• cambabe

inte bjuden på kalas

Jag har aldrig skrivit in till forumet förr, men är så arg och ledsen just nu att jag bara måste få det ur mig. Känner mig urfånig och kan därför inte prata med några vänner om detta. Lämnade fyraåringen på dagis idag. En i gruppen ska ha kalas. Inbjudningslapparna hänge på hyllorna såg att många var bjudna (kanske alla grabbarna - osäker eftersom min son var ledig i fredags så många hade tagit sina inbjudningar. Sonens absoluta bästa kompis var bjuden men inte min son. (de två är har växt upp nästan som syskon, har känt varandra sedan födseln och är otroligt tajta). Än så länge har inte sonen upptäckt det där med att vissa är bjudna och andra inte - men det är klart att han kommer förstå det. Jag blev så j-vla förbannad. Uppmärksammade personlen på att det inte är ok att hänga inbjudningar på dagis när bara vissa är bjudna - vilket de också tycker är en självklarhet och ska ta upp i föräldragruppen. Men det som jag tycker är jobbigast är min egen reaktion - jag blev jätteledsen över att min son inte blev bjuden, vad är det för fel på honom, varför väljer de att bjuda hans absoluta bästis och inte honom? Tänk om alla killarna utom min son är bjudna? Urlöjliga tankar som jag skäms för. Och säkert handlar det om att jag återupplever egna minnen från att inte vara bjuden, bli lämnad utanför. Inte så att jag var mobbad men alla har vi väl upplevt som barn att vi blivit bortvalda. Jag skäms över att jag blev så ledsen och jag vet inte hur jag ska hantera det. Kan ju inte gärna fråga föräldrarna varför min son inte blev bjuden?

• Svar på tråden inte bjuden på kalas
  • misssecret

Jag förstår hur du känner, jag hade kännt samma sak. Nu är min son så liten ännu att det inte bjuds in något ännu. Säg till perosnalen att det inte är ok att sätta inbjudningar på dagis när bara några är inbjudna för det sårar.

• cambabe

Tack din kommentar!
    Jo det sa jag till dem och det kommer de ta upp. Det som är jobbigt dock är att jag blev så ledsen över att sonen valts bort och började fundera på varför.

• Melker007

Näe fy vad hemskt!!! Jag föstår precis hur du känner! Fruktansvärt! Jag jobbar som lärare och vi har som policy att ALDRIG tillåta att inbjudningar delas ut i skolan om det inte är så att ALLA i gruppen verkligen är bjudna. Det är helt oacceptabelt!

• AnneSophie

Det där är helt klart min mardröm. *mammaångest* Förstår dig TS.

Jag vet inte hur jag skulle göra, men...antagligen hade jag nog ringt föräldrarna faktiskt. 
    Sagt något om att jag ville kolla så att det inte blivit nån miss (det är ju iofs inte helt omöjligt) eftersom jag ska planera en del aktiviteter närmaste helgerna och behöver veta om sonen ska på kalas eller inte.

Kanske är det ett misstag (hoppas jag) men om det inte är det så kanske föräldern får sig en tankeställare...och lite dåligt samvete.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • SIN74

Vi har alltid haft som regel att bjuder du inte alla så får du inte lämna inbjudningskort på försklolan eller i skolan. För det sårar, skapar tråkig stämning. Det är inte ok.
    Fråga du, varför. Eftersom ni varit tillsammans förut men inte nu.
    Förstår precis hur det känns!!

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • cambabe

Jo det där med att ringa föräldrarna har jag också tänkt på. Men jag känner mig så dum, känns pinsamt. Då blir de ju "tvugna" att bjuda honom. Dessutom vet jag ju inte om min son bryr sig. Han leker ju inte direkt med killen som ska ha kalaset och han vill själv inte ha något stort kalas när han fyller år i januari. Men det känns som om jag tar det hårdare än vad han kommer att göra.

• elink

jag håller med dig i sak. men som du påpekar kan det vara egna erfarenheter som gör att du reagerar så starkt. tänk bara på att inte överföra dina egna känslor till din son. i förlägningen måste man lära sig att handskas med den där sortens motgångar i livet. att man inte blir bjuden kan bero på annat än att man inte vill att just han skall komma; begränsat med plats etc.

som vuxen måste man veta att det är i värdens fulla rätt att välja vilka man bjuder. du vill väl inte att andra skall lägga sig i vilka som kommer på DINA bjudningar?

jag säger inte att man inte kan känna sig sårad av att inte få komma. men du göra din son en björntjänst om du inte lär honom att inte ta sånna här saker personligt. gör inte så stor affär av det inför honom. men kom ihåg att du inte kan packa honom i bomull. förr eller senare måste han lära sig att handskas med det här.

som jag brukade säga till mina elever i skolan: det är bra att ha ett mjukt hjärta men skaffa dig oxå en hård panna!

• Dag o natt

Jag förstår dig också ts. Jag hade kännt likadant! På barnens skola där vi bor har vi fått hem lappar att man absolut inte får skicka inbjudningar via skolan om inte alla i klassen är bjudna. Jag hoppas att personlen där din son går också gör detsamma. Tycker du ska följa Annesophies råd! Ring upp dem... Det är absolut inte du som ska känna dig dum! 

