daligt o BM har sagt at oss att ta bort nattmalen. Han snuttar till o fran under hela natten o ar sa matt pa f.m. att han inte vill ata innan 12.00...Vissa natter vaknar han 10-20 ggr och det MASTE fa ett slut, han ar ju ocksa supetrott de mornar han har haft en strulig natt...

Vi ska ta upp "projekt avvanjning" till helgen da maken kan ta sonen pa morgonen eftersom jag ser det framfro mig hur slut jag kommer att vara.

• palou

Joneh: Jag tror ingen förälder ser sitt barn som en fiende, att "ta striden" är ett uttryck...

• Annizsj

Kunde inte hamna i en mer aktuell tråd. Vår son har från det han föddes ätit väldigt ofta. Nu är han snart 7 mån och vaknar som vanligt ofta om nätterna. Tror jag ammar honom ca varannan timme. Sedan spelar det ingen roll vilken tid vi går och lägger oss, han vaknar ändå runt halvåtta varje morgon (med undantag idag då). Igår testade vi att ge honom välling, å han älskade det Men han vaknade lika ofta som innan. Sen är han inte riktigt vaken när han vaknar och ligger där och viftar å kråmar, det enda sättet att få honom att somna om är att amma honom. Jag försöker tänka att det är en fas och att det blir bättre när vi får hem spjälsängen (som ju aldrig kommer). Nä , nu är mamma Anna trött efter att inte fått sova en natt på snart 7 mån. Man vill inte klaga, man visste ju att det skulle bli tufft att bli mamma och jag älskar det ju. Men man längtar verkligen efter en hel natts sömn......

• ploten

Samma sak här. Vår son är snart 6 månader och vill amma varannan timme på nätterna. I början av nätterna känns det som han verkligen är hungrig, för då äter han ganska girigt. Fram på tidiga morgontimmarna är det mer snutta som gäller. Oavsett vilket - och oavsett att det finns folk och "experter" som säger att så "gamla" barn "ska" kunna sova hela natten - så är det ju mitt bröst och min närhet han söker när han vaknar. Hur skulle jag kunna neka honom det?

Men, jag längtar förstås också efter att få sova mer än två timmar i sträck, och jag måste dessutom snart sluta nattamma (och dagamma), eftersom jag börjar jobba om drygt två månader. Vi ska prova att börja ge gröt på kvällarna, men många säger ju att det inte hjälper - men kanske funkar det på just vår son! Och sen till jul, när min man är ledig i två veckor, ska vi prova om det hjälper att han tar upp sonen på nätterna och försöker få honom att somna om.

• Annizsj

ploten-- Hoppas hoppas att gröten mättar er son och att det fungerar att jobba. Det är nog bra att börja "träna" med pappa ett tag innan, så det inte blir en chock för er alla. Men måste du verkligen sluta nattamma helt? Ska du jobba natt? Att pappa tar några nätter kanske gör att han vill äta mindre om nätterna? Måste vi också testa. Men nu är det pappa som går upp 5:30 och jag ammar så då blir det liksom att jag tar nätterna med...
    Ja, precis hur lätt är det att neka sonen den närheten han ber om? Det är ju såklart mysigt också....
    Hoppas att vi får sova mer snart1

• råttan07

vad skönt att höra att fler har "nattätande barn". I min mammagrupp verkar jag vara den enda. Sonen är 5,5 månad och har alltid ätit på natten. Han har alltid ätit dåligt på dagen, och tagit igen det på natten. Ända upp till för ca 2 veckor sedan ammade han 5-6ggr per natt, sen introduserade vi välling.
    Han var verkligen hungrig och inte bara snuttig (och jag hade prövat alla råd med vyssning, vaggning och sätta i nappen osv) så även fast man rekomenderar välling från 6 månader så började vi med det. Han hade sedan 4 månader fått lite gröt på dagen varvat med bröstmjölk/ersättning.
    Fösta ggn vi prövade med 50/50 ersättning välling sov han 4h i rad! sedan 6h och sen 6,5. Helt otroligt! så skönt att han/vi fick sova fler timmar irad. Han ammar fortfarande 2-3ggr per natt men det är en betydlig förbättring mot 5-6ggr. Vi har märkt att det bästa verkar vara att ge honom rikligt med välling typ 320-400ml (ger i omgångar) på kvällen då står han sig till ca 3 på natten så ammar jag då och en eller 2 ggr till!
    Det vart ett långt inlägg, men jag rekomenderar verkligen välling! (vi ger sempers milda osötade välling).

• EllinorA

Amning är ju inte bara mat utan även närhet och just runt 7-9 månadersåldern kan dom ju vara lite extra "needy". Min dotter som är snart 9 månader vaknar två till tre gånger per natt och vill ammma. Ser inte det som något konstigt. Visst det kan vara jobbigt ibland, men det kommer att gå över så småningom ju.

• Jessica24
    Suskiv skrev 2007-11-27 19:35:37 följande:
    Att 7 ånaders bebisar vill äta på natten är varken konstigt eller ovanligt. det är mer ovanligt med 7 månaders bebisar som självmant slutat äta på natten. Äter han på natten behöver han uppenbalirgen mat på natten. Behöver han inte mat på natten jag då vaknar han inte för att äta. Min 10 månader vaknar i snitt 1 gång i timmen hela natten. Jag ser det som helt normalt
    Håller med till 100%.
  • två som är små

Jag har nattammat min son fram tills för två veckor sedan. Han var då 9 månader. Jag var helt slut av att aldrig få sova, och han vaknade varannan timme under nätterna och ville äta. Välling nobbade han totalt. Bara tutte gällde... annars gallskrek han (och nu menar jag SKREK)Jag förmådde inte att sätta stopp, och min man ansåg sig inte klara skriknätterna med sonen om jag inte ammade.

Vad som då hände var att jag blev akut sjuk med feber och kräkningar. Trodde det var magsjuka eller influensa. Det visade sig komma från en kraftig mjölkstockning i bröstet som ledde till inflammation i bröstet och bakterier i mjölken. Fick dubbel dos antibiotika, och fick avsluta amningen helt adrupt.

Min man fick ta hand om sonen alla nätter under en vecka, och jag själv bäddade åt mig nere i källaren, för att inte "finnas till hands".

Efter två nätter hade sonen funnit sig i detta, och sover nu hela natten. Han har också börjat uppskatta välling på kvällen, samt äter mycket bättre på dagarna.

Så mitt tips är: sluta amma. Han är mogen för annat nu. Antagligen beöver han också sova. Det är lika viktigt med sömn som med mat för de små. Det är när de sover som hjärnan utvecklas mest... då bearbetar de allt de varit med om under dagen.

Svar på tråden Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??