• Bekali

vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)

En liten hane kommer hem till oss nästa vecka....

dock har han ingen stamtavla då mamma roade sig lite på egen hand och man kunde inte avgöra på kenneln vilken av 2 alternativa pappor.... endera en naken chinese eller en puff chinese som är den mest troliga.... men ack så söt han är den lilla valpen... mamman är en chinese crested powder puff

något man ska tänka på innan bebisen anländer ? vilken försäkring är bäst, han är givetvis valpförsäkrad etc

han kommer att få följa med mej till jobbet (arbetar på ett äldreboende som tillåter husdjur)

ska bli så roligt med en liten puffkille.... så just nu är det stora diskussioner här hemma vad killen ska heta... just nu lutar det åt en liten Wiggo... tufft namn på en liten ras hehe =)

• Svar på tråden vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)
  • Johanna 87

Bekali : nu vet jag ju som sagt inte om det har spelar någon roll för dig men det kan ju vara bra att veta: en hund utan stamtavla räknas som en blandras och även om du själv väljer att dna testa hunden och får reda på att en av kennelns hundar facktiskt är pappan så spelar det inger roll för hunden har ändå ingen stamtavla och du kan inte registrera den som renrasig själv.

Nu sitter jag ju inte här och försöker bråka eller så utan vill bara att du ska veta, det finns så många oseriösa uppfödare och särskillt bland dom popolära raserna.

På bla amstaff så är det tvång att man ska dna-typa valparna för att dom ska få registreras som renrasiga så det är ingen konstig sak att göra.

• Johanna 87

kollade på skk och det finns ingen uppfödare där som heter så som är registrerad hos dom men det behöver inte betyda att dom inte är seriösa!
    Menar du att dom tävlar i spår med hundarna?
    Oregistrerade hundar får inte tävla i bruksgrenarna (spår, sök, rapport mm) så då låter det ännu konstigare att dom inte registrerar, om dom avlar på arbetande hundar altså, eller hur som helst för hundarna kommer ju inte kunna ställas ut heller det är ju det dom flesta uppfödare av den rasen satsar på.
    Men som sagt det, litar du på uppfödaren så är hon säkert seriös!

• Bekali

Quenellas kennel så hette den... inte quanellas som jag skrev... dem brukar regga sina valpar men då brukar det vara planerade parningar, den här parningen var inte planerad och så blev det bara en valp.... tur i oturen kanske och givetvis betalar vi inte fullt pris för valpen, vi har ju tänkt att ha hunden som familjehund, en förhoppningsvis bra hund att börja med =)

• TLindberg

Jag/vi har oxå blivit med valp (puff)
    Han har bott med oss i snart 2 veckor. Men han är SÅ SÖT.....

• Bekali

Nu har vi fått hem våran lilla puffhane, han är nu idag 9 veckor och sååå söt =)
    han har varit hos oss exakt 1 vecka nu.
    han har redan lärt sig sitt och ligg.... men han gillar inte att gå i koppel... men vänjer sig sakta men säkert....

ska ta lite bilder inom kort, dock är våran dator på lagning anv just för tillfället den gamla och kameran har även den havererat, så kanske är dags o försöka lära sig den andra kameran nu hheehe....

• BrideOf Rocky

Åh, vi köpte en powder puff kille för 7 veckor sedan.
    Dom växer så jäkla fort, men fy fan vilken underbar hund det är.

Blev det en Viggo eller?

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • Bekali

Japp det blev en viggo =)

och, ja de växer snabbt, såg jag då jag träffade min arbetkamrats lilla pufftik som är 4 mån... hehe =)

hur har ni gjort med öronen på era puffar, tejpat eller ha hängandes ?
    BrideOf Rocky skrev 2007-12-11 17:44:38 följande:

Åh, vi köpte en powder puff kille för 7 veckor sedan.Dom växer så jäkla fort, men fy fan vilken underbar hund det är.Blev det en Viggo eller?
  • Themis

Vi längtar enormt efter vår lilla valp, men vi ska få hälsa på imorgon för förta gången och titta på henne.

Bekali skrev 2007-12-11 17:54:18 följande:
    hur har ni gjort med öronen på era puffar, tejpat eller ha hängandes ?
    "Vår" valp har redan tydligt liggande öron så här går det inte att tejpa. Men det gör inget för vår del eftersom vi helst ville att de skulle hänga. Men de är söta både i stående eller hängande öron tycker jag.
    Hur gör ni då?
    Vad duktig han är Viggo som redan börjat lära sig sitt och ligg! Det ska bli kul att se honom på kort! Vad har han för färger?
  • Bekali
    Themis skrev 2007-12-11 22:14:20 följande:
    Vi längtar enormt efter vår lilla valp, men vi ska få hälsa på imorgon för förta gången och titta på henne.
    "Vår" valp har redan tydligt liggande öron så här går det inte att tejpa. Men det gör inget för vår del eftersom vi helst ville att de skulle hänga. Men de är söta både i stående eller hängande öron tycker jag.Hur gör ni då?Vad duktig han är Viggo som redan börjat lära sig sitt och ligg! Det ska bli kul att se honom på kort! Vad har han för färger?
    Det ska inte spela någon roll om dem är tydligt liggande, rakar man lite på öronen och sedan tejpar så ska man kunna få öronen att stå... vi har tejpat en omgång... men går det inte så går det inte... men det spelar ingen roll, han är söt iaf =)

Han är brun, mellanbrun, med vit crest eller vit krage lite vit på hjässan, detta kommer troligen då det blir längre hänga över så att han får likt en vit crest.... och troligen blir han goldenfärgad, han är så mycket ljusare i pälsen under....

ja, det är så kul när dem lär sig, han gillar däremot inte att gå i koppel ännu...
    han skäller nästan aldrig, bara när han är på jättebus humör =)
  • Bekali

Hur gick det för er.... ni skulle träffa eran lilla bebis =)
    hur ser hon ut? vilka färger.... och har ni kommit på nåt namn till henne....

våran lilla Viggo har nu börjar lystra till sitt namn... duktig kille....

Themis skrev 2007-12-11 22:14:20 följande:
    "Vår" valp har redan tydligt liggande öron så här går det inte att tejpa. Men det gör inget för vår del eftersom vi helst ville att de skulle hänga. Men de är söta både i stående eller hängande öron tycker jag.Hur gör ni då?Vad duktig han är Viggo som redan börjat lära sig sitt och ligg! Det ska bli kul att se honom på kort! Vad har han för färger?
  • Themis
    Ni testar att få öronen att stå då antar jag. Håller tummarna att det blir som ni önskar. Men som du säger, eftersom det är puffar är de söta i vilket som.

Vi träffade vår lilla blivande valp igår och självklart tyckte vi hon var otroligt söt! Än så länge vet vi inte exakt vem av damerna vi kommer att köpa (de finns 3 stycken). Men två av dem är svartbruna med lite vitt vid tassarna och nosen. Den tredje är än så länge helt svart. Ägare kommer att välja ut en åt oss då vi köper henne på halvfoder. Sen får vi se vad det blir för färg som äldre, mamman är visserligen naken men väldigt ljus med bruna fläckar/prickar och med vit päls. Så troligen lär valparna bli ljusare. Vi får se...
    Hon ska heta något på V, så det lutar mot Vilda som alla i familjen tycker är gulligt!
  • buffybus

oj vilken söt valp.....jätte söt ju... hade för mig att dem va såna nakenhundar...eller där e olika såna kanske? inte bra koll här..... den va ju super söt... skönt och lyxigt för dig att du kan ta med vovven till jobbet.... skulle jag också vilja....

om du hade haft en stor schäfer till ex... hade du ändå fått ta med den då? eller blir dem rädda då??

har själv en schäfer och har jobbat på ett ålderdomshem innan...hon fick följa med o hälsa på men vissa blev rädda och vissa tyckte det va jätte skoj

BF 11 feb =)
  • Bekali

har en arbetskamrat som har med sig 2 stycken boarder collie sasmt att en på natten har med sig en jätte stor svart hund som jag inte vet vad det är för ras men den är iaf upp till midjan på mej och jag är inte jätte kort den är jätte bred över ryggen, dessutom har en tjej på kontoret sin labrador valp med och sjuksyrran har sin doberman med ibland... hehe hund-dagis *fnissar* nä bara man kan sköta sitt arbete så får man ta med sig sin hund/hundar
    hon som har 2 stycken boarder collie har sina hundar ligger i en av korridorerna, dem ligger inte ivägen och stör ingen, och hon går ut med sina hundar på sin rast och hundarna slipper sitta ensamma hemma i en lägenhet... dessutom så gillar de gamla djur så vi har bara positiv upplevelse av att ha med hundarna till jobbet, en farbror som bor har sin katt med sig i sitt boende och väntjänsten kommer och ger katten mat samt gör rent kattlådan varje dag iom att han är rullstolsburen och inte kan klara det själv längre....

Jo han är jättesöt våran lilla Viggo, jo det föds både nakna och håriga i kullarna =) dem håriga kallas powder puff =)

• Obert

Vad kommer han ifrån för kennel?

• Joytan

Grattis till din valp!!! Varför inte kalla honom Puff. Som i piff och Puff. Då kan du ju säga: Här är min Puff och avklara sort och namn på en gång. Lycka till!

• Bekali

www.familjeliv.se/krypin/bekali/gallery/phpaw1ns2.jpg en ny bild på kinesen "viggo"

Han var inte rädd i nyår, så skönt, mest glad över att det var så mycket folk ute mitt i natten hehe.... och så morrade han lite åt ljusprickarna på himlen... hmmm vem lägger så spännande bollar så lång från mej inte en chans o fånga dem JU!

• Themis

Gott nytt år! Vad skönt att han inte var rädd för raketerna vid nyårsafton. Det är ju något många hundar far illa av verkar det som så det är ju skönt att han tog det så bra.
    Vilken otroligt söt bild på er Viggo! Jag visade bilden för min man med och han satt brevid och upprepade "åh så söt".

Nu är det "bara" 3 veckor kvar (men känns som evigheter) tills vi ska hämta vår lilla tjej och på söndag ska vi få veta vem av tikarna som ska tillhöra vår familj...spännande, spännande! Vi har fått bestämma namnet och vi har nu bestämt att hon ska få heta Vilda. Vår äldsta pojke föreslog namnet, så det känns bra att alla tyckte om namnet.

Ska ni gå någon kurs med er valp? Eller hur gör ni?
    Vi tänkte gå en kurs i vår med ett par vänner som har en Jack Rusell som är några månader äldre. Vi tänkte att det kunde vara bra med lite grundlydnad, framför allt eftersom tiken ska vara med på utställningar senare.

• Themis

Nu är det bara 1 vecka kvar tills vi ska hämta Vilda!

Åh vad kul det ska bli! Vi ser verkligen fram emot nästa vecka och tycker att dagarna går ovanligt långsamt.

Hur går det för er?

Svar på tråden vi ska bli med valp (chinese crested powder puff)