• Bekali

vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)

En liten hane kommer hem till oss nästa vecka....

dock har han ingen stamtavla då mamma roade sig lite på egen hand och man kunde inte avgöra på kenneln vilken av 2 alternativa pappor.... endera en naken chinese eller en puff chinese som är den mest troliga.... men ack så söt han är den lilla valpen... mamman är en chinese crested powder puff

något man ska tänka på innan bebisen anländer ? vilken försäkring är bäst, han är givetvis valpförsäkrad etc

han kommer att få följa med mej till jobbet (arbetar på ett äldreboende som tillåter husdjur)

ska bli så roligt med en liten puffkille.... så just nu är det stora diskussioner här hemma vad killen ska heta... just nu lutar det åt en liten Wiggo... tufft namn på en liten ras hehe =)

• Svar på tråden vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)
  • Themis

Men vad kul, fler som valt powder puff!

Vi ska få hämta får lilla valp i januari om allt går som det ska. De föddes i måndags.
    Det blir vår första hund i familjen och det känns väldigt spännande! Min man är uppväxt med hundar och hela familjen har längtat efter hund.

Varför valde ni just denna rasen? Nyfiken
    Vi har valt rasen framför allt eftersom det är släktingar till oss som har kennel med bland annat dessa. Men också för att de är så underbara i sin mentalitet och att vi tycker att de är söta. Till sist är det också så att jag är pälsdjursallergiker (katter) och tycker att det är en fördel att rasen kan/behöver tvättas relativt ofta vilket är en fördel för mig med tanke på min allergi. Vi lånade en powder puff en tid och det gick väldigt bra, så förhoppningarna är att det ska fungera såklart. Vi är så otroligt förväntningsfulla och det känns som evigheter tills vi ska få hämta hem vår lilla valp!

• Johanna 87

varför dna typar inte uppfödaren valparna? altså gär ett dna test för att se vilken av hundarna som är pappa för som det är nu så kan det lika gärna vara "grannens labrador" är det en skk registrerad uppfödare?
    står dom utan stamtavla så räknas dom som blandras (dom får tex inte ställas ut) inte för att det kanske spelar någon roll för dig men bara så du vet!

• Uncia

Johanna 87 skrev 2007-11-28 11:59:06 följande:

varför dna typar inte uppfödaren valparna? altså gär ett dna test för att se vilken av hundarna som är pappa för som det är nu så kan det lika gärna vara "grannens labrador" är det en skk registrerad uppfödare?står dom utan stamtavla så räknas dom som blandras (dom får tex inte ställas ut) inte för att det kanske spelar någon roll för dig men bara så du vet!
    slog mig också..varför gör inte uppfödaren DNA-test? är väl värt det då hon kan få dem registrede riktigt hos SKK. för som uppfödare i skk så får du inte föda upp hundar som ses som "blandraser" (men man får äga blandraser)
  • Ofeliaa

Ja vad kostar en dna test???
    10.000 kr har jag hört.

Själv har jag en puffblandis och 2 st nakenfisar som är väldigt nakna, ena tiken är 5kg och 30 cm hög, svart/vit, dvs lite för stor medans den andra tiken är 3 kg och 26cm hög, black and tan.
    Kom ihåg att dom är och kan vara väldigt egensinniga, det gäller att visa nästan ifrån början "vart skåpet ska stå" *ler*
    annars kanske man blir hundens "buttler"
    Önskar dig ALL lycka till med lilla "Wiggo"

• Bekali

Varför vi valde powder puff.... dels en liten behändig hund tycker jag "lagom" storlek i våran stora familj hihi (har 4 barn) dels har vi en kattalergiker här hemma och den här rasen är ju lite mer alergivänlig sedan gillar jag att dem inte fäller så mycket inte har några särkilda fällperioder.... dessutom så är dem ju hemst söta, har en arbetskamrat som har en liten puffvalp på 3 månader.... så söt sååååå....

gissa om vi längtar till på tisdag nu hela familjen...

Themis skrev 2007-11-28 10:35:36 följande:
    Men vad kul, fler som valt powder puff!Vi ska få hämta får lilla valp i januari om allt går som det ska. De föddes i måndags.Det blir vår första hund i familjen och det känns väldigt spännande! Min man är uppväxt med hundar och hela familjen har längtat efter hund.Varför valde ni just denna rasen? Nyfiken Vi har valt rasen framför allt eftersom det är släktingar till oss som har kennel med bland annat dessa. Men också för att de är så underbara i sin mentalitet och att vi tycker att de är söta. Till sist är det också så att jag är pälsdjursallergiker (katter) och tycker att det är en fördel att rasen kan/behöver tvättas relativt ofta vilket är en fördel för mig med tanke på min allergi. Vi lånade en powder puff en tid och det gick väldigt bra, så förhoppningarna är att det ska fungera såklart. Vi är så otroligt förväntningsfulla och det känns som evigheter tills vi ska få hämta hem vår lilla valp!
  • Bekali

Jag tänkte vi skulle fråga om detta då vi ska hämta valpen... nu vet ju inte jag vad de kostar att dna testa, kanske är det inte värt att göra det då det bara blev en valp i den här kullen?!

Johanna 87 skrev 2007-11-28 11:59:06 följande:

varför dna typar inte uppfödaren valparna? altså gär ett dna test för att se vilken av hundarna som är pappa för som det är nu så kan det lika gärna vara "grannens labrador" är det en skk registrerad uppfödare?står dom utan stamtavla så räknas dom som blandras (dom får tex inte ställas ut) inte för att det kanske spelar någon roll för dig men bara så du vet!
  • Bekali

Tack, för tipset, det här blir familjens första hund... dock är min sambo uppvuxen med labrador och jag uppvuxen med golden retriver....
    men jag gillar den här rasen... även den nakna varianten, tycker att dem är så fina =)

Ofeliaa skrev 2007-11-28 23:19:46 följande:
    Ja vad kostar en dna test???10.000 kr har jag hört.Själv har jag en puffblandis och 2 st nakenfisar som är väldigt nakna, ena tiken är 5kg och 30 cm hög, svart/vit, dvs lite för stor medans den andra tiken är 3 kg och 26cm hög, black and tan.Kom ihåg att dom är och kan vara väldigt egensinniga, det gäller att visa nästan ifrån början "vart skåpet ska stå" *ler*annars kanske man blir hundens "buttler"Önskar dig ALL lycka till med lilla "Wiggo"
  • Bekali

kenneln heter quanella, eller liknande dem har rasens första spårhund läste jag...eller nåt... hoppas att det är en bra kennel ...

Svar på tråden vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)