Rekommendera en god olivolja
Tycker att jag aldrig hittar rätt! Någon??
Tycker att jag aldrig hittar rätt! Någon??
Det beror nog på att olivolja inte är gott. Vissa tycker det, andra inte. Jag tycker inte om det. Använder rapsolja istllet. Inte heller gott, men nyttigare och smaken försvinner vid stekning och ungsbakning.
vad ska du ha olivoljan till?
blå myran: trodde det själv tills jag fick en riktigt god en gång på en baguett.
meic: till sallader, att steka i och sånt. jag vet att det finns någon som är jättegod, inte bara flottig som oljorna jag hittar brukar vara.
gå till en specialbutik!
olivolja etc finns i göteborg och säljer oljor i lösvikt och då kan man smaka innan
och du ska INTE ha samma olja att steka i och att ha på sallad
en olivolja som passar till sallad är ofta smakrik och klarar inte av temperaturen som blir i en stekpanna utan att härskna
lata kocken johanna: det var det värsta
kan man köpa i lösvikt? mäkta imponerad får väl leta på saluhallen i så fall. Jag bor inte i Göteborg.
Och inte heller visste jag att jag ska ha en olja till sallad och en att steka i.. hmm.
Man lär sig nåt nytt varje dag!
Kan du inte rekommendera någon så slipper jag leta? Är så lat..
att steka i ska du använda en varmpressad olja helst
Oil & vinegar är en kedja som har samma upplägg som olivolja etc
hittade dessa....
Oil & Vinegar Farsta - Susanne Uppmark Eklof
Oil & Vinegar Jönköping - Emily Bjurenstedt
Oil & Vinegar Malmö - Jenny Svensson
Oil & Vinegar Partille - Agnes Groop
Oil & Vinegar Stockholm - O&V Sverige AB
Oil & Vinegar Uppsala - Oil & Vinegar Uppsala -O&V Sverige AB
Jag gillar inte smaken på olivolja så värst mycket och har därför avstått från att köpa olivoljor i specialbutiker. Har bara köpt olika av de vanliga italienska olivoljorna som finns i vanliga affärer. Men så köpte jag spansk olivolja och den var jättegod! Bengt Frithiofsson ekologisk olivolja, extra virgin. Nötig och pepprig (finns i minst en annan variant också). Så den rekommenderar jag
NK saluhall har flera olika sorter och märken på olivolja, och i olika prisklasser allt från 40kr till 700kr som absolut är värda att prova om man gillar olivolja.Ibland brukar de ha så man kan få provsmaka på olika olivoljor. Brukar använda en där som är supergod, den har en väldigt bra smak och passar väldigt bra att ha "rent" som tex doppa bröd i men den kostar lite över 200kr. Men har precis använt det sista och har slängt flaskan och nu kommer jag inte ihåg vad den hette.
Men jag kommer att känna igen den på hyllan när jag ska köpa en ny vilket är tur.
Annars är det ju jättegott med KALLPRESSAD rapsolja...