• cambabe

Det du skriver elink är precis det jag tänker på och därför som jag behövde ventilera detta här istället för att pysa över hemma eller gå och grubbla för mycket. Jag kommer absolut inte ta upp detta med sonen, kanske går det honom förbi fullständigt och då är det ju bra.
    Självklart väljer var och en vem de vill bjuda. Min son ville inte bjuda fler än tre barn på sitt kalas så då gjorde vi så. Men vi SKICKADE inbjudningarna till dem som blev bjudna. Här är det många barn från gruppen som är bjudna och de har lämnat inbjudningarna på dagis + att sonens absoluta bästa kompis är bjuden!

• AnneSophie
    cambabe skrev 2007-11-26 09:57:12 följande:
    Jo det där med att ringa föräldrarna har jag också tänkt på. Men jag känner mig så dum, känns pinsamt. Då blir de ju "tvugna" att bjuda honom. Dessutom vet jag ju inte om min son bryr sig. Han leker ju inte direkt med killen som ska ha kalaset och han vill själv inte ha något stort kalas när han fyller år i januari. Men det känns som om jag tar det hårdare än vad han kommer att göra.
    Fast... Dom behöver ju inte vara tvugna alls. Det kan vara ett misstag (sådana sker)...eller så kanske föräldern säger att "lille Olle" bara fick bjuda x antal och att han själv valt vilka. Då vet du ju. Då är det bara att säga hejdå.

Jag tänkte just på att ovissheten känns jobbig.

Åh jag tycker så illa om kalaserier och grupperingar redan från sådan tidig ålder. *suckar*
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Önskan

Jag tycker att om man ska bjuda via dagis så bjuder man hela avdelningen. Annars får man minsann skicka hem inbjudningskort, så jag tycker det var en felbedömning.

Förstår att du känner dig lite ledsen, men som sagt så är det troligtvis barnet som har valt några vänner.

Är du säker på att det inte suttit lappar på alla hyllor, och att någon tagit er av misstag?

• cambabe

Hej!
    Ja jag såg faktiskt när lapparna sattes upp och ingen på sonens hylla - men då visste jag inte att det var kalasinbjudningar....
    Jo jag tror att jag ska ta upp det om jag springer på killens föräldrar vid lämning eller hämtning. Mer som en kommentar på att de satt upp inbjudningarna på dagis.......
    Tack för allas stöd och kommentarer - jag förstår nu att jag inte är den enda som känner så här. Antar att detta bara är början på kalashelvetet!!!

• elink
    cambabe skrev 2007-11-26 10:05:36 följande:
    Det du skriver elink är precis det jag tänker på och därför som jag behövde ventilera detta här istället för att pysa över hemma eller gå och grubbla för mycket. Jag kommer absolut inte ta upp detta med sonen, kanske går det honom förbi fullständigt och då är det ju bra. Självklart väljer var och en vem de vill bjuda. Min son ville inte bjuda fler än tre barn på sitt kalas så då gjorde vi så. Men vi SKICKADE inbjudningarna till dem som blev bjudna. Här är det många barn från gruppen som är bjudna och de har lämnat inbjudningarna på dagis + att sonens absoluta bästa kompis är bjuden!
    jag skulle inte ta upp det med föräldrarna som skrivit inbjudningarna. däremot ta ett snack med personalen.

jag har arbetat i skolan tillräckligt länge för att veta att föräldrars små tjafs och eventuella konflikter ofta spiller över på barnen. trots att det inte fans där från början.
  • Önskan

Ja, säg till personalen som får vara noga med att tala om att kalasinbjudningar till begränsat antal får man skicka just privat!

• cambabe

Okej jag förstår din hållning elink eftersom du har en massa erfarenheter i "ryggen" och i huvudet när du tänker på detta. Jag har redan sagt till personalen och hur jag gör med föräldrarna får jag se. Men du har säkert delvis rätt i det du skriver att vi föräldrar överför en massa på våra barn som kanske inet alltid är det bästa. Samtidigt så måste ju vi som föräldrar faktiskt stå upp för våra barn och ha en kommunikation med varandra när något går snett. Om det är så att min son är den enda pojken som inte är bjuden i gruppen (vilket jag inte hoppas) så är det faktiskt så att föräldrana låter en fyraåring frysa ut en jämnårig och det tycker jag inte är ok!

• elink
    cambabe skrev 2007-11-26 10:27:28 följande:
    Okej jag förstår din hållning elink eftersom du har en massa erfarenheter i "ryggen" och i huvudet när du tänker på detta. Jag har redan sagt till personalen och hur jag gör med föräldrarna får jag se. Men du har säkert delvis rätt i det du skriver att vi föräldrar överför en massa på våra barn som kanske inet alltid är det bästa. Samtidigt så måste ju vi som föräldrar faktiskt stå upp för våra barn och ha en kommunikation med varandra när något går snett. Om det är så att min son är den enda pojken som inte är bjuden i gruppen (vilket jag inte hoppas) så är det faktiskt så att föräldrana låter en fyraåring frysa ut en jämnårig och det tycker jag inte är ok!
    jag bara menade att ibland ser man spöken och troll där inga finns......

är det första gången det händer? leave it.
    händer det igen: ta itu med det.

så skulle jag gjort. därmed inte sagt att det är det enda rätta.
  • cambabe

Jo och jag har nog rätt lätt att se de där trollen......
    Jag tror jag lämnar det om min son inte själv kommnterar det. Gör han det så kommer jag nog agera på något smidigt sätt

Svar på tråden inte bjuden på kalas