• Nette

Förr i tiden var TOMTEN elak?

Jag har hört någonstans för längesedan att förr var tomten elak och to.m tog barnens leksaker!?.. Men jag har "googlat" och hittar inget? Finns det här någon kunnig person som kan hjälpa mig?
    // Nette

• Svar på tråden Förr i tiden var TOMTEN elak?
  • lia76

Företeelsen som vi idag kallar jultomten har en mängd olika ursprung. Till att börja med så är tomte och jultomte inte per definiton samma sak. Tomten är ett mytologiskt väsen i skandinavisk folktro. Han var den som vakade över gården och var allmänt sedd som snäll, men kunde också visa riktigt elaka sidor. Om man inte gjorde som han ville kunde han göra riktigt elaka rackartyg.

En annan inspiration till vår nutida Jultomte är helgonet St Nikolaus. Enligt en legend räddade Nikolaus tre unga kvinnor från prostituition Hans dag firas den 6 december. Nikolaus knackade på dörren hemma hos folk och delade ut klappar i sällskap med djävulen. I Sverige blev djävulen till julbock och det vara länge denne som delade ut klapparna.

Jultomten med vitt skägg och en röd luva sågs första gången i en reklam för Pellerins Margarinfabrik redan på 1850-talet. Coca Cola tog upp bilden av den fryntliga rödklädde tomten i en reklamkampanj på 1930-talet. Även Jenny Nyströms ritade bilder av en tomte i röd skrud i slutet av 1800-talet.

Dessa olika tomtar har sedan smält samman till det vi idag kallar jultomten.

Kan läsas mer här:

www.anus.com/tribes/snus/kultur/tradition/hogtider/jul/

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
Svar på tråden Förr i tiden var TOMTEN elak?