• Anonym (kluven)

Sambolag vid separation

Jag skulle vilja veta vad som gäller enligt sambolagen vid en separation.
    Jag har fått för mig såhär: Allt man hade INNAN man flyttade ihop får man behålla, allt som införskaffats gemensamt ska delas 50/50.
    Stämmer detta överhuvudtaget? Gäller det även bilar, bankkonton och andra "dyra" saker? Måste uppdelningen ske inom en viss tid? Annat att tänka på?

Och snälla, inget "jag har för mig att min granne sa att de gjorde så här..."
    Jag vill verkligen veta ren fakta!
    Tacktack!

• Svar på tråden Sambolag vid separation
  • Anonym

Men vill du ha absolut stensäker fakta så får du kontakta en jurist.

För mig, som just nu genomgår en separation är det såhär. Bilen är inköpt under tiden vi bodde ihop, men står helt och hållet på honom. Det gör att jag inte har rätt till hälften om jag inte kan bevisa dold samägande rätt - alltså kan bevisa att jag oxå har betalat på den.

• Miss Lau

Huvudregeln är att bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska delas, inget annat. Bilar, bankkonton och andra "egna" saker ska inte ingå i bodelningen.

• Miss Lau

Tillägg, begäran om bodelning ska ske senast 1 år efter att samboförhållandet upphört.

• Anonym (anneline)

Det där med samägande är klurigt.
    När jag och min sambo separerade efter över 10 år tillsammans så tog det lång tid och massor med tjafs fram och tillbaka för att få till någon sorts rättvisa. De flesta större inköp vi gjort under tiden stod på honom men självklart var det vi tillsammans som betalade för alltihopa.
    Det slutade med att han fick bilen (han ville ha den och för mig går de lika bra med en annan bil) och så minskade vi hans "andel" av vinsten i lägenhetsförsäljningen med motsvarande så att det skulle bli rättvist totalt sett.

• Anonym (kluven)

Ja, jag läste på den där bodelnings-sidan, men man begriper inte så mycket.
    Det jag känner mig osäker på är att jag har ju varit hemma med barnen större delen av vår tid tillsammans, och därmed inte haft nån jätteinkomst direkt. Då har det ju blivit så att han har betalat. Har han större rätt till saker o ting då?

• snappi81

Tyvärr så har man inte så mycket att komma med när man är sambo om man inte skriver papper på allt!
    Vi fick infon av en jurist att allt som ni äger ihop delas lika men sen allt annat får den person som står på det! tex här så står min sambo som ägare på bilen men jag står med på lånet, därför får han bilen och jag måste ändå betala för den!

• Miss Lau

Anonym (kluven) skrev 2007-11-27 10:40:23 följande:

Ja, jag läste på den där bodelnings-sidan, men man begriper inte så mycket.Det jag känner mig osäker på är att jag har ju varit hemma med barnen större delen av vår tid tillsammans, och därmed inte haft nån jätteinkomst direkt. Då har det ju blivit så att han har betalat. Har han större rätt till saker o ting då?
    Tyvärr så är det så att din sambo har rätt till det han köpt under er tid, men om det är samboegendom måste han "lösa ut dig" med halva värdet. Som huvudregler.

Exempelvis om ni köpt möbler för 20.000 kr som din sambo betalat så har han rätt till dem men han ska lösa ut dig med halva värdet. Värdet beräknas då på marknadsvärdet idag, så om det är beg. Ikeamöbler kanske de är värda 2000 kr och du har alltså rätt till 1000 kr.
Svar på tråden Sambolag vid separation