• Esa

Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!

Jag har på nio månader haft ett missfall i v.8 och ett i v.5. Jag har nu hört att man kan äta en kvarts barnalbyl (albyl minor) mellan ÄL och BIM för att motverka tidigt missfall. Är det någon som gjort det här inne eller vet något om detta? Vill gärna ha många svar.

• Svar på tråden Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!
  • Kathen

Precis som EvaX sa ater jag ca 70-80mg om da'n pa eget bevag. Har senaste dryga aret haft (minst) 4-5 oforklarliga tidiga missfall. Fick ingen hjalp pa utredningen sa nu testar jag detta. Har hittills funkat ar nu i v6. Fick mindre bloedn precis nar mensen skulle komma o borjade da med aspirindosen. Otroligt nog stoppades blodn da. Kanske ar det redan for sent pga den dar blodn, vem vet. Lang vaeg innan jag kan pusta ut forstas. Vi far val se hur det gar, men jag kaende att jag hade inget att forlora eftersom det annars i princip 100% hade blivit missfall. Aldrig tidigare fatt missfall men nu senaste dryga aret varje gang jag blivit gravid sa blev det missfall i v-5,6,7.

• Capucine75

Jag har fått rådet av läkare att ta 1/4 barnalbyl / dag så även om man gör det på eget bevåg så är det ju rekommenderat av läkare. Dessa små doser ska inte påverka fostret.

• Lina1979

Ska man ta det INNAN man blir gravid eller från man får veta att man är gravid?

Loke är mammas lilla mirakel!
  • Eva X

Ni som fått rådet av läkare och inte äter på eget bevåg - hur länge har läkarna sagt att ni ska fortsätta? Till vilken vecka i graviditeten? Som jag har förstått det ska man vara extra försiktig med blodförtunnande i tredje trimestern.

• Capucine75

Lina: Man ska ta det från och med man blir gravid. Men själv komemr jag att ta det från ÄL. Det är ju inte farligt att ta det innan.

• majsalotta

Jag gör IVF och tar trombyl (75 mg acetylsalicylsyra) per dag från embryo transfer (motsvarar några dagar efter ÄL). Om jag blir gravid vetr jag faktiskt inte hur länge jag skall ta det - ialla fall dom första tre månaderna tror jag... Berättar gärna om/när jag får veta!

• Anje

Jag har haft ett MF och fyra MA under en period på tre år. Nu har jag precis fått utskrivet ett recept på Trombyl som jag ska börja ta när vi nu ska försöka bli gravida nästa gång.

Min läkare har sagt att jag ska ta dessa från ÄL varje månad. När jag väl blir gravid ska jag fortsätta att ta Trombyl tills mitten av graviditeten.

Jag har läst och hört en hel del positivt om att blodtunnande medicin ska förhindra missfall så jag tror stenhårt på detta. Det får oss att orka försöka ytterligare en gång.

• Krusbär

Dum fråga kanske men, Barnalbyl kan man alltså köpa på Apoteket medan Trombyl är receptbelagt? Men det ska ändå ha samma verkan?

• dallas
    Linis2007 skrev 2007-12-18 16:45:22 följande:
    Dum fråga kanske men, Barnalbyl kan man alltså köpa på Apoteket medan Trombyl är receptbelagt? Men det ska ändå ha samma verkan?
    Japp, dom heter Albyl Minor och finns bakom disk...
  • Primrose

Det aktiva ämnet i Trombyl och Barnalbyl är acetylsalisylsyra - så i princip kan man ta vad som helst som innehåller detta men (utom i speciella fall) hålla sig under c:a 80mg/dag (har läst på FASS att allt under 100mg/dag är ofarligt). Det bör alltså även gå bra med Treo, Magnecyl etc. men de är oftast starkare och därför svårare att dela ner till lagom dos.

Vid mitt första IVF rådde min akupunktör mig att ta 1/4 barnalbyl (62.5mg) per dag fr o m ÄP. Men jag testade sedan negativt. Jag har haft tre MF på "naturlig" väg de senaste 14 månaderna. Nu gör jag mitt andra IVF - utomlands. Jag frågade om det här med "aspirin" och de sa att de gjort tester som visat att blodtrycket i min livmoder var normalt och att jag inte hade några blodproppar i livmodern. Men det var ju innan jag började behandlingen .... Vad är det egentligen de ska mäta? Jag trodde att de ska kolla om ens blod koagulerar (alltför) lätt. Vet någon. Har de gjort "rätt" tester på mig, tror ni?Fundersam

• Symamman

Jag rekommenderar homeopatmedicin.
    Den skräddarsys och vi är ju alla olika. Det finns motsvarande Trombyl där som också stärker livmoder och resten av kroppen.
    lycka till

• Singoalla74

Jag har provat nu två cyklar med att ta en fjärdedels barnalbyl från ägglossning och då mensen har kommit så har jag slutat.
    Ska forstätta detta läste detta på osynligabarn.se.
    Där står det att man ska käka detta hela graviditeten.
    Hoppas så få en inneboende snart.

Har haft två Missed abortion ett i v 13 juli och ett i v 11 i oktober båda 2007.
    Så nu hoppas jag på ett bättre 2008.

• zuqxe

Hej!
    Har jag har testat att ta 1/4 barnalbyl vid denna grav då jag har haft två mf. Igår började jag blöda (v6) och åkte till akuten, där skrev dom ut progestron till mig som jag ska ta till v12...min fråga är om man kan ta både albyl och progestron? Någon som vet?

• majsalotta

zuqxe - Du kan ta både progesteron och barnalbyl samtidigt! Hoppas verkligen att det går bra den här gånger för dig!

Svar på tråden Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!