• TeeTee

Julpynta med 1-åring hemma?

Hur gör ni?

Min underbara son är i åldern där ALLT skall undersökas. Allt skall rivas ner från fönsterbänkar, bord, bokhyllor etc. Vi har lås på precis allt: lådor, toalettstolen, rubbet. Och lägenheten är i princip tom från 1 meter och neråt.

Nu undrar jag med julpynt! Jag älskar julen och att julpynta, men det känns helt kört att ha massa krimskrams stående, då sonen bara kommer att riva ner och förstöra alternativt äta upp det.

Julgardiner kan man väl hänga upp och adventsljusstaker i de fönstren han inte når. Men sen då? Hur gör ni med julpynt? För inte att tala om julgran!? -det känns inte som ett alternativ i år!

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Svar på tråden Julpynta med 1-åring hemma?
  • UnderbaraSöner

Har tyvärr inga tips då d blir första gången för oss med..men läste att ni hade toalett lås..vart finns det?? måste verkligen ha d för de plaskar gärna i det..såå äckligt..

• morotsland

Mmmm, man får hänga pyntet högt upp, det blir väldigt snyggt . Och binda fast granen i väggen/taket. Och inte ha glaskulor i förstås. Och kolla så att eventuella ljusslingor har platslampor, två-åring som bet sönder och svalde glaslampa förra julen var mindre kul...

• Birgitta2

Ettåringar är nog som katter. Små tomtar kan du glömma, liksom annat som kan vara kul i en ettårings ögon! Elljusstake minns jag att jag hade, likaså julgardiner och julstjärna. Men det där småttiga, det fick vänta tre-fyra år.

• TheMilky

Prova det som min mor gjorde med mig och min syster. Vi rörde aldrig nåt och rev itu. Hon tog oss i handen och visade oss alla saker, och sa lugnt och försiktigt att "såhär tar man i den här saken, och man är försiktig för annars går den sönder..." Och vi fick pilla på dem och smaka på dem och allt sånt. Funkade. Julgranen hade de på ett bord när min första jul kom. Dock var jag och åt lite barr

• TeeTee
    UnderbaraSöner skrev 2007-11-26 11:02:31 följande:
    Har tyvärr inga tips då d blir första gången för oss med..men läste att ni hade toalett lås..vart finns det?? måste verkligen ha d för de plaskar gärna i det..såå äckligt..
    Letade länge, men hittade ett universallås på Barnens Hus, som funkar jättebra. Det stod universallås på den, och bakpå stod det att den funkade till toalettstolar.
  • Birgitta2
    TheMilky skrev 2007-11-26 11:06:22 följande:
    Prova det som min mor gjorde med mig och min syster. Vi rörde aldrig nåt och rev itu. Hon tog oss i handen och visade oss alla saker, och sa lugnt och försiktigt att "såhär tar man i den här saken, och man är försiktig för annars går den sönder..." Och vi fick pilla på dem och smaka på dem och allt sånt. Funkade. Julgranen hade de på ett bord när min första jul kom. Dock var jag och åt lite barr
    Så gjorde jag med min dotter också. Men det var lönlöst med sonen, han grabbade tag i allt och slet ner, inkl växter, prydnadssaker och gud vet allt. Jag tror det är skillnad mellan pojkar och flickor där. Men julgran hade jag, med plastkulor.
  • TeeTee
    TheMilky skrev 2007-11-26 11:06:22 följande:
    Jag tror att det där funkar med vissa barn. Men jag är tyvärr väldigt tveksam till att det funkar på min son. Har testat allt för att få honom att förstå att han inte får pilla på farliga grejer. Men inte ens när han fick våran golvlampa över sig så glaskupolen gick i tusen bitar lärde han sig. Dagen efter var han och pillade på den lampan igen.
  • Snooze

Jag har alltid julpyntat för full med alla barnen. Jag plockar inte undan saker för att barnen inte ska nå dem. Låt han prova lite grejor, visst kanske inte mingvasen eller bluerayspelaren men du vet....förbjuden frukt....
    Ingen av mina barn har "sabbat" något för de är uppvuxna med att dvdfilmerna står på nedersta hyllan och stora blomkrukor på golvet. Då är det inte lika intressant längre.....utan en självklarhet.
    Men visst har det hänt lite olyckor.
    Jag har sk "studs-i-golvet-kulor" längst ner i granen samt att jag knyter fast det i gardinstången så den inte kan välta

Ta inte livet för allvarligt. Du kommer inte levande ur det ändå....
  • TeeTee
    Snooze skrev 2007-11-26 11:11:02 följande:
    Jag har alltid julpyntat för full med alla barnen. Jag plockar inte undan saker för att barnen inte ska nå dem. Låt han prova lite grejor, visst kanske inte mingvasen eller bluerayspelaren men du vet....förbjuden frukt....Ingen av mina barn har "sabbat" något för de är uppvuxna med att dvdfilmerna står på nedersta hyllan och stora blomkrukor på golvet. Då är det inte lika intressant längre.....utan en självklarhet.Men visst har det hänt lite olyckor.Jag har sk "studs-i-golvet-kulor" längst ner i granen samt att jag knyter fast det i gardinstången så den inte kan välta
    Böckerna i bokhyllan får han riva ut och likaså med saker i lådorna i köket, men det är fortfarande lika intressant för det! Och de "säkra" sakerna som jag ställt i det låga fönstret åker fortfarande i golvet titt som tätt. Så jag vågar inte testa! Flört
  • UnderbaraSöner
    TeeTee skrev 2007-11-26 11:07:21 följande:
    Letade länge, men hittade ett universallås på Barnens Hus, som funkar jättebra. Det stod universallås på den, och bakpå stod det att den funkade till toalettstolar.
    ok jag ska gå och kika där..tack
Svar på tråden Julpynta med 1-åring hemma